Kristinarognw Skrevet 19. september 2019 #1 Skrevet 19. september 2019 (endret) En venninne spurte om jeg kunne lage bryllupskake til dem, hun ville ha 3 etg med mye pynt. Jeg baker en god del på hobbybasis og har generelt faste priser på kaker jeg lager. Men jeg er så usikker på hva jeg skal ta betalt for denne kaken. Ingrediensene er på 1500-1600kr. Bruker to sjokoladekake bunner i hver etg så tilsammen 6 bunner og 4 store sjokoladekakerører. Den skal trekkes i hvit marsipan i tillegg til pynt. Dette er MYE jobb. Har brukt 12 timer idag og kommer nok til å bruke et sted mellom 8-12 timer imorgen. Jeg aner virkelig ikke hva som er innenfor å ta for denne jobben, men jeg vet også at hun ikke forventer at jeg skal stå å jobbe gratis for henne i 24 timer. Alt er laget fra bunnen av, både kaker og fyll. Også pynten. Hadde det vært noen andre enn en venninne hadde jeg tatt minst 4000kr. Er jeg veldig urimelig om jeg tar 3000kr for alt ? Og ja, jeg vet at å bestille kaker hos bakerier er billigere, men de har innpris på alle ingredienser og div. Kostnadene på kakene deres er mye lavere enn kostnadene "vi" har. Er så gla i venninnen min å vil ikke at hun skal blir lei seg eller irritert på meg pga pris på kaken. Kanskje jeg skal spørre henne hva hun tenker ? Endret 19. september 2019 av Kristinarognw 1
Djungelvrål Skrevet 19. september 2019 #2 Skrevet 19. september 2019 Tar du 3000 kr for den så har du 63 kr i timen. Det må du jo MINST ha for jobben syns jeg.
Ms. Steele Skrevet 19. september 2019 #3 Skrevet 19. september 2019 Litt synd at dere ikke avtalte pris før du takket ja til oppdraget, men 3000 kr er jo en grei pris ut fra all jobben som gjøres. En på et bakeri koster jo rundt 2000, så det kan nok hende at venninnen vil bli litt overrasket. 3
Djungelvrål Skrevet 19. september 2019 #4 Skrevet 19. september 2019 10 minutter siden, Ms. Steele skrev: Litt synd at dere ikke avtalte pris før du takket ja til oppdraget, men 3000 kr er jo en grei pris ut fra all jobben som gjøres. En på et bakeri koster jo rundt 2000, så det kan nok hende at venninnen vil bli litt overrasket. Koster ikke en 3 etg bryllupskake mer enn 2000 kr på bakeri? Trodde en så stor kake kostet 4-5000 tusen jeg. 2
Kristinarognw Skrevet 19. september 2019 Forfatter #5 Skrevet 19. september 2019 3 etg i stablekake koster 3800kr hos bakeriet her. Det er vanlig sukkerbrødkake uten hvit marsipan. Jeg lager med to store bunner i hver etg så "egentlig" lager jeg 6 etg om man skal regne kakebunner. Tror nok kaken jeg lager hadde kommet på mer enn 2000kr hos et bakeri..
Kristinarognw Skrevet 19. september 2019 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2019 21 minutter siden, Ms. Steele skrev: Litt synd at dere ikke avtalte pris før du takket ja til oppdraget, men 3000 kr er jo en grei pris ut fra all jobben som gjøres. En på et bakeri koster jo rundt 2000, så det kan nok hende at venninnen vil bli litt overrasket. Helt enig at vi skulle avtalt pris på forhånd, men visste ikke hvor mye ingrediensene til kake og pynt kom på når hun spurte.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #7 Skrevet 19. september 2019 Jeg er snekker. Å få meg til å bygge et hus koster 10 millioner. Byggmestere bygger like hus som meg for 5 millioner, men de jobber nå mye raskere og har færre betalte fridager enn meg. De har også skikkelig mye og fint verktøy og høye rabatter fordi de bygger så mange hus. Dette syns jeg at setter meg i en kinkig situasjon som er nesten håpløs å formidle til kundene på en skikkelig god måte. Anonymkode: 8219f...500
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #8 Skrevet 19. september 2019 Synes det er hinsides at du tenker å ta 3000,- av en god venninne. 2000,- burde holde i massevis, eventuelt kan du gi kake istedenfor gave. Vi fikk bryllupskake til vårt bryllup, forventet ikke gave i tillegg. Anonymkode: 8779e...5bd 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #9 Skrevet 19. september 2019 Her ville jeg hørt med venninnen hva hun tenker, for det er slett ikke sikkert hun skjønner hvor mye ingrediensene koster og hvor mye arbeid det er. Kardinaltabbe av deg å ikke avtale pris før du sa ja (hva ingrediensene kom til å koste kunne du jo ha funnet ut) Anonymkode: ab0c7...6f6 7
Kristinarognw Skrevet 19. september 2019 Forfatter #10 Skrevet 19. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er hinsides at du tenker å ta 3000,- av en god venninne. 2000,- burde holde i massevis, eventuelt kan du gi kake istedenfor gave. Vi fikk bryllupskake til vårt bryllup, forventet ikke gave i tillegg. Anonymkode: 8779e...5bd Har allerede kjøpt gave. 2000kr, da har jeg ca 400kr for 24 timers arbeid. Det er 16kr timen. Jeg kjenner overhodet ingen som gidder å stå å jobbe for den summen, selv ikke for venner. Og om jeg skulle gitt kaken i bryllupsgave hadde det vært en ganske dyr bryllupsgave med tanke på hva jeg egentlig hadde tatt hos noen jeg ikke kjente. Pluss ikke minst forskjell på gavene i forhold til det jeg har gitt til andre venner som har giftet seg.
Kristinarognw Skrevet 19. september 2019 Forfatter #11 Skrevet 19. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her ville jeg hørt med venninnen hva hun tenker, for det er slett ikke sikkert hun skjønner hvor mye ingrediensene koster og hvor mye arbeid det er. Kardinaltabbe av deg å ikke avtale pris før du sa ja (hva ingrediensene kom til å koste kunne du jo ha funnet ut) Anonymkode: ab0c7...6f6 Ja, skal snakke med henne Jeg tenker kanskje å gi henne kvitteringer og bare si hvor mange timer jeg brukte og at vi kan bli enige om pris. Å tro meg, lesson learned. Skal alltid bli enig om pris på forhånd før jeg sier ja heretter. Dette er super vanskelig. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #12 Skrevet 19. september 2019 1 minutt siden, Kristinarognw skrev: Har allerede kjøpt gave. 2000kr, da har jeg ca 400kr for 24 timers arbeid. Det er 16kr timen. Jeg kjenner overhodet ingen som gidder å stå å jobbe for den summen, selv ikke for venner. Og om jeg skulle gitt kaken i bryllupsgave hadde det vært en ganske dyr bryllupsgave med tanke på hva jeg egentlig hadde tatt hos noen jeg ikke kjente. Pluss ikke minst forskjell på gavene i forhold til det jeg har gitt til andre venner som har giftet seg. Men det er jo en venninne, blir det ikke feil å ta 1400,- for å lage en kake til bryllupet hennes? Anonymkode: 8779e...5bd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #13 Skrevet 19. september 2019 Hadde du vært mi venninne hadde jeg betalt 3000 kr, miiinst! Det er sjukt mye jobb 😱 Anonymkode: 86715...663 5
Kristinarognw Skrevet 19. september 2019 Forfatter #14 Skrevet 19. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo en venninne, blir det ikke feil å ta 1400,- for å lage en kake til bryllupet hennes? Anonymkode: 8779e...5bd Synes du ? Jeg hadde aldri spurt noen av mine venninner om å lage bryllupskake til meg for å så å forvente å få den "gratis". Hadde betalt det den kostet uten å nøle. Jeg betalte selv 4700kr for min egen bryllupskake, så synes ikke 3000kr er mye sånn sett selv om andre kanskje synes det. Å "lage en kake" til bryllupet hennes er ikke noe problem, kan lett hive sammen en kake som tar meg et par timer og sette på kakebordet. Men en kake som tar to dager å lage synes jeg er litt mer enn bare " å lage en kake" til bryllupet hennes. 8
Kristinarognw Skrevet 19. september 2019 Forfatter #15 Skrevet 19. september 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er snekker. Å få meg til å bygge et hus koster 10 millioner. Byggmestere bygger like hus som meg for 5 millioner, men de jobber nå mye raskere og har færre betalte fridager enn meg. De har også skikkelig mye og fint verktøy og høye rabatter fordi de bygger så mange hus. Dette syns jeg at setter meg i en kinkig situasjon som er nesten håpløs å formidle til kundene på en skikkelig god måte. Anonymkode: 8219f...500 Litt usikker på hvor du ville med dette ? 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #16 Skrevet 19. september 2019 6 minutter siden, Kristinarognw skrev: Synes du ? Jeg hadde aldri spurt noen av mine venninner om å lage bryllupskake til meg for å så å forvente å få den "gratis". Hadde betalt det den kostet uten å nøle. Jeg betalte selv 4700kr for min egen bryllupskake, så synes ikke 3000kr er mye sånn sett selv om andre kanskje synes det. Å "lage en kake" til bryllupet hennes er ikke noe problem, kan lett hive sammen en kake som tar meg et par timer og sette på kakebordet. Men en kake som tar to dager å lage synes jeg er litt mer enn bare " å lage en kake" til bryllupet hennes. Ok, men da spør du henne hva hun tenker om 3000,- Og så får du håpe at hun tenker likt som deg, så ikke dette går ut over forholdet deres. Selv lagde jeg 120 vårruller i sommer til en barnedåp. Det tok også sin tid, men jeg tok ikke en krone betalt (ingrediensene ble betalt). Anonymkode: 8779e...5bd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #17 Skrevet 19. september 2019 Det er jo sånn at veldig mange ber om vennetjenester i håp om å spare penger, og ville gjort andre valg dersom det ikke lønner seg å velge en venn. Andre ber om vennetjenester fordi de synes vennene er spesielt dyktige til noe, og gjerne vil ha akkurat det vennene lager/fikser. Hvis venninnen din er av det førstnevnte slaget så kan det bli utfordrende. Du kjenner din venninne best, du får prøve å vurdere hva slags type hun er. Er hun av det siste slaget, hadde jeg foreslått 3000 uten å blunke, er hun av det første slaget så ville jeg foreslått samme sum, men tenkt grundigere gjennom hvordan du formulerer deg og «rettferdiggjør» det. Håper du får 3.000, det har du fortjent! Anonymkode: 37fe7...106 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #18 Skrevet 20. september 2019 Vi hadde lett betalt 3000 kr for kake. vi fikk bryllupskake i gave av min svigerfar, og fikk ikke annen gave utenom. Den var fra anerkjent konditori og kostet ca 7000 kr. Anonymkode: 92cd7...56a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #19 Skrevet 20. september 2019 Hadde tatt 4000 uten tvil, om det tok meg 24 timer! Herlighet, det er da måte på hvor mye gratis man skal jobbe! Anonymkode: db810...842
Anim92 Skrevet 20. september 2019 #20 Skrevet 20. september 2019 Jeg hadde ikke forventet mer enn å få dekt utlegg, alt annet hadde vært ekstremt hyggelig. Jeg gjør gjerne en sånn ting for ei venninne(gjort lignende før innenfor mitt yrke). Som brud selv, ville jeg definitivt betalt deg noen tusen for arbeidstiden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå