AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #1 Skrevet 19. september 2019 Blir oppriktig bekymret for vanene hennes når hun en gang skal flytte for seg selv.. Jeg er bare stemor. Kom inn i livet hennes da hun var 14 år, og "ferdig formet" så jeg har hatt mest fokus på å være en venn, støttespiller og økonomisk om det skulle være noe. Hun er absolutt ikke bortskjemt, bare så det er sagt. Hun er veldig vimsete og glemsk. Tar henne på ordet når hun sier at det er grunnen fordi hun har vært sånn de årene jeg har kjent henne. Har sagt at jeg ikke aksepterer slurv i stua, og det er veldig belastende når ting blir strødd om. Fant skitne joggesko i sofaen... Heldigvis så har hun begynt å ta med seg tingene på rommet så det ikke flyter her.. Kjøkkenet er en helt annen historie.. Men rommet hennes..Det går ikke an å se gulvet..Og det lukter helt grusomt..Det er alltid masse unnskyldning for hvorfor hun ikke rydder.. Har egentlig gitt opp, bare for å se hvor langt det kan gå. Sånn for info så er det faren som står for det meste av kommunikasjon når det gjelder oppdragelse. Jeg blander meg når jeg føler det går på bekostning av oss som enhet under samme tak. Hvordan er deres tenåringer? Anonymkode: 96277...5f5
Biloba Skrevet 19. september 2019 #2 Skrevet 19. september 2019 Jeg lukker døren til rotet, som kan være ganske intenst. Derimot er det ikke ok med grusom lukt. Det er utrivelig, og kan være pga matrester/brukt servise/glemte matpakker eller skittent tøy osv. Det er ikke ok å oppholde seg i og sove i, og kan tiltrekke skadedyr eller føre til skader på gulv, møbler og tekstiler om det blir fuktig. Og lukt sprer seg jo når man åpner døren. 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #3 Skrevet 19. september 2019 Det er helt vanlig i den alderen. Jeg tror helt sikkert at hun kommer til å klare seg helt fint når dagen kommer hvor hun flytter for seg selv, Her har jeg måttet gjøre som de over her, lukke døren til rotet. Hilsen fra en mamma som har hatt 4 tenåringer. De har alle sammen blitt ordensmennesker og klarer seg helt fint så slapp av ts. Anonymkode: 6f4f0...c6d 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #4 Skrevet 19. september 2019 Stedatteren din, ja. Hennes rom, hennes rot. Anonymkode: b979e...c11 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #5 Skrevet 19. september 2019 Tja?! Ungdommer som bor hjemme får værsågod å rydde etter seg selv - også på rommet. Det er ikke deres, de bare låner det. Hvis man ikke gjør det til en valgfri sak om de skal holde orden eller ikke, så er det heller ikke et problem. de færreste vil gjøre det valgfritt for en ungdom om hen skal røyke/drikke/gå kledd som en "hore" osv., så hvorfor er det så mange som tenker det skal være valgfritt for dem å holde en viss standard? Anonymkode: 864e3...32b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #6 Skrevet 19. september 2019 Begge mine rotet noe helt sinnssykt! 😁 Har flyttet ut begge to og blitt mye mer ryddige av seg. Anonymkode: 1e24c...625 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #7 Skrevet 19. september 2019 Her står det litt om tenåringer og rot. https://www.nettavisen.no/nyheter/hedvig-montgomery-advarer-foreldre---du-kan-gjre-tenaringen-din-deprimert/3423598655.html Anonymkode: 208c2...b74 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #8 Skrevet 19. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tja?! Ungdommer som bor hjemme får værsågod å rydde etter seg selv - også på rommet. Det er ikke deres, de bare låner det. Hvis man ikke gjør det til en valgfri sak om de skal holde orden eller ikke, så er det heller ikke et problem. de færreste vil gjøre det valgfritt for en ungdom om hen skal røyke/drikke/gå kledd som en "hore" osv., så hvorfor er det så mange som tenker det skal være valgfritt for dem å holde en viss standard? Anonymkode: 864e3...32b Stakkars barna dine. Anonymkode: b979e...c11 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #9 Skrevet 19. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars barna dine. Anonymkode: b979e...c11 Du må gjerne utdype, om du er i stand til det, hvorfor det er synd på de som lærer seg orden. De synes ikke synd på seg selv, nemlig. Anonymkode: 864e3...32b 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #10 Skrevet 19. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja?! Ungdommer som bor hjemme får værsågod å rydde etter seg selv - også på rommet. Det er ikke deres, de bare låner det. Hvis man ikke gjør det til en valgfri sak om de skal holde orden eller ikke, så er det heller ikke et problem. de færreste vil gjøre det valgfritt for en ungdom om hen skal røyke/drikke/gå kledd som en "hore" osv., så hvorfor er det så mange som tenker det skal være valgfritt for dem å holde en viss standard? Anonymkode: 864e3...32b Tenker at de må ha et fristed...Og om de skal føle de bare låner rommet sitt så må jo det føles veldig rotløst og trist.. Ts Anonymkode: 96277...5f5 9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #11 Skrevet 19. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge mine rotet noe helt sinnssykt! 😁 Har flyttet ut begge to og blitt mye mer ryddige av seg. Anonymkode: 1e24c...625 Det jeg også satser på 😅 Ts Anonymkode: 96277...5f5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #12 Skrevet 19. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stedatteren din, ja. Hennes rom, hennes rot. Anonymkode: b979e...c11 3 av 3 rette kudos Ts Anonymkode: 96277...5f5 6
Darkrobin27 Skrevet 19. september 2019 #13 Skrevet 19. september 2019 jeg er den personen som hadde det rotet på rommet mitt i den alderen, faren min prøvde alt men jeg hørte ikke etter. Nå er jeg en ryddig person og lar aldri ting ligge på gulvet og gjører ting rent, jeg er 27 år nå. Dette er ting som kommer automatisk når man selv tenker hvor jævligt det ser ut 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #14 Skrevet 19. september 2019 18 minutter siden, Biloba skrev: Jeg lukker døren til rotet, som kan være ganske intenst. Derimot er det ikke ok med grusom lukt. Det er utrivelig, og kan være pga matrester/brukt servise/glemte matpakker eller skittent tøy osv. Det er ikke ok å oppholde seg i og sove i, og kan tiltrekke skadedyr eller føre til skader på gulv, møbler og tekstiler om det blir fuktig. Og lukt sprer seg jo når man åpner døren. Hadde det vært noe som hadde gjort skade på inventaret så hadde det såklart blitt tatt tak i. Er mer den støvete lukten. Ikke noe som minner om mugg e.l Ts Anonymkode: 96277...5f5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #15 Skrevet 19. september 2019 Akkurat nå, Darkrobin27 skrev: jeg er den personen som hadde det rotet på rommet mitt i den alderen, faren min prøvde alt men jeg hørte ikke etter. Nå er jeg en ryddig person og lar aldri ting ligge på gulvet og gjører ting rent, jeg er 27 år nå. Dette er ting som kommer automatisk når man selv tenker hvor jævligt det ser ut Tenker som du sier her. At du hørte uansett ikke etter. Så da blir det bare unødvendig kjeft og mas. Hun er jo straks myndig uansett. Godt du fant ut av det selv ☺️ Ts Anonymkode: 96277...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #16 Skrevet 19. september 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig i den alderen. Jeg tror helt sikkert at hun kommer til å klare seg helt fint når dagen kommer hvor hun flytter for seg selv, Her har jeg måttet gjøre som de over her, lukke døren til rotet. Hilsen fra en mamma som har hatt 4 tenåringer. De har alle sammen blitt ordensmennesker og klarer seg helt fint så slapp av ts. Anonymkode: 6f4f0...c6d Godt å høre 😊 Da fortsetter vi å lukke døren å unngå unødvendig "kjeft" og energisug Ts Anonymkode: 96277...5f5 2
Darkrobin27 Skrevet 19. september 2019 #17 Skrevet 19. september 2019 Just now, AnonymBruker said: Tenker som du sier her. At du hørte uansett ikke etter. Så da blir det bare unødvendig kjeft og mas. Hun er jo straks myndig uansett. Godt du fant ut av det selv ☺️ Ts Anonymkode: 96277...5f5 Det kan være godt og gi henne et hint.. Noe som 100% BLIR og fungere er om du belønner henne. Si f.eks: Om hun klarer og holde rommet ryddig i en uke, så får hun f.eks, 300-400 kroner, eller avhenging hvor mye du vil belønne henne, eller kan være at du kjøper en kino bilett i helga til hun og en vennine. Dette kan hjelpe på
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #18 Skrevet 19. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at de må ha et fristed...Og om de skal føle de bare låner rommet sitt så må jo det føles veldig rotløst og trist.. Ts Anonymkode: 96277...5f5 Realiteten er at de låner det. Når man selger et hus, så deler man ikke ut så og så mange prosent til barna for "deres" rom. Når de flytter, så mister de rommet. Hvis "fristed" betyr at man kan la ting forfalle. Levne matrester og våte klær i en haug. At ingen skal blande seg inn i "asylet". Og de liksom trenger dette. Hvordan ble det folk av generasjonene før oss? De som levde med to soverom og 9 unger. De som bodde så trangt at det ikke var et alternativ å la ting ligge til markfluene tok seg av det. Det er bare tull at ungdommer har så vondt av å stilles krav til. Anonymkode: 864e3...32b 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #19 Skrevet 19. september 2019 Jeg tenker at det er normalt, og at det sannsynligvis vil bli bedre når hun flytter ut. Jeg hadde også til tider et rotete rom når jeg bodde hjemme, men når jeg flyttet for å studere ble jeg etterhvert veldig ryddig. Det viktigste er at hun kan å lage mat, støvsuge, vaske osv. før hun flytter hjemmefra, så kommer det for de fleste av seg selv etterhvert Anonymkode: e775a...346 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #20 Skrevet 19. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du må gjerne utdype, om du er i stand til det, hvorfor det er synd på de som lærer seg orden. De synes ikke synd på seg selv, nemlig. Anonymkode: 864e3...32b Man klarer fint å lære seg orden uten å bli snakket om eller til på den måten du gjør. Anonymkode: b979e...c11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå