Gå til innhold

Når samboer blir alvorlig syk eller skadd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rettigheter finnes det, til å ta fri fra jobben, for å drive omsorgsarbeid,   dersom samboeren blir alvorlig syk eller skadd og trenger hjelp hjemme de første dagene, etter sykehusopphold? . - Vi har barn, dersom dette skulle være av betydning. 

Noen som vet noe av dette? 

Anonymkode: c19bf...6e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke rettigheter finnes det, til å ta fri fra jobben, for å drive omsorgsarbeid,   dersom samboeren blir alvorlig syk eller skadd og trenger hjelp hjemme de første dagene, etter sykehusopphold? . - Vi har barn, dersom dette skulle være av betydning. 

Noen som vet noe av dette? 

Anonymkode: c19bf...6e3

Man kan ha rett til 10 dager ulønnet permisjon for pleie av nære pårørende.

Anonymkode: 4a52a...147

Skrevet

Hvis sykehuset mener at pasienten kan trenge pleie, så blir som oftest hjemmesykepleie koblet på. Eller man blir meldt inn til kommunens tjenester.  

Anonymkode: ef0d0...74d

Skrevet

Du kan få pleiepenger i tillegg til hjemmesykepleie.

Skrevet

I utagngspunktet tror jeg at det er ulønnet velferdspermisjon du har rett til. Det er 10, eller 12 dager. Litt usikker.

Det kommer litt ann på arbeidsgiver også. De fleste skal/må gi dette, men jeg fikk min velferdspermisjon lønnet. Min mor hadde hatt slag, og det var kritiskt for noen døgn hvor stor skade det slaget ville ha. Heldigvis gikk det bedre enn fryktet!

Jeg holdt en meget åpen kommunikasjon med leder gjennom det hele. 

Anonymkode: 6424c...170

Skrevet

Jeg ville snakket med legen i dette tilfellet. Kanskje hn vet hvilke rettigheter som tikker inn når det også er barn o bildet. Selv hadde jeg nok ikke vært i stand til å fungere skikkelig første perioden, om samboer ble kritisk skadet eller syk, men jeg er vel mer av det skjøre slaget, skal jeg innrømme. 

Anonymkode: bd3eb...017

Skrevet

Min samboer ble syk, jeg måtte ta meg av han. Sjefen likte det ikke, mistet jobben. Det er en risiko man må ta. Det står ofte 100 vis i kø for å jobbe gratis på vår arbeidsplass.

Anonymkode: af843...c62

Skrevet

For det første må dere koble på kommunen og hjemmesykepleien, de skal ta det han trenger av medisinsk/nødvendig oppfølgning.

Så kan du søke om velferdspermisjon på jobb, det kan man få enten ulønnet eller lønnet. På min jobb ville jeg fått noen dager lønnet i ditt tilfelle. Jeg ville også fått lov til å ta hjemmekontor, jobbe fleksibelt osv.

Anonymkode: 8efa5...2fd

Skrevet
På 20.9.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Jeg ville snakket med legen i dette tilfellet. Kanskje hn vet hvilke rettigheter som tikker inn når det også er barn o bildet. Selv hadde jeg nok ikke vært i stand til å fungere skikkelig første perioden, om samboer ble kritisk skadet eller syk, men jeg er vel mer av det skjøre slaget, skal jeg innrømme. 

Anonymkode: bd3eb...017

Det er jo ikke snakk om «kritisk» syk her. Det er noe helt annet. 

Anonymkode: 77510...bf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...