Gå til innhold

Tenker melde til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som ikke alltid pusser tennene på barnet sitt. Av og til sier hun "det er ikke så nøye idag". Er ikke det omsorgssvikt? ett hvert barn har krav på å bli tatt vare på og dette barnet får ikke stelt seg tilstrekkelig.

I tillegg til dette lar hun barnet se på iPad i en alder av 2 år. 

Er dette greit synes dere?

Anonymkode: bcede...c16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, man skal pusse tenner to ganger hver dag. Skjer dette veldig hyppig? For en gang i blant er faktisk ikke så farlig. Noen ganger har barnet det bedre av at ting ikke alltid må skje, koste hva det koste vil. Man velger sine kamper for å si det slik. 

Det er heller ikke farlig at et barn ser på ipad. Flere timer hver dag er jo ikke greit, men en gang i blant skader ikke. Noen ganger (les hver dag) setter jeg toåringen foran tv for da spiser hun hele frokosten raskt, jeg får tatt kaffen min, og dagen starter fint og flott, for vi har det som kos bare oss to. 

:)

Anonymkode: 79203...98e

• Liker 9
Skrevet

Si at hun må pusse. og at ipad ikke er så sunt.  

Anonymkode: 8fa4e...241

Skrevet

Hvis det eneste er at barnet ikke får pusset tennene innimellom så er det nok normalt med mindre det skjer hele tiden. Men om barnet får hull i alle tennene pga manglende tannpuss så er det omsorgssvikt og du kan vurdere å melde til BV. 

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for avsporinger og spekulasjoner, samt latterliggjøring. 

Ninab82, mod

Skrevet

Hvis dette er ei god venninde og du setter pris på dette vennskapet , så hadde jeg ikke meldt henne til barnevernet . Anymt å varsle, men kan bli avslørt også..

• Liker 2
Skrevet

Dårlig tannpuss bor avdekket hos tannlege på 2 års kontroll. De følger opp videre, og veldig mange bekymringsmeldinger fra 2 år til skolestart kommer fra tannhelsetjenesten. 

Overlat dette til dem, og vær heller en god venninne som tilbyr deg å ta med datteren ut en tur for å avlaste venninnen din. 

Anonymkode: b3716...229

• Liker 8
Skrevet

Nå må folk lære seg forskjell på "ikke optimalt" og "omsorgssvikt som må meldes barnevernet".

Hvis barnet rent faktisk har dårlige tenner som følge av manglende tannpuss vil dette avdekkes på første kontroll som er rundt 3 år. De vil da, hvis nødvendig, ta dette med foreldrene. Alle har hoppet over tannpuss innimellom. Det er ikke omsorgssvikt. Så fremt du ikke befinner deg på badet hennes rundt leggetid flere dager i uken og observerer dette synes jeg du trekker litt vel raske konklusjoner. At en toåring ser på ipad innimellom er også helt normalt.

Anonymkode: a705c...d67

• Liker 14
Skrevet

Ja, meld.

Anonymkode: f7f90...d30

Skrevet

Har folk slutta å snakke med hverandre? Hva med å bare si fra til henne? Det er ikke noe av det du nevner som er grov omsorgssvikt. Sløvt, ja. Men ikke veldig ille, med mindre ungen ser på Ipad 24/7. 

Anonymkode: 43874...ebf

• Liker 6
Skrevet

Det er søren ikke rart barnevernet har mye å gjøre når de må ta seg av ikke-saker som dette! 

• Liker 9
Skrevet

Jeg ligger i senga og drar meg med to åringen min. Hun har spist og sett på tegneserier den siste timen, og jeg har drukket kaffe ! Super deilig, vi kommer nok til å dra oss i en time til før vi skal finne på noe annet gøy! 

Igår var vi i Sverige! Og vi spiste indisk mat og hele to kuler is hver!!!! Storspist to åring skjønnerdu :) 

Men så sovnet hun på vei hjem utpå kvelden, så vi rakk ikke pusse tennene da. Men det går bra! Tennene pusses alle de andre dagene. 

Du får melde meg også siden du har så mye peiling. Eller så kan du jo velge å få barn selv og erfare en del ting så du slipper å uttale deg om ting du ikke har noe med :)

Anonymkode: f1fa2...c15

• Liker 11
Skrevet

Kan vel plage deg litt mer å si at det gjentas hver 14 dag for da skifter vi sengetøy :) 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger i senga og drar meg med to åringen min. Hun har spist og sett på tegneserier den siste timen, og jeg har drukket kaffe ! Super deilig, vi kommer nok til å dra oss i en time til før vi skal finne på noe annet gøy! 

Igår var vi i Sverige! Og vi spiste indisk mat og hele to kuler is hver!!!! Storspist to åring skjønnerdu :) 

Men så sovnet hun på vei hjem utpå kvelden, så vi rakk ikke pusse tennene da. Men det går bra! Tennene pusses alle de andre dagene. 

Du får melde meg også siden du har så mye peiling. Eller så kan du jo velge å få barn selv og erfare en del ting så du slipper å uttale deg om ting du ikke har noe med :)

Vi gjør også slik😂 toåringen elsker å dra på burger king, og gå i butikker, så vi pleier å dra til Sverige å kose oss på senteret. Noen ganger sovner hun i bilen for natten på vei hjem. :)

Nå sitter vi og drikker kakao og spiser kjeks (hjemmelaga, er ikke så mye sukker) og ser på tegneserier fordi det regna ute. 

Anonymkode: 79203...98e

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig tannpuss bor avdekket hos tannlege på 2 års kontroll. De følger opp videre, og veldig mange bekymringsmeldinger fra 2 år til skolestart kommer fra tannhelsetjenesten. 

Overlat dette til dem, og vær heller en god venninne som tilbyr deg å ta med datteren ut en tur for å avlaste venninnen din. 

Anonymkode: b3716...229

Pusser man tennene grundig en gang per dag eller bare pusser dem to ganger daglig så er det sannsynlig at det første alternativet vil gi bedre resultater å vise til tannlege. 

Anonymkode: 7daca...d67

• Liker 1
Skrevet

Wtf? Du tuller nå! Man melder ikke til barneværne for sånne ting😂 da hadde det blitt mye å melde gitt og neringt hos barnevernet hvis folk hadde meldt inn sånne småtteri😅 ingen foreldre gjør alt perfekt! Vi gjør så godt vi kan i en travel og sliten hverdag. Litt ipad skader ingen! Så lenge det ikke blir for mye av dette. Her i huse får 1 1/2 åringen min se tv ca 40 min pr dag, og det synes jeg er innafor! Er mye læring! Hun har lært mye bevegelser og ord og tall allerede av det hun!  

Gå å ta deg en bolle!

Anonymkode: cf10c...3ba

• Liker 3
Skrevet

Å drite i tannpuss gjevnlig er jo ikke bra, altså at det blir standard å ikke pusse tenner hver dag. BV? tja, gråsonen. Synes heller du kan ta det opp med henne på en alvorlig måte uten å måtte ty til å bruke skattepengene på dette. Men dersom noen ikke pusser tenner på ungen sin, kan det nok være tegn på at det er litt svikt flere steder også.

Selvfølgelig bra at vi har barnevern, men synes det blir litt for mye barnevern snakk. Er liksom ikke mye som skal til for at det er omsorgssvikt i dag. Synes hovedfokuset til bv bør være å hindre grov misshandling og da spesielt seksuel misshandling.

Anonymkode: b8e57...ffc

• Liker 2
Skrevet

Barnevernet sa du? Hvis manglende tannpuss innimellom og iPad skulle kvalifisere til barnevernssak, da er det vel de aller fleste som skulle vært meldt....

• Liker 3
Skrevet

Tenker at en samtale med helsesøster kunne vært OK. men vet ikke helt hvordan det kunne skjedd i praksis.

Anonymkode: 9fdaf...f51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...