Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg jobber på en skole, og får å få nøkler måtte jeg kvittere dem ut. Skrev samtidig under på at jeg måtte erstatte kostnadene til skifting om de ble borte. Jeg mistet nøklene...

De var lenge borte, og til slutt måtte jeg krype til korset og tilstå for vaktmesteren. I mellomtiden hadde nøkkelsystemet blitt skiftet ut på grunn av at en entrepenør hadde mistet hovednøkkelen. Spurte vanktmesteren hva vi skulle gjøre med at jeg ikke kunne finne nøklene min (hadde gjennomsøkt huset, ringt lensmann osv.).

- De andre som har mistet nøkkel, har fått regning på 105 000, sier han, og jeg forsikrer om at jeg skal lete litt til...

Nå fant jeg heldigvis igjen nøklene, men jeg tror jammen jeg vil levere igjen hele nøkkelen. For et ansvar, gå rundt med 105 000 på nøkkelknippet??? Da får jeg heller låne nøkkel på kontoret. Hva skjer hvis noen stjeler nøkkelen?

Holder dette virkelig juridisk? Kan privatpersoner pålegges så stort økonomisk ansvar for en enkelt nøkkel?

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Har absolutt ingen svar, men følger med på svar fra noen som kanskje vet. Dette er jo en aktuell problemstilling for flere av oss, og noe i allefall ikke jeg har tenkt over før..

Skrevet

Mannen min er vaktmester på skole og der har de byttet hele nøkkelsystemet flere ganger på grunn av nøkler som er blitt borte. Han sier at hans skole må dekke omkostningene ved evt bytte av system. De skal være forsikret for den slags.

Synes det høres helt horribelt ut å stilles personlig ansvarlig for dette. Da kan jo alle som jobber på skolen nekte å ha nøkler da. Og det blir jo enkelt :roll:

Gjest Violetta
Skrevet

Dette hørtes helt uholdbart ut! :hår: Da ville jeg heller lagt inn forslag om å gå over til et kodesystem. Mye billigere å bytte ut en kode jevnlig da, enn å måtte erstatte et helt nøkkelsystem!

Gjest forskrekket
Skrevet

Hva med å kontakte abeidsgiveren til skolen (kommunen eller fylket) og spørre om dette er gjengs personalpolitikk? Det tror jeg ikke. Har iallefall aldri hørt om det før.

Er det det ville jeg vurdert å levere inn nøklene ja.

Gjest Pjusk
Skrevet

105.000,- ??!!

:o

De nøklene hadde jeg definitivt levert tilbake.

Gjest Ninakanin
Skrevet

levert tilbake....?! Jeg hadde KASTET nøkkelen etter dem og løpt hylende den andre retningen!!!

:hår:

Gjest Pjusk
Skrevet
levert tilbake....?! Jeg hadde KASTET nøkkelen etter dem og løpt hylende den andre retningen!!!

:hår:

:ler::ler::ler:

Skrevet

At dem ikke klarer å se fordelen med nøkkelkort!

Da har man mer oversikt over hvem som kommer og går. Når dem får lov til å komme inn og det er iallefall IKKE vanskelig å sperre et kort. Et nytt kort kan ikke koste mange kronene!

Gjest Gjest
Skrevet

Øh... Tror han sier dette mest for å skremme deg... Spør rektor da vel?

Da jeg jobbet på skole mistet jeg nøklene en gang jeg også, ble aldri bedt om å erstatte dem...

Når jeg tenker meg om har jeg faktisk nøklene ennå jeg... Og jeg har ikke jobbet der på 2 år nå... :oops:

Gjest LoisLane
Skrevet

Godt å se at det ikke bare er meg som synes dette er urimelig. Alle de andre har tross alt godtatt det...

Har tenkt til å høre med klubben på skolen, jeg. Og jeg tror ikke vaktmesteren sendte skremmeskudd - de andre (firmaer) har tross alt fått regning.

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, men er jo forskjell på en privatperson og et byggefirma f.eks...

Gjest LoisLane
Skrevet

Ikke sant? Men jeg har jo skrevet under på det...

Skrevet

Stod det på nøkkelen hvor den gikk til, da? Kan jo ikke være så farlig å miste en nøkkel hvis det ikke står noe på den? I et korttenkt øyeblikk foreslo jeg for min kjære å ha navn og adresse på nøkkelknippet i tilfelle jeg skulle miste det, men hørte selv med en gang jeg hadde sagt det at det ihvertfall ikke var noe lurt. :oops:

Gjest forskrekket
Skrevet
Stod det på nøkkelen hvor den gikk til' date=' da? Kan jo ikke være så farlig å miste en nøkkel hvis det ikke står noe på den? I et korttenkt øyeblikk foreslo jeg for min kjære å ha navn og adresse på nøkkelknippet i tilfelle jeg skulle miste det, men hørte selv med en gang jeg hadde sagt det at det ihvertfall ikke var noe lurt. :oops:[/quote']

:ler: Det er fort gjort

Skrevet

Jeg har jobbet på steder der det har vært egenandel på nøkler. F.eks 500 kroner. Men 105 000???

Det kan faktisk være bødvendig å skifte lås selv om det ikke står noe sted hvor nøkkelen passer. Hva hvis noen har stjålet den og vet hvor eieren jobber? Eller at de finner dem rett utenfor bygget de passer til.

Men hvis det er snakk om mange ansatte og mange nøkler, så tror jeg nok at et kode/kort-system hadde vært bedre altså.

Gjest LoisLane
Skrevet
Stod det på nøkkelen hvor den gikk til' date=' da? [/quote']

Neida, en helt anonym nøkkel.

Det kan være snakk om 30 - 40 stykker som har denne nøkkelen, så det blir jo sårbart. Skal foreslå nøkkelkort for gogutten vaktmesteren. Han er forresten ikke blid på meg etter at jeg har påpekt flere ganger at vi ikke har nok varmt vann til at elevene får vasket opp...

Gjest Svada
Skrevet

En ting er at du har skrevet under på at du må erstatte med et beløp om du mister nøklene, men jeg tviler på at skolen i etterkant kan forlange over hundre tusen kroner. Det måtte i så fall stått i kontrakten du signerte!

Jeg har nøkler til en fritidsaktivitet, og der må vi betale kostnader for å slipe opp nye nøkler.

Jeg ville definitivt spurt øverste myndighet om dette var tilfelle, og om det er så, satt lærerforbundets advokat på saken.

Skrevet

Altså, skal ikke uttale meg i denne saken, men kan si hva jeg synes på generelt grunnlag.

Jeg tror mange ikke forstår ansvaret i å bli tiltrodd en nøkkel. Mange tror de bare får en metalldings i hånden, mens det i virkeligheten er adgang til ting med tilhørende verdier som er og skal være låst for uvedkommende.

Som innehaver av nøkkelen har man også ansvar for at andre ikke får tilgang til denne, da det innebærer fritt leide til verdier de ikke skal ha tilgang på. Det er DU (les: generelt begrep) som har ansvaret for at ikke andre får tak i nøkkelen. Hver gang jeg låner bort nøkkelen til min leilighet gjør jeg det klart for vedkommene at han/hun har ansvaret - ikke bare for nøkkelen, men for hele innholdet i leiligheten i fbm. innehav av nøkkel. (Selvfølgelig løser man dette i minnelige former, men i ytterste konsvekvens er dette ansvarsforholdet).

Selvfølgelig er de fleste bevisst på det når det gjelder sin koblingen egen nøkkel og leilighet. Men når det gjelder andres nøkler er man ofte blottet for bevissthet. Andre tar ofte lettere på dine ting enn du selv gjør.

Intet sagt om ulykksalige LoisLane.

Gjest lilletroll
Skrevet
Stod det på nøkkelen hvor den gikk til' date=' da? Kan jo ikke være så farlig å miste en nøkkel hvis det ikke står noe på den? I et korttenkt øyeblikk foreslo jeg for min kjære å ha navn og adresse på nøkkelknippet i tilfelle jeg skulle miste det, men hørte selv med en gang jeg hadde sagt det at det ihvertfall ikke var noe lurt. :oops:[/quote']

:ler:

Er noe sånt jeg kunne funnet på å foreslå også :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...