Gå til innhold

Hvordan hjelpe datteren min til å krabbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 10 mnd gammel datter som enda ikke krabber, og det bekymrer meg litt. Hun ruller fra A til B, sitter normalt, og er rask med å komme seg rundt ved å hive seg rundt. Hun er sterk og har så smått begynt å reise opp nakken og stå på alle fire før hun ramler sammen igjen. Det virker ikke som om hun synes det er noe spennende å lære seg.. er dette normalt? Og hvordan kan jeg engasjere henne til å begynne å krabbe?

Anonymkode: 7bf65...6e3

Skrevet

Hun må få ta det i sitt tempo. Da min var 10 måneder kunne hun bare åle seg bortover gulvet, kunne ikke sitte selv. 

Anonymkode: 606b0...908

• Liker 10
Skrevet

Reise nakken? Snakker du om å løfte hodet? Det ville bekymret meg. Krabbing kommer når den kommer.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig i at hun er nødt til å utvikle seg i sitt eget tempo. Jeg vet av erfaring at det er lett å bli bekymret, men vet også at det ikke hjelper noe. 

Mitt barn gikk ikke før 18-19 mnd. Helt normal og frisk. Var kjempebekymret. Helt unødvendig. 

Men du kan jo prøve å stimulere barnet ved å la leker ligge litt unna, at hun må "jobbe litt" for å få tak i nye ting. Og be om hjelp på helsestasjonen hvis du ønsker å snakke med noen. 

Anonymkode: b1189...dbe

• Liker 2
Skrevet

Ikke stress :) Hun krabber når hun er klar. Noen barn krabber aldri og det går helt fint med dem også. Men vet godt hvordan det føles. Min er eneste i barnehagen som ikke kan gå enda. 

Anonymkode: ff784...731

• Liker 4
Skrevet

Ikke alle barn krabber heller!

Min første satt, blid, på rompa til hun var 11 mnd, da begynte hun å krabbe. Gikk da hun var 15 mnd.

Ja, var litt bekymret 🙈 Totalt bortkastet energi!! 😉

Nr.2 reiste seg og gikk langs bord o.l. da hun var 7 mnd, gikk når hun var 9 mnd... Fyttikatta, så travelt!! 🙈😂

Nå er begge 20+, og det er hun "tregeste" som er den sportslige av de to 😉

(Datteren til en venninne hoppet forresten rundt på rompa til hun klarte å gå 😊)

Mitt råd: CHILL 🥰

• Liker 7
Skrevet

Du må bare lære deg å ta utviklingen som den kommer 🙂 Jeg lærte meg å gå før jeg krabbet. Helsesøster fortalte mamma at jeg kom til å få lese- og skrivevansker fordi jeg krabbet så sent. Jeg lærte å lese da jeg var 3 år 😅

Sønnen min begynte vel å krabbe rundt 11 måneder, men han hadde det slett ikke travelt. Han ålte seg rundt i superfart og så ikke poenget med krabbing før han plutselig krabbet en dag. Det du kan gjøre for å stimulere krabbingen er å legge en spennende leke foran babyen og litt opp fra gulvet, i tillegg til å krabbe på gulvet under lek selv.

Anonymkode: 3510b...3f9

Skrevet

Ikke stress med det. Barnet mitt lærte å krabbe når hun var 11 mnd og gikk ikke før hun var over 18 mnd. Helt normalt at barn tar det i ulikt tempo. 🙂

Anonymkode: a47d8...f57

Skrevet
52 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Reise nakken? Snakker du om å løfte hodet? Det ville bekymret meg. Krabbing kommer når den kommer.

Mente løfte hodet ja 😂🙈

ts

Skrevet

Min yngste er 14 mnd og krabber ikke enda, først nå begynt å stå i krabbestilling. Hun er godt fornøyd med å åle seg rundt i superfart og gå langs møbler. 

Anonymkode: 18c0f...0a8

Skrevet

Vi trente en del i trapper. La noe fristende (typisk nøkkelknippe😀) akkurat utenfor rekkevidde slik at han måtte krabbe et trinn for å få tak i det. Funker ikke å åle i trappa! Og det løsna med krabbinga etter hvert. Vet ikke om trappetreningen hadde noe å si, men det skader jo ikke😊

Jeg vil tilføye at vår gutt var ganske treg motorisk (fikk så vidt ålt seg fram da han var 9 mnd, men lærte å krabbe ved 13 mnd) og fikk oppfølging av fysioterapeut. Så vi "trente" litt med han og prøvde å oppmuntre han til å bevege seg. Men barn trenger normalt ikke "trening" for å utvikle seg normalt altså! Og det er ikke alle barn som krabber - flere barn i vår familie har gått direkte fra åling til gåing.

Anonymkode: e58e7...38f

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente løfte hodet ja 😂🙈

ts

Har hun akkurat begynt å løfte hodet? Hva mener du egentlig? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun akkurat begynt å løfte hodet? Hva mener du egentlig? 

Nå går det helt i surr her, hehe:) Mente at hun løfter opp hele overkroppen.

ts

Skrevet

Vår første krabbet ikke før han var 12 mnd, gikk først da han var 2 år. Var mye bekymret og det var en del kontroller og styr, men det gikk faktisk helt fint til slutt. De fant ikke noe galt. Han er 3 år nå og er grovmotorisk på høyde med sine jevnaldrende 😊 Men han er rolig og bedagelig av natur da, må stimuleres litt til fysisk aktivitet, det kommer ikke helt av seg selv :P 

Minsten er helt propell, så ser jo at vi egentlig hadde en veldig behagelig babytid med førstemann 😂

Anonymkode: 70a95...722

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå går det helt i surr her, hehe:) Mente at hun løfter opp hele overkroppen.

ts

Da henger jeg med 😊

Annonse
Skrevet

MIn første krabbet aldri :) Ålte seg på rumpa til slutt. Må bare si, det var forferdelig praktisk! Nå har jeg en villbass som krabbet da han var åtte måneder, og jeg savner sterkt førstemann som bare satt pladask 😅

Anonymkode: e2ba5...4be

Skrevet

Trenger ikke hjelpe henne med det, hun krabber når hun er klar😊

Anonymkode: f2152...0a8

Skrevet

Et tips jeg fikk, var å la barnet krype over beina dine mens du sitter på gulvet. Men ellers er det ikke noe å stresse med. Mini reiste seg etter ting når han var 9 måneder, gikk rundt ting når ham var 10 måneder. Krabbet når han var rett over 1 år, og 1 uke etterpå satte han seg opp på rompa. Gikk helt selv når han var 16 måneder. Helt frisk og rask. Når han da gikk, gikk det fort, han begynte kjapt å løpe, og var veldig stødig.

Anonymkode: b617b...452

Skrevet
On 9/20/2019 at 6:41 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en 10 mnd gammel datter som enda ikke krabber, og det bekymrer meg litt. Hun ruller fra A til B, sitter normalt, og er rask med å komme seg rundt ved å hive seg rundt. Hun er sterk og har så smått begynt å reise opp nakken og stå på alle fire før hun ramler sammen igjen. Det virker ikke som om hun synes det er noe spennende å lære seg.. er dette normalt? Og hvordan kan jeg engasjere henne til å begynne å krabbe?

Interessant. Eg har ei på snart 9 månader som ruller. Sitter ikkje, åler seg på ein måte frå stad til stad bakover (ikkje så aktiv med armane). Reiser seg på alle fire, gynger masse, drar begge bakbeina fram til magen samtidig (litt som eit hopp). Så ho har ikkje heilt skjønt det med armane, men når ho gjer det trur eg krabbinga kjem ganske fort.

Synest det hørest heilt normalt ut. Ikkje alle barn krabber, noen bruker faktisk kun rulling som metode. Andre akler på rumpa, noen hopper over krabbing og begynner rett på gåing.

Spent på når mi lærer seg å sitte.

Anonymkode: e7103...aae

• Liker 1
Skrevet

Babysvømming 

altså vet det høres teit ut men vår første var 11 kg når hun var 5 mnd. Og alt kom sent pga vekta helt til vi begynte med svømming. 

Plutselig så lærte hun at hun kunne røre på det og det i den retningen osv. Og tok med seg det på land og vips så ålte hun seg forover 😂 krabbet i to dager også gikk ut plutselig.

Anonymkode: 330cf...722

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...