Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er litt over en uke gammel. Er han for ung til å bli satt i vippestol?Tenkte hvis jeg la den litt bakover, og la i en dyne, så vil han jo mer ligge, enn sitte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Annengangs
Skrevet

Det som er negativt med vippestol er to ting: de skal ikke sitte (før de setter seg opp selv som er mange måneder frem i tid for ditt vedkommede). Det andre er at de har liten bevegelsesfrihet i vippestol og derfør ikke bør være der så mye. De har godt av å ligge på gulvet og kunne bevege kroppen mest mulig.

En ukes gammel baby kan ikke bevege så mye på seg og derfor faller jo det argumentet sammen. Om du så legger vippestolen i stedet for å la ham sitte i den, så er det ikke noe videre farlig å la ham være i vippestolen. Bare ikke hele dagen...

Gjest Embla s
Skrevet

Er det ikke noe med at de ikke er sterke nok i ryggen til vippestol når de er så små? I allefall ikke mer en kort-kort tid om gangen.

Det aller, aller beste er jo at de ligger mest mulig på magen på teppe på gulvet, slik at de får trent nakke/rygg!

Gjest Anonymous
Skrevet

En halv time av gangen :-)

Gjest tin tin
Skrevet

Jeg hadde en vippestol som kunne legges nesten helt ned og den brukte jeg fra første dag han yngste kom hjem.

Med den eldste turte jeg ikke å bruke den noe særlig for helsesøstra sa at ryggen kunne bli krum.

Men jeg kan ikke skjønne at det er skadelig når barnet ligger helt bakover med en svak helling på en stødig rygg. Jeg kunne jo ha ham med meg overalt i huset og han lå godt og han følte seg trygg der.

Jeg skulle ønske at jeg ikke ble så skremt av det helsesøstra sa med den første sønnen min. Ting kunne vært litt enklere.... han likte nemlig ikke å ligge på gulvet...noe jeg tror de fleste barn syns er litt skummelt i begynnelsen...

Mitt motto er "alt med måte" -Det er som oftest det beste...

Skrevet

Kommer an på hvilken vippestol - den til Babybjørn som er ganske ny model, den går det ikke å legge så langt ned. I de stolene blir babyene sittende. Jenta mi var så liten og lett i begynnelsen at hun ikke hadde noe vekt å presse den nedover med, hvis dere skjønner hva jeg mener....Men jeg brukte den gamledagse typen masse til sønnen min, for den kan man legge nesten flatt.

Skrevet

Nå er jeg veldig "kjerringa mot strømmen" når det gjelder det mest...... :ler:

Men alle de tre gutta mine har vokst opp, sunne og sterke.

Alle tre gutta har ligget i vippestol fra de var ganske små. La vogndyna i vippestolen for at de skulle ligge mykt. Forutsetningen er at de kan legges med ryggen ganske flat.

Det var godt og kunne legge de der eller i sofaen, slik at de vennet seg til det.

Han eldste sovnet i den satdig vekk, hans favorittplass.

Min yngste ville nesten ikke ligge i den og det var litt slit.

Skrevet

Jeg lot ikke Maren sitte i vippestol før hun var nesten to mnd. Fikk vel inntrykk av at dette også var litt tidlig... Men hun sitter jo aldri der lenge av gangen.

Det de er redde for er vel at ryggen tar skade av det fordi de ikke er sterke nok enda.

Hvorfor ikke heller legge han i bagen som hører til vogna? Da kan du jo også lett bære han med deg, og han får ligge. Jeg ville gjort det en stund hvertfall.

Gjest Marianna Panna
Skrevet

Det er forskjell på vippestoler, de med en plate i ryggen - ikke bare stoff kan man fint legge et så lite barn i uten å bekymre seg. De med bare stoff skal visstnok ikke være så bra for ryggen, men 5 minutter med dyne i mens du er på do e.l går nok helt bra.

Skrevet

Det kommer mye an på hvilken vippestol du har. Selv har vi en med to plater i. Den er altså ganske så stabil. Denne kan også legges så langt ned at babyen blir liggende mer enn den sitter. Vi valgte likevel å vente et par måneder før vi tok stolen ordentlig i bruk. Før den tid la vi henne i vogga når vi skulle spise middag eller lignende.

Skrevet

Vi har Baby Bjørn sin, og har brukt den fra prinsessa var bare et par uker gammel...

Gratulerer så mye forresten!!!!!!

Skrevet

Vi kjøpte vippestol da Ane var en uke gammel. Den kan legges nesten helt ned. Jeg har ingen bekymringer med å la henne ligge i denne. Deilig for oss å kunne vippe henne i denne når hun er urolig. Det står på den at den kan brukes fra nyfødt.

Hun ligger jo også på fangene våre uten at ryggen er helt vannrett altid. Man kan bli for hysterisk her også tror jeg!!!

Lykke til Jens :)

Skrevet
Vi har Baby Bjørn sin, og har brukt den fra prinsessa var bare et par uker gammel...

Vi har også den fra Baby Bjørn. Er utrolig fornøyd med den. Kan legges i 3 stillinger. Ligge til de er 7 kg, Hvile til de er 10 kg og leke til de er 13 kg.

Har en gutt på 5 mnd som er 10 kg nå, og han har blitt utrolig sterk i kroppen av den. Her må man nemlig bruke magemusklene for å få den til å gynge, noe ungene har godt av. Alt med måte - selvsagt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...