Gå til innhold

Like dyre julegaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fem barn. To i barneskolealder og tre "voksne". Av de tre voksne er en i full jobb, en jobbet i fjor og lever av en liten utbetaling i arbeidsledighetstrygd og en er student. Ingen av de tre eldste bor hjemme. Vi har god økonomi, men det er mer fordi vi prioriterer enn fordi vi har skyhøye lønninger.

Nå kjøpte jeg flyreise hjem til jul til student-barnet. Det kom på noen tusenlapper. Far mener vi må bruke like mange tusen på alle de andre, og der er jeg uenig. Barnet i jobb har egne penger, barnet som ikke gidder å jobbe velger det selv, og de to minste har ikke bruk for det. Jeg mener de fire andre kan få det de alltid får, en tusenlapp hver.

Er jeg på villspor her?

Anonymkode: 129ac...7f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det var jo reise hjem til jul dere har sponset studentbarnet med, ikke en ferietur til Ibiza. Dersom de andre barna bor såpass nære at de ikke har særlig med utgifter for å komme seg hjem til jul så syntes jeg det er innafor å bruke mindre på de andre. 

Hadde jeg vært studentbarnet så ville jeg nok heller hatt pengene i hånden til fri disposisjon dersom det var slik at de andre barna skulle få tilsvarende sum som flybilletten hjem koster.

Anonymkode: 74a2a...153

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det var jo reise hjem til jul dere har sponset studentbarnet med, ikke en ferietur til Ibiza. Dersom de andre barna bor såpass nære at de ikke har særlig med utgifter for å komme seg hjem til jul så syntes jeg det er innafor å bruke mindre på de andre. 

Hadde jeg vært studentbarnet så ville jeg nok heller hatt pengene i hånden til fri disposisjon dersom det var slik at de andre barna skulle få tilsvarende sum som flybilletten hjem koster.

Anonymkode: 74a2a...153

De bor på samme sted, så billettene koster det samme. Far mener altså at vi må sponse billetter på de to andre voksne også, og at de minste får samme sum som billettene koster.

Den som er i full jobb er ferdigutdannet og har fått sine sponsinger mens hen var student. Jeg synes derfor ikke det er urimelig at hen betaler selv hvis hen skal hjem, og får sin vanlige julegavesum. Og helt ærlig: Hen som faktisk ikke gidder å jobbe fortjener ikke sponsing 😕 

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid fått lik sum i gave under treet hvert år, uavhengig av yrkesstatur ol. 

Men når jeg var student, da spanderte min mor flytur hjem, uten at de andre søsknene mine fikk noe, for hun ville være hyggelig og ville ha meg hjem til jul. Det var ikke regnet som en gave, men bare som en liten hjelp. 

Men alt under treet har alltid hatt samme sum, selv når et søsken var på videregående, jeg må universitet og en i full jobb. Alle skal få lik sum under treet 😊

Anonymkode: 9ebb1...49b

• Liker 2
Skrevet

Om du har sponset de andre helt tilsvarende mens de var studenter er det ok. Likhet over tid går bra. 

Er glad jeg vokste opp med foreldre som behandlet oss helt likt økonomisk. Har hatt venninner som får mer enn søsken - fordi de har dårligere økonomistyring, og dårligere valg i livet. Det har ført til familier med høyt konfliktnivå. 

Lærte forøvrig at jeg selv måtte disponere og spare, også om jeg ville hjem. En veldig viktig erfaring videre i livet. 

Anonymkode: 7528e...71e

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bor på samme sted, så billettene koster det samme. Far mener altså at vi må sponse billetter på de to andre voksne også, og at de minste får samme sum som billettene koster.

Den som er i full jobb er ferdigutdannet og har fått sine sponsinger mens hen var student. Jeg synes derfor ikke det er urimelig at hen betaler selv hvis hen skal hjem, og får sin vanlige julegavesum. Og helt ærlig: Hen som faktisk ikke gidder å jobbe fortjener ikke sponsing 😕 

Er det da greit for deg som mor at hen du sier ikke gidde å jobbe, men "lever av en liten utbetaling i arbeidsledighetstrygd" ikke kommer hjem til dere til jul siden hen "ikke fortjener sponsing"?

Du forteller jo at turen hjem for studentbarnet "kom på noen tusenlapper" og at de alle bor på samme sted. 

Hadde jeg mistet jobben og mine foreldre hadde snakket sånn om meg som du snakker om det ene av dine barn, da tror jeg at jeg hadde følt meg fullstendig foreldreløs :( 

Anonymkode: 05f04...c0d

• Liker 6
Skrevet (endret)

Har alltid gitt likt,uavhengig av god/dårlig råd.Synes det er ufint å omtale barnet ditt slik : " barnet som ikke gidder å jobbe velger det selv".

Endret av Chantielle
  • Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det da greit for deg som mor at hen du sier ikke gidde å jobbe, men "lever av en liten utbetaling i arbeidsledighetstrygd" ikke kommer hjem til dere til jul siden hen "ikke fortjener sponsing"?

Du forteller jo at turen hjem for studentbarnet "kom på noen tusenlapper" og at de alle bor på samme sted. 

Hadde jeg mistet jobben og mine foreldre hadde snakket sånn om meg som du snakker om det ene av dine barn, da tror jeg at jeg hadde følt meg fullstendig foreldreløs :( 

Anonymkode: 05f04...c0d

Hen har ikke mistet jobben. Hen velger å ikke jobbe for hen mener det er nok med det hen får fra NAV.

Selvfølgelig ønsker jeg at alle barna skal komme hjem til jul, men jeg vil ikke oppmuntre en slik holdning hen utviser nå. Ikke skal hen studere og hen trenger ikke jobbe fordi hen har nok til å klare seg uten.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alltid fått lik sum i gave under treet hvert år, uavhengig av yrkesstatur ol. 

Men når jeg var student, da spanderte min mor flytur hjem, uten at de andre søsknene mine fikk noe, for hun ville være hyggelig og ville ha meg hjem til jul. Det var ikke regnet som en gave, men bare som en liten hjelp. 

Men alt under treet har alltid hatt samme sum, selv når et søsken var på videregående, jeg må universitet og en i full jobb. Alle skal få lik sum under treet 😊

Så det du egentlig sier er at studentbarn får flybilletten + 1000 kroner, og de andre får 1000 hver og da blir det likt?

Skrevet
15 minutter siden, Chantielle skrev:

Har alltid gitt likt,uavhengig av god/dårlig råd.Synes det er ufint å omtale barnet ditt slik : " barnet som ikke gidder å jobbe velger det selv".

Ufint når det er realiteten?

• Liker 1
Skrevet

Hos oss har aldri sponsing av tur hjem da vi var studenter vært å regne som julegave. Det har bare vært sånn at den som har vært student har fått hjelp til å komme seg hjem. Julegaver har vært, og er likt. Nå er det faktisk fortsatt sånn at ett av mine søsken har slitt med å få full stilling, og har litt dårlig råd. Er ganske sikker på at hen fortsatt får sponset litt turer hjem, uten at jeg får noe. Helt greit. Vi får alle det samme til jul og nyttår.

Anonymkode: 43919...47d

• Liker 2
Skrevet

Synes det er etisk riktig å sponse student barnet, men ikke det andre barnet. Når man velger å verken jobbe eller studere, må man jo ta konsekvensene av det? Det er jo slik man lærer. Man kan ikke forvente at mor og far sponser, om man ikke gidder å bidra med noe selv. 

Anonymkode: 73d15...131

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufint når det er realiteten?

Din realitet er kanskje ikke den samme som barnet's realitet. Slik jeg forstod innlegget ditt er det barnet som " lever av en liten utbetaling i arbeidsledighetstrygd"..som ikke 'gidder' å jobbe? Nå kjenner jeg verken deg eller barna dine,men det er som regel en grunn til at noen er arbeidsledige. Uansett, så hadde jeg ikke omtalt mine barn på en slik måte. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er etisk riktig å sponse student barnet, men ikke det andre barnet. Når man velger å verken jobbe eller studere, må man jo ta konsekvensene av det? Det er jo slik man lærer. Man kan ikke forvente at mor og far sponser, om man ikke gidder å bidra med noe selv. 

Anonymkode: 73d15...131

Det er det jeg tenker også. Jeg kommer til å bli veldig trist hvis sofasliter'n ikke kommer hjem til jul, men hvis hen skal få slike ting sponset, så vil det bare oppmuntre tankene hens om at hen har nok uten å gjøre noe.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du egentlig sier er at studentbarn får flybilletten + 1000 kroner, og de andre får 1000 hver og da blir det likt?

Jeg sier at flybiletten ikke er en del av julegaven så alle får julegave til lik sum. 

Skrevet
4 minutter siden, Chantielle skrev:

Din realitet er kanskje ikke den samme som barnet's realitet. Slik jeg forstod innlegget ditt er det barnet som " lever av en liten utbetaling i arbeidsledighetstrygd"..som ikke 'gidder' å jobbe? Nå kjenner jeg verken deg eller barna dine,men det er som regel en grunn til at noen er arbeidsledige. Uansett, så hadde jeg ikke omtalt mine barn på en slik måte. 

Hen har utdannelse nok og erfaring nok til å få seg jobb. Og hen sier selv at hen ikke vil jobbe og skal ha et friår uten å gjøre noe og at hen har nok fra NAV.
Javel? Da må hen ta konsekvensene av valget 

Jeg kunne sikkert pakket inn ordene i dobbelt skumgummilag, men hva er poenget med det? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hen har utdannelse nok og erfaring nok til å få seg jobb. Og hen sier selv at hen ikke vil jobbe og skal ha et friår uten å gjøre noe og at hen har nok fra NAV.
Javel? Da må hen ta konsekvensene av valget 

Jeg kunne sikkert pakket inn ordene i dobbelt skumgummilag, men hva er poenget med det? 

Ok,forstår at det ikke er akseptabelt å ta seg et friår,iflg. deg.Han har kanskje sine grunner til å ta seg det friåret.Han tar et friår,selv om han taper på det økonomisk.Det friåret kan kanskje være et svært viktig år for han,med tanke på videre utdanning/jobb mm Han kan ha behov for det friåret av mange årsaker.Han er kanskje den som hadde trengt pengene mest. Men  nå er jeg/du utenfor tema. Som nevnt jeg ville ha gitt lik sum til alle,og jeg ville ikke omtalt noen av barna mine som en 'som ikke gidder å jobbe'.

Skrevet
Akkurat nå, Chantielle skrev:

Ok,forstår at det ikke er akseptabelt å ta seg et friår,iflg. deg.Han har kanskje sine grunner til å ta seg det friåret.Han tar et friår,selv om han taper på det økonomisk.Det friåret kan kanskje være et svært viktig år for han,med tanke på videre utdanning/jobb mm Han kan ha behov for det friåret av mange årsaker.Han er kanskje den som hadde trengt pengene mest. Men  nå er jeg/du utenfor tema. Som nevnt jeg ville ha gitt lik sum til alle,og jeg ville ikke omtalt noen av barna mine som en 'som ikke gidder å jobbe'.

Du om det. En som faktisk ikke gidder er en som ikke gidder. 

Skrevet

Jeg er enig med deg, ts?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du om det. En som faktisk ikke gidder er en som ikke gidder. 

Forstår at du har bestemt deg for at hen ikke gidder. Håper hen føler seg like verdsatt som dine andre barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...