Gå til innhold

Hvordan føler dere det ved å ta i mot penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har romslig økonomi. Har mye penger, og bruker lite sånn til hverdags selv. Er ikke glad i shopping, så jeg kjøper dyre klær jeg kan bruke i flere sesonger. Jeg sparer, og har alt på stell når det gjelder økonomi og hva jeg trenger. 

Men jeg har vært fattig i ordets rette forstand, og det var alltid så stort når noen bare kunne komme med en kake eller kaffe om dere skjønner. Grunnen til at jeg hadde så utrolig dårlig råd var at jeg studerte og jobbet det jeg kunne ved siden av, for jeg klarer ikke å ha lån. Gjeld er for meg skrekken. Så klarte ikke alltid å få det til å gå helt rundt etter at faste utgifter som husleie og strøm var betalt, var alltid blakk ei uke i måneden hvor jeg spiste kun knekkebrød og ost. Led ingen nød sånn sett, men det var ingen utskeielser.

Det er noen år siden nå, og nå sliter et par av vennene mine pga div økonomisk. Jeg ga den ene litt penger i går, og det var ikke noe styr med det. Hun sliter seriøst nå, og jeg vet at hun virkelig gjør sitt beste. Hun ble glad for pengene, og har et avslappet forhold som jeg har, til sånt. Er litt usikker på den andre vennen. Er det greit å gi et par tusen sånn fordi jeg kan og vil? Er det noen tjeneste jeg kan be om så det kan bli en "betaling" for noe? Aner egentlig ikke hva det kan være, så vær så snill å gi noen tips, hvis du er typen som ikke liker å "bare få"? Vanskelig dilemma. 

Anonymkode: 9c76a...425

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde følt meg mer komfortabel med å låne de pengene, og betalt tilbake litt etter litt.

Anonymkode: 4eba5...91f

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde følt meg mer komfortabel med å låne de pengene, og betalt tilbake litt etter litt.

Men vedkommende vil ikke spørre. Det vet jeg, så skal jeg bare tilby lån? Er så usikker. Tar med mat osv på besøk, og i går skulle jeg sette inn resten av lunsjen, og alt var tomt i skapene. Hn sier jo også selv at det er vanskelig nå. Er ikke noe hyggelig å se, men jeg må heller ikke ydmyke vedkommende. Veldig stolt person! 

Skrevet

Ville heller ha kjøpt inn mat osv enn å gi penger.

Anonymkode: 2a6d1...63a

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men vedkommende vil ikke spørre. Det vet jeg, så skal jeg bare tilby lån? Er så usikker. Tar med mat osv på besøk, og i går skulle jeg sette inn resten av lunsjen, og alt var tomt i skapene. Hn sier jo også selv at det er vanskelig nå. Er ikke noe hyggelig å se, men jeg må heller ikke ydmyke vedkommende. Veldig stolt person! 

Nå kjenner jeg ikke henne da, men jeg tenker at det går an å spørre om hvordan det går sånn økonomisk, og om hun vil låne av deg til hun "kommer over kneika". La henne ta det valget selv, evt. etter å ha tenkt over saken, så bevarer hun noe av stoltheten sin.

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller ha kjøpt inn mat osv enn å gi penger.

Anonymkode: 2a6d1...63a

Jeg vil på en måte ikke overstyre. Når jeg tar med lunsj, så kjøper jeg mye, sånn at det varer nok noen dager. Som store oster og pålegg som har litt holdbarhet. Hun har ikke vinterklær, for hunden hennes åt istykker vinterjakke hennes. Hun ble helt fortvilet. Hun trenger klær også da. Vanskelig det her. Vet jo hvordan det er. Kan ikke kjøpe klær til henne heller 😄 det blir for dumt. Så penger er løsningen. Hun sulter jo istedenfor å la hunden sulte. Og det ville de fleste gjort. Men jeg må hjelpe på en måte. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil på en måte ikke overstyre. Når jeg tar med lunsj, så kjøper jeg mye, sånn at det varer nok noen dager. Som store oster og pålegg som har litt holdbarhet. Hun har ikke vinterklær, for hunden hennes åt istykker vinterjakke hennes. Hun ble helt fortvilet. Hun trenger klær også da. Vanskelig det her. Vet jo hvordan det er. Kan ikke kjøpe klær til henne heller 😄 det blir for dumt. Så penger er løsningen. Hun sulter jo istedenfor å la hunden sulte. Og det ville de fleste gjort. Men jeg må hjelpe på en måte. 

Først og fremst: WOW - for et flott menneske du er. Du har skikkelig flotte verdier og jeg blir både glad og rørt over å lese tråden!

Så til tema... Er selv en alenemor som har det trangt økonomisk og som overhodet ikke har lett for å ta imot gaver, penger eller annet. Tenkte å foreslå dette med å kjøpe inn litt ekstra når man først tar med noe og bare late som ingenting. Dersom hun da forsøker å sende det med deg hjem igjen (det ville nok jeg gjort) må du bare si at du har så mye hjemme som du må få spist opp. Ser du allerede kjøper med ekstra og det er fint at hun kan ta imot dette. Når det gjelder klær kan du faktisk kjøpe noe til henne eller gi henne av ditt gamle. Si at du kjøpte noe, men angrer eller at det ikke passer og at du ikke får bytte. Rydd i skapet og si at hun kan få ting du ellers vil gi til Fretex, da er det lettere å ta imot. Har selv opplevd flere ganger at venner kommer med klær til barnet mitt som deres barn har vokst fra. Da sier de klart at dette går til Fretex hvis jeg ikke vil ha det og de setter det bare igjen og nekter å diskutere videre rundt det. De sier da at jeg kan ta det jeg vil ha og sende resten på Fretex. Dette er folk som har god råd og det er flotte merkeklær jeg vet de fint kunne solgt på Finn. Men når de setter det til meg på den måten (henger en pose på døra utenfor eller tar med når de er invitert på middag eller noe) har jeg ikke stort å si. Det gjør det mye enklere for meg å smile og si takk, og så gir jeg en flaske vin eller noe ved neste anledning (når jeg har mulighet). Jeg setter pris på at de tar imot en takk tilbake selv om det overhodet ikke tilsvarer gaven som ble gitt fra dem. 

Anonymkode: ae649...2e0

• Liker 1
Skrevet

Personlig har jeg aldri tatt i mot noe. Men jeg har derimot tatt imot noe ;) 

Anonymkode: 883b9...34a

Skrevet

Jeg elsker å få penger. Men nå har jeg god økonomi og har aldri vært fattig, vet ikke hvordan det hadde vært da. Kanskje jeg hadde følt det var pinlig? Tror det.

Anonymkode: 620d6...d4c

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har gitt bort klær til venner med trang økonomi. 
"kjøpte ny jakke, men den passa ikke... passer den deg kanskje? kjøpte på salg så får ikke bytta..." 
eller "Har rydda i klesskapet, og har en del jeg tenkte gi bort eller kaste, vil du prøve å se om det er noe du vil ha først? 
Har flere ganger kjøpt meg sko som viser seg ikke passe foten min, som jeg har gitt bort til venner. Koster skoene 500kr så får man sjelden halvparten om man selger dem, og er dem brukt får man ikke byttet, så da gir jeg heller bare bort. 

Eventuelt kjøp en vinterjakke til henne som du har råd til, å si at du fikk den superbillig på salg. Si at du syntes den så perfekt ut til henne og at det er en litt tidlig julegave. 

Anonymkode: f4edc...0e2

• Liker 1
Skrevet

Har egentlig ingen innspill ut over det de andre har skrevet, men du er super og gjør meg glad 💕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...