AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 Jeg har 2 barn i barneskolealder. Disse er mye sammen med et søskenpar. Dette søskenparet har noe ala "fri barneoppdragelse". Det er få regler, lite kontroll, dårlig mat, dårlig hygiene, skitne og ugunstige klær, osv. osv. Flere ganger har det oppstått situasjoner som er direkte farlige. Foreldrene vet ikke nødvendigvis hvor barna er, dette fra en veldig tidlig alder. Det er mye rot og skit hjemme hos dem, mildt sagt ikke særlig orden. Stadig vekk oppstår situasjoner som er uforsvarlige etter min mening. Mange andre foreldre i miljøet har også reagert på situasjonen hos disse barna. Det er en "snakkis". Ungene er ganske frekke og viser tegn på dårlig oppdragelse. Problemet mitt er at mine barn jo ønsker å være mye sammen med disse, det er gjensidig. Det er stadig snakk om besøk etter skolen, overnatting osv. Jeg synes det er vanskelig å nekte mine barn å være sammen med disse ungene, men samtidig liker jeg veldig dårlig den negative innflytelsen jeg ser de har, f.eks. banning, frekkhet, ikke bry seg om grenser og regler osv. Ikke kan jeg like at de er hjemme hos disse heller, særlig når jeg vet at det finnes minimalt med regler og grenser, de har tilsynelatende fri tilgang på telefon og data, de kan gå hvor de vil ,de legger seg svært sent, kan finne på å ringe midt på natten osv. Det er nesten slik at jeg vurderer å flytte og bytte skole på ungene for å slippe unna dette her. Hva synes dere jeg skal gjøre? Er det noen som har vært borte i noe lignende? Noen gode råd? Anonymkode: ec02c...104
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 Ts her. En annen grunn til at jeg misliker at mine barn er på besøk der, er at hjemmet deres er en svinesti. Aldri om jeg vill spist noe der, liker ikke at mine barn er der lenge, eller overnatter. Anonymkode: ec02c...104
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 Ikke helt det samme, men sønnen min har en venn med foreldre som ruser seg daglig. (Barnevernet er inne i bildet.) Jeg lar ikke sønnen min besøke ham, men lar dem leke sammen hos oss. Har forklart litt vagt hvorfor, men bedt ham om å ikke snakke med vennen om dette siden han kan bli lei seg, og det forstår han, så han sier bare at han liker best å leke hjemme hos seg selv. (Vennen liker forsåvidt best å være her også, så det har ikke vært noe stort tema.) Denne vennen oppfører seg bra da, men er de hjemme hos dere så kan du jo slå ned på dårlig oppførsel og vise dine barn at dette ikke er noe de bør ta etter. Anonymkode: 897b1...e64 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Burde barnevernet varsles kanskje ts? Skjønner deg godt, skikkelig vanskelig situasjon😖 trist at det går ut over de barna også hvis ingen får leke med dem. Ville ikke sendt mine barn dit, men latt de andre barna få komme hos oss der de kunne lekt innenfor våre rammer. Gitt dem ordentlig mat og vært grei mot dem Anonymkode: fdb78...830 4
Daria Skrevet 20. september 2019 #5 Skrevet 20. september 2019 Dette høres jo mer ut som tendenser til omsorgssvikt enn fri baneoppdragelse. Jeg får litt vondt av disse ungene som åpenbart ikke får den oppfølgingen de burde hjemmefra, og så er andre voksne mest opptatt av at deres egne unger skal bli utsatt for dårlig innflytelse... 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #6 Skrevet 20. september 2019 I all barnevernshysterien her på kg tenker jeg ofte at folk melder for den minste ting, men om det er noe i dette i den grad som Ts beskriver, så ville jeg meldt inn min bekymring. Kanskje ikke til bv i første omgang, men kanskje helsesøster eller kontaktlærer på skolen. Anonymkode: 2689f...9ce 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #7 Skrevet 20. september 2019 29 minutter siden, Daria skrev: Dette høres jo mer ut som tendenser til omsorgssvikt enn fri baneoppdragelse. Jeg får litt vondt av disse ungene som åpenbart ikke får den oppfølgingen de burde hjemmefra, og så er andre voksne mest opptatt av at deres egne unger skal bli utsatt for dårlig innflytelse... Jeg har også vondt av disse ungene. Hva vet du om hva jeg er mest opptatt av? Man utleverer ikke alt på et forum med ukjente mennesker. Anonymkode: ec02c...104
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Burde barnevernet varsles kanskje ts? Skjønner deg godt, skikkelig vanskelig situasjon😖 trist at det går ut over de barna også hvis ingen får leke med dem. Ville ikke sendt mine barn dit, men latt de andre barna få komme hos oss der de kunne lekt innenfor våre rammer. Gitt dem ordentlig mat og vært grei mot dem Anonymkode: fdb78...830 Problemet er at mine barn vil være hos dem også. Vanskelig å forklare for dem hvorfor jeg ikke synes dette er en god ide.De er ofte her, nesten daglig. Anonymkode: ec02c...104
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #9 Skrevet 20. september 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: I all barnevernshysterien her på kg tenker jeg ofte at folk melder for den minste ting, men om det er noe i dette i den grad som Ts beskriver, så ville jeg meldt inn min bekymring. Kanskje ikke til bv i første omgang, men kanskje helsesøster eller kontaktlærer på skolen. Anonymkode: 2689f...9ce Enig. Ts. Anonymkode: ec02c...104
Daria Skrevet 20. september 2019 #10 Skrevet 20. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også vondt av disse ungene. Hva vet du om hva jeg er mest opptatt av? Man utleverer ikke alt på et forum med ukjente mennesker. Anonymkode: ec02c...104 Jeg vet bare det du skriver, og svarer naturlig nok også ut fra det. Nå du fokuserer på at du vurderer å bytte skole for å "slippe unna dette her" lyser det ikke akkurat bekymring og omtanke for ungene av det... 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #11 Skrevet 20. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts her. En annen grunn til at jeg misliker at mine barn er på besøk der, er at hjemmet deres er en svinesti. Aldri om jeg vill spist noe der, liker ikke at mine barn er der lenge, eller overnatter. Anonymkode: ec02c...104 Da må du jo ta konsekvensene av det, og MELDE! Om det er så forferdelig at du ikke vil la dine egne barn være der en gang, må du ikke tenke at det er bra nok for vennene. Her hører jeg bare meg og mine. Men hva med de barna som tydeligvis sliter? Skal du la dem gå for egen maskin, eller skal du være et medmenneske og melde? Du beskriver disse barna som frekke, møkkete etc, men hvor er din rolle som voksen i dette? Folk vet kanskje ikke dette, men alle privatpersoner har en avvergingsplikt. Dersom man mistenker at barn lider overlast, skal barneverntjenesten involveres. Jeg misliker sterkt foreldre som gjør barn til snakkis, mens de i andre rekke ikke tar det voksenansvaret som hører med voksenroller. Du ser, du er bekymret, nå må du gjøre noe. Det disse barna tydeligvis trenger en gode voksne som tar ansvar, og som ikke reagerer med å isolere dem enda mer (trekke seg og barna vekk), slik at de er overlatt til egen elendighet. DET er omsorgssvikt. Anonymkode: 1be44...731 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #12 Skrevet 20. september 2019 42 minutter siden, Daria skrev: Dette høres jo mer ut som tendenser til omsorgssvikt enn fri baneoppdragelse. Jeg får litt vondt av disse ungene som åpenbart ikke får den oppfølgingen de burde hjemmefra, og så er andre voksne mest opptatt av at deres egne unger skal bli utsatt for dårlig innflytelse... Ja! Helt enig. Vi har alle et ansvar! Anonymkode: 1be44...731 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #13 Skrevet 20. september 2019 3 minutter siden, Daria skrev: Jeg vet bare det du skriver, og svarer naturlig nok også ut fra det. Nå du fokuserer på at du vurderer å bytte skole for å "slippe unna dette her" lyser det ikke akkurat bekymring og omtanke for ungene av det... Mulig det, men oppfattet kommentaren din nedlatende. Mulig barnevernet er involvert, mulig ikke. Jeg vil ikke bli gjenkjent så har endret litt på enkelte detaljer. Det er et stort problem for oss at disse ungene er med våre "hele" tiden. Selvfølgelig er min førsteprioritet mine ungers ve og vel. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om andres unger. Kan love deg at min familie har "ofret" mye for disse barna. Anonymkode: ec02c...104
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #14 Skrevet 20. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du jo ta konsekvensene av det, og MELDE! Om det er så forferdelig at du ikke vil la dine egne barn være der en gang, må du ikke tenke at det er bra nok for vennene. Her hører jeg bare meg og mine. Men hva med de barna som tydeligvis sliter? Skal du la dem gå for egen maskin, eller skal du være et medmenneske og melde? Du beskriver disse barna som frekke, møkkete etc, men hvor er din rolle som voksen i dette? Folk vet kanskje ikke dette, men alle privatpersoner har en avvergingsplikt. Dersom man mistenker at barn lider overlast, skal barneverntjenesten involveres. Jeg misliker sterkt foreldre som gjør barn til snakkis, mens de i andre rekke ikke tar det voksenansvaret som hører med voksenroller. Du ser, du er bekymret, nå må du gjøre noe. Det disse barna tydeligvis trenger en gode voksne som tar ansvar, og som ikke reagerer med å isolere dem enda mer (trekke seg og barna vekk), slik at de er overlatt til egen elendighet. DET er omsorgssvikt. Anonymkode: 1be44...731 Det kan godt hende at jeg har meldt... Anonymkode: ec02c...104
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #15 Skrevet 20. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt hende at jeg har meldt... Anonymkode: ec02c...104 JA! Det håper jeg virkelig!!! Stakkars barn. Ps. Det er ingen motsetning i det å ha egne barn som hovedprioritet og hjelpe andres barn. En voksen ansvarlig person klarer begge deler. Selv om bv sikkert nå er involvert, trenger slike barn flere som bryr seg. Bv er nemlig ikke Gud, og løser ikke vanskelige familiesituasjoner på en dag. Be dem på overnatting, la de dusje mens du vasker klærne deres, og gi de kos og omsorg. Du klarer fint å sette noen grenser for hvor mye barna er sammen, uten at du trenger å kutte ut. De fleste løvetannbarn som er blitt voksne, sier alle det samme. Noen brydde seg om de, derfor overlevde de. Det er nok at det er en nabo, lærer, andre, bare det er NOEN! Og nå er det DU som ser, og da gjør det vel ikke noe om du er den som tar det voksenansvaret. For nei, det trenger ikke være tidskrevende, men litt omsorg i ny og ne. Barn som er utsultet på kjærlighet , klarer seg på et minimum- myye mindre enn dine egne barn kan. Det siste jeg må påpeke, er at du føler du har «ofret noe». Dette forstår jeg ikke. Hva har du ofret? Handlinger som lærer barna dine å ta vare på de som er dårligere stilt? Ja, du mener sikkert vel, men du ønsker også med innlegget ditt støtte på at det er greit at du trekker barna dine litt tilbake. Sorry, men det får du ikke av meg. hadde flere tatt et reelt ansvar, ville mange barn hatt det bedre. Sett deg i barnas situasjon, og handle ut fra det. Se på det som en sjanse til å lære ungene dine verdifull medmenneskelighet, men samtidig også en mulighet til å virkelig kjenne på hvor privilegerte du og dine egne er. Som har rene klær, rent hus, bryr seg om hverandre og som på grunn av dette, har barn som vokser opp til å bli trygge mennesker- kun fordi de er født inn i rett familie. Anonymkode: 1be44...731 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #16 Skrevet 20. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: JA! Det håper jeg virkelig!!! Stakkars barn. Ps. Det er ingen motsetning i det å ha egne barn som hovedprioritet og hjelpe andres barn. En voksen ansvarlig person klarer begge deler. Selv om bv sikkert nå er involvert, trenger slike barn flere som bryr seg. Bv er nemlig ikke Gud, og løser ikke vanskelige familiesituasjoner på en dag. Be dem på overnatting, la de dusje mens du vasker klærne deres, og gi de kos og omsorg. Du klarer fint å sette noen grenser for hvor mye barna er sammen, uten at du trenger å kutte ut. De fleste løvetannbarn som er blitt voksne, sier alle det samme. Noen brydde seg om de, derfor overlevde de. Det er nok at det er en nabo, lærer, andre, bare det er NOEN! Og nå er det DU som ser, og da gjør det vel ikke noe om du er den som tar det voksenansvaret. For nei, det trenger ikke være tidskrevende, men litt omsorg i ny og ne. Barn som er utsultet på kjærlighet , klarer seg på et minimum- myye mindre enn dine egne barn kan. Det siste jeg må påpeke, er at du føler du har «ofret noe». Dette forstår jeg ikke. Hva har du ofret? Handlinger som lærer barna dine å ta vare på de som er dårligere stilt? Ja, du mener sikkert vel, men du ønsker også med innlegget ditt støtte på at det er greit at du trekker barna dine litt tilbake. Sorry, men det får du ikke av meg. hadde flere tatt et reelt ansvar, ville mange barn hatt det bedre. Sett deg i barnas situasjon, og handle ut fra det. Se på det som en sjanse til å lære ungene dine verdifull medmenneskelighet, men samtidig også en mulighet til å virkelig kjenne på hvor privilegerte du og dine egne er. Som har rene klær, rent hus, bryr seg om hverandre og som på grunn av dette, har barn som vokser opp til å bli trygge mennesker- kun fordi de er født inn i rett familie. Anonymkode: 1be44...731 Herregud, her har vi moralens vokter. Skjønner at du har sterke meninger og et behov for å få de ut. Men ikke et sted i disse innleggene finner jeg at de aktuelle barna mangler kjærlighet f.eks. Fordi du kanskje kjenner til noen unger som hadde det jævlig, er det ikke gitt at denne situasjonen er identisk. Du mener at enhver har plikt til å "gi alt"til alle unger som evt. ikke måtte ha det optimalt? Da tar jeg det som en selvfølge at du er fosterhjem, besøkshjem og alltid har andres unger med deg på ferie. Man er forresten ikke "løvetannbarn" bare fordi man ikke har det rent og ryddig hjemme. Anonymkode: ec02c...104
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #17 Skrevet 20. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, her har vi moralens vokter. Skjønner at du har sterke meninger og et behov for å få de ut. Men ikke et sted i disse innleggene finner jeg at de aktuelle barna mangler kjærlighet f.eks. Fordi du kanskje kjenner til noen unger som hadde det jævlig, er det ikke gitt at denne situasjonen er identisk. Du mener at enhver har plikt til å "gi alt"til alle unger som evt. ikke måtte ha det optimalt? Da tar jeg det som en selvfølge at du er fosterhjem, besøkshjem og alltid har andres unger med deg på ferie. Man er forresten ikke "løvetannbarn" bare fordi man ikke har det rent og ryddig hjemme. Anonymkode: ec02c...104 Og her har vi en som ikke aner noe om symptomene på omsorgssvikt... kall meg gjerne moralens vokter for å snakke barnas sak. Det har jeg gjort i jobben min i bv i mange år, og jeg kan fortelle deg at skittent hus, «ingen grenser», negativ atferd og foreldre som ikke tar ansvar, er et stort rødt varsku. Sier ikke at man må gi «alt» til alle, men herregud, hvis alle hadde tenkt som deg...... Anonymkode: 1be44...731 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå