Gå til innhold

Mamma låner stadig av konfirmasjonspengene mine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er ei jente på 17 år som har konfirmasjonspenger på en sparekonto moren min har tilgang til. Jeg får vel ikke selv tilgang på den før jeg fyller 18? 

Greia er at hun stadig låner av pengene. Hun betaler tilbake, men allikevel merker jeg at det irriterer meg siden hun ikke en gang spør selv. Som f.eks i sommer. Hun ringer meg og forteller at nå har jeg bestilt Sydentur. Men så kommer det frem at den er betalt med mine penger. 

Det var ikke lenge siden hun sa at nå hadde hun endelig fått betalt inn det hun hadde lånt, men så ser jeg at det står 11.000 på min konto. Når jeg konfronterer blir hun rasende. 

I en krangel sa jeg at jeg ikke syntes noe om at hun stadig låner av mine penger og at jeg ønsker å få pengene ut kontant så jeg kan passe på dem selv. Moren min reagerer med å bli rasende.

Mange ser sikkert for seg at mamma sliter med å få endene til å møtes og er alenemor, men hun er gift med pappa, de er begge i hundre prosent jobb, de eier hus og økonomien er vel helt ordinær. Det er vel heller moren min som er litt glad i å bruke penger.

Er jeg bortskjemt eller er det normalt at jeg reagerer? 

Anonymkode: 26c25...54d

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du får tilbake så skjønner jeg ikke problemet. Mamma stjal mine og jeg har ikke sett mer til de.

Anonymkode: 0f793...75a

• Liker 14
Skrevet

Så lenge du får pengene når du blir 18, spiller det da ingen rolle hva de brukes til i mellomtiden.

Anonymkode: 77687...515

• Liker 9
Skrevet

Hadde selv blitt forbanna.

Ikke greit mener nå jeg!

Anonymkode: 0d154...6e4

• Liker 36
Skrevet

Syntes du reagerer helt normalt. Dine penger. Som betyr at hun ikke skal røre de, selv om du ikke er 18 år og styrer over de enda.

Anonymkode: d84ef...f3b

• Liker 44
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge du får pengene når du blir 18, spiller det da ingen rolle hva de brukes til i mellomtiden.

Nåja. 

En dag kommer der hun plutselig ikke kan betale om hun er nødt til å låne så ofte.

Anonymkode: 0d154...6e4

• Liker 26
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig spiller det en rolle! Det er TS sine konfirmasjonspenger som hun fikk i gave! Folk som er glade i henne ville at hun skulle få penger til den store dagen hennes! TS fikk ikke disse pengene for at moren skulle bruke dem opp når TS ikke vil det selv!!! I tillegg får hun jo renter på pengene og når moren bruker pengene hele tiden så får jo TS mindre renter i løpet av året enn det hun skulle hatt!

Anonymkode: 7b791...8ae

• Liker 41
Skrevet

Skjønner at du reagerer. Hun har ingen rett til å bruke dine penger. Hva sier din far om dette?

• Liker 11
Skrevet

Jeg Synte du skal diskutere dette med din far. Kan han stå som disponent på kontoen istedenfor henne? Er han klar over hvordan hun holder på? 

• Liker 24
Skrevet

Min mor brukte opp alle dåps og konfirmasjonspengene mine på røyk, flaxlodd og dritt. Fikk de aldri igjen. (Hun er naver)

Anonymkode: 56390...5ef

• Liker 5
Skrevet

Få hjelp av far eller andre myndige i nær familie. Dette er penger som slekt og venner har git DEG. Ikke henne. Og de har nok stor interesse av å få pengene ut av mora di sine griske klør..

Anonymkode: 5aee1...0ea

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig spiller det en rolle! Det er TS sine konfirmasjonspenger som hun fikk i gave! Folk som er glade i henne ville at hun skulle få penger til den store dagen hennes! TS fikk ikke disse pengene for at moren skulle bruke dem opp når TS ikke vil det selv!!! I tillegg får hun jo renter på pengene og når moren bruker pengene hele tiden så får jo TS mindre renter i løpet av året enn det hun skulle hatt!

Anonymkode: 7b791...8ae

Det er dette med renter jeg også tenker på. De mister jeg jo når hun stadig tar ut og inn?

Ts

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Skjønner at du reagerer. Det er faktisk ikke lov å bruke barnas penger som man vil. Du kan ta kontakt med fylkesmannen (som forvalter vergemålsloven) dersom moren din fortsetter å stjele pengene dine.

Vis moren din dette:

https://barneombudet.no/dine-rettigheter/egen-okonomi-og-arbeid/sparepenger-pengegaver-arv/

https://www.dinside.no/okonomi/kan-foreldre-ta-penger-fra-kontoen-til-barna/60956317

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9

Skrevet
4 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg Synte du skal diskutere dette med din far. Kan han stå som disponent på kontoen istedenfor henne? Er han klar over hvordan hun holder på? 

Jeg tror ikke han er klar over det. Skal ta det opp med han.

Ts

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror ikke han er klar over det. Skal ta det opp med han.

Ts

Det er nok lurt. Foreldre skal ikke låne penger av nesten voksne barn uten å spørre. Det er overhodet ikke greit. Ta det opp på en saklig måte med din far og be om at han styrer kontoen så du får ha pengene dine for deg selv! 

• Liker 6
Skrevet

Var det 11 000 du hadde på kontoen eller mer?

Uhørt at di mor låner av de pengene. Sikkert lurt å ta det opp med far.

Anonymkode: c61c1...f8a

• Liker 3
Skrevet

Var det 11 000 du hadde på kontoen eller mer?

Uhørt at di mor låner av de pengene. Sikkert lurt å ta det opp med far.

Anonymkode: c61c1...f8a

Jeg skal egentlig ha 26.000. Det er ikke lenge siden hun hadde betalt tilbake det hun lånte, men da jeg så på kontoen nå sist stod det plutselig 11.000 og hun ble rasende da jeg kommenterte det. «Så måtte jeg låne litt igjen da!». 

Ts

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal egentlig ha 26.000. Det er ikke lenge siden hun hadde betalt tilbake det hun lånte, men da jeg så på kontoen nå sist stod det plutselig 11.000 og hun ble rasende da jeg kommenterte det. «Så måtte jeg låne litt igjen da!». 

Ts

Spør henne hva forskjellen på lån og underslag er. 

• Liker 8
Skrevet

Når hun blir rasende av at du bemerker det så er det jo et problem. Om de har helt normal økonomi, ordnede forhold og dette er noe som gjentar seg så bør du ta det videre. Snakk med faren din i første omgang og spør om han er klar over hvor mye penger hun til stadighet låner av deg. Vi har slitt skikkelig med økonomien en lang periode, men det kunne aldri falt meg inn å låne penger av barnets sparekonto.

Anonymkode: 4e945...b5b

• Liker 21
Skrevet

Vært i en lignende situasjon, og det endte ikke bra. 

Det dreide seg ikke om konfirmasjonspenger, men om studielån. Da jeg begynte på videregående, skjønte mine foreldre at her var det muligheter til å låne penger til en gunstig rente. Så de fikk meg til å søke om høyest mulig studielån. Og da ble det ny komfyr, ny sofa, støvsuger og diverse annet til hjemmet. Dette gjentok seg i 2 år til, helt til jeg flyttet hjemmefra som 19-åring. Så da satt jeg der som ung og nyetablert, med et ganske stort lån. 

Like etter døde min far, og min mor forklarte meg at hun "selvfølgelig ikke" kunne betale tilbake det de hadde brukt av mine penger. Fordi hun ble enke med forsørgeransvar og fikk betydelig redusert inntekt. 

Jeg betalte på det lånet i mange, mange, mange år.  Tror jeg var langt over 30 før jeg hadde betalt for sofa, støvsuger, ferieturer, komfyr, tapeter m.m. 

Det jeg mener å si med denne historien er at selv om din mor tydeligvis nå betaler tilbake det hun har "lånt", kan det plutselig oppstå en situasjon der hun ikke lenger er i stand til å betale tilbake. 

Anonymkode: ce483...7e2

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...