Gå til innhold

Helsepersonell? Bruker du faguttrykk om du ringer f.eks 113 som privatperson?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som er helsepersonell bruker du faguttrykk om du ringer f.eks 113 som privatperson? Og sier du fra om yrket ditt til den du snakker med? Har lurt på dette en stund, så tenkte det var på tide å spørre 🙂

Anonymkode: 58941...4ff

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen spesielle faguttrykk du tenker på?

Anonymkode: 11a76...13f

Skrevet

Ja selvfølgelig. Man skal ikke med vilje gjøre en nødsituasjon vanskligere. Det står tross alt om liv.

Anonymkode: 6209a...cde

• Liker 11
Skrevet

Nå ringer ikke jeg så ofte til 113 som privatperson, men ja jeg brukte faguttrykk da min mann kollapset og måtte ha ambulanse.

Anonymkode: e5cfc...4c9

• Liker 4
Skrevet

Det må jo vere smart å bruke faguttrykk i kriser, det er meir presist.

• Liker 14
Skrevet

Nei har man gått av vakt så har man søern meg fri.

Skrevet

Jeg har aldri kommet i situasjonen der, men jeg tror jeg hadde gjort det. Bare det som faller naturlig å si, man må jo uansett tenke raskt i slike situasjoner å bruke de ordene som dukker opp. Jeg hadde vel ikke sagt hva jeg jobber som, men hadde de spurt så hadde jeg jo svart på det. Det har jo ingen betydning så lenge den syke/skadde får hjelp.

Anonymkode: 7d203...406

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen spesielle faguttrykk du tenker på?

Anonymkode: 11a76...13f

Ikke spesifikt. Nå er jeg ikke helsepersonell, men har lest noen journalnotater og ofte klarer jeg ikke tolke noe ut i fra det som står der. Ord som thorax, fraktur og hematom kan kanskje være noen eksempler på ord?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spesifikt. Nå er jeg ikke helsepersonell, men har lest noen journalnotater og ofte klarer jeg ikke tolke noe ut i fra det som står der. Ord som thorax, fraktur og hematom kan kanskje være noen eksempler på ord?

Thorax er brystet, fraktur er brudd og hematom er et blåmerke. Når jeg evt ville ha ringt AMK så ville jeg kanskje ikke brukt disse.. Men ville nevnt ting som Blodtrykk (evt kjent hypertensjon (høyt BT), respirasjonsfrekvens, om personen er "alert" eller bevisstløs osv. Ville opplyst om at jeg er sykepleier. 

Anonymkode: 665a9...110

• Liker 1
Skrevet

Ja.

Anonymkode: fffcd...176

Skrevet

Bruker ikke faguttrykk som thorax eller hypertensjon på jobb heller.. liker at pasientene skjønner hva jeg snakker om.

Så mitt svar er nei 

• Liker 3
Gjest tranedatter
Skrevet

Det gjør min mann. Også når han prater med meg, som oftest forstår jeg utfra sammenhengen, men må ibland spørre hva han mener.

Skrevet
8 minutter siden, Greentree skrev:

Bruker ikke faguttrykk som thorax eller hypertensjon på jobb heller.. liker at pasientene skjønner hva jeg snakker om.

Så mitt svar er nei 

Men hvis du snakker med annet helsepersonell? Regner egentlig med at ingen bruker faguttrykk når de snakker med pasienter 🙂

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg aldri ringt 113, men jeg ville sikkert brukt faguttrykk. Det kommer egentlig ganske naturlig, man blir litt "miljøskadet" av å jobbe på sykehus i ørten år. 

Jeg bruker faguttrykk når jeg snakker med kolleger og når jeg er hos fastlegen og diskuterer forskjellige problemstillinger. 

Anonymkode: a55ca...6f3

• Liker 5
Skrevet

Jeg pleier ikke å si at jeg er helsepersonell, men jeg bruker faguttrykk ja. Det er mer presist enn å bruke masse "hvermannsenutrykk" for å beskrive det samme. Noen ganger spør jo den jeg snakker med om jeg er helsepersonell, og da bekrefter jeg det og hva jeg jobber med. Der jeg jobber brukes det mye latin, så for meg er det naturlig å bruke det når jeg snakker med annet helsepersonell, samtidig så forventer jeg ikke at den som sitter på AMK er like bevandre i latinens verden, så jeg moderer noe. Med pasienter bruker jeg ikke latin i det hele tatt. 

Anonymkode: f50bb...13f

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du snakker med annet helsepersonell? Regner egentlig med at ingen bruker faguttrykk når de snakker med pasienter 🙂

bruker sjeldent sånne termer på gamlehjemmet som jeg kjenner til. også sykepleiere seg i mellom.. Mulig det forekommer i samtale med lege på institusjonen. Men ellers snakkes det mer i ""folkelige" former. Men det er jo bare her jeg jobber jeg kan uttale meg om... Vil jo tro at på et sykehus er det mer normalt å bruke fagspråk seg i mellom.

Skrevet

Ja, absolutt. Jeg er lege og jobber innen akuttmedisin, og havner av en eller annen grunn relativt ofte i situasjoner hvor andre har blitt alvorlig syke/skadde på fritiden. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt 113 som privatperson, men jeg titulerer meg alltid som «lege ved XX sykehus», og jeg vet jo hvordan jeg skal kommunisere med annet helsepersonell når jeg skal rapportere en pasient (ISBAR, ABCDE osv).

Det ville jo vært helt meningsløst hvis jeg ikke skulle sagt at jeg var lege (jeg har jo jobbet med nettopp dette i flere år), og brukt lekmannspråk. 

Anonymkode: da692...c48

• Liker 7
Skrevet

Kan bruke ord som bilateral, respirasjon, underekstremitet, abdomen, aspirat, diurese, febril, flatus osv.

Anonymkode: a5d19...791

Skrevet

Er det noe som helst grunn til å ikke bruke faguttrykk da? De brukes jo fordi de er mer presise. Jeg har plukket opp en del sånn fra venner som er helsepersonell, og bruker de som er nyttige.

Anonymkode: 2befb...533

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe som helst grunn til å ikke bruke faguttrykk da? De brukes jo fordi de er mer presise. Jeg har plukket opp en del sånn fra venner som er helsepersonell, og bruker de som er nyttige.

Anonymkode: 2befb...533

Tenkte bare at man ikke kan vite sikkert at AMK-operatøren vet eller husker hva faguttrykket betyr. Er vel flest ambulansearbeidere og sykepleiere som jobber der, vet ikke hvor godt de kan disse uttrykkene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...