Gå til innhold

Slank med Fedon Lindberg-mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Popelka ulogget
Skrevet

Har kjopt Fedon-boken i dag. Har derfor tenkt aa folge opplegget med kost i balanse. Men funker det egentlig? Burde jeg passe paa mengdene i tillegg til type mat jeg spiser?

Noen som foler seg piggere, slankere og sunnere etter aa ha fulgt opplegget? Og hva spiser dere til frokost??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som ved all slanking er jo grunnprinsippet og spise mindre enn man forbrenner. Så man må følge med litt.

Anbefaler å kjøpe gi-liste boka (evnt om det ligger noen full liste på nett noe sted?). Da har du en kjempeoversikt og lettere å velge matvarer.

Jeg spiser som jeg vil omtrent, men følger jo endel av hans prinsipper uansett da de er greie og mange andre anbefaler mye det samme.

Og ang det med å spise mindre enn man forbrenner. Jeg opplever at det er mye lettere på sånt kosthold fordi man får et jevnere blodsukker og ikke så lett å "gå bersherk" i sjokoladeskåla, rive i med en stor baguette ol.

Det blir mer kontroll og det er lettere å tenke først og handle etterpå syns jeg.

Maten går jo på mye reint kjøtt/fisk. Grønnsaker, nøtter, frukt, belgfrukter ol.

Mye "ubehandlet mat og mer slik som folk spiste før. Før Toro og Stabburet (grandiosa).

Jeg kjøper ofte bønner, linser og lignende i innvandrerbutikker for de har en mye hyggligere pris enn butikkene.

Linser er greit å koke, går ganske fort (som ris), mens bønner kjøper jeg ferdige og bruker (har ikke tid til legge i vann mange timer og greier).

Favabønner, butterbeans, røde bønner og kikerter (chickpeas) er det det går mest i her.

Men jeg spiser også pasta, ris og poteter, men ikke så mye som før.

FIn artikkel om GI

Om jeg føler meg sunnere? Tja, har gått ned endel og økt treningsmengden også så det spiller jo inn. Har det supert og føler meg bra ihvertfall.

Mer energi får man jo :)

Frokost: Stor fan av egg til frokost jeg da. Filetbaconet til Gilde er ikke fetere enn vanlig svinekjøtt omtrent som et alternativ.

Passer uansett på å ha en god menge proteiner til hvert måltid så har jeg ryvita, brød eller lignende passer jeg på å ha fisk/kjøtt som pålegg.

Gjest Popelka ulogget
Skrevet

takk for svar, nella. Er den typen som elsker ideen om et sunnere liv - liker aa lese om det og tenke paa det, men saa blir det som regel vanskelig aa folge de gode forsettene. Men jeg har hvertfall begynt bra denne gangen - laget kjempegode keftedes (kjottboller) med havremel i gaar, samt linsestuing til. Nam nam! Og restene blir lunjs i dag!

Spiste havregrot med hasselnotter og litt splenda til frokost.

Men jeg maa ut og faa tak i et lite mellommaaltid til ettermiddagen i dag...kommer ikke hjem foer i 7-8 tiden i kveld nemlig!

Skrevet

Er det ikke sånn med oss alle nesten, det med teori og praksis :)

Linsestuing syns jeg er godt også.

Det er bare å sette fantasien i sving så blir det nok så bra så.

Kjøp en pose med noe nøtter å ha i veska som mm. Funker dint og er lett å ha med seg.

Gjest Popelka ulogget
Skrevet

Hvis andere (f.eks du!) klarer aa folge fedon-prinsippene burde jeg klare det ogsaa! Takk for inspirasjon!

Skal kjope meg litt notter eller mandler i dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Et par skiver med pepperskinke som stekes ørlite grann, er kjempegodt sammens med stekt egg. (er ikke så glad i bacon)

Bruker å woke brune bønner sammen med grønnsaker og rent kjøtt. Har ikke vært så flink til å bruke bønner til noe mer enn det dessverre.

Omelett er kjempegodt som kveldsmat, bruker litt fetaost, skinke, rød løk og paprika i omeletten.

:P

Skrevet

Mamma begynte med fedon-diett etter råd fra lege.. hun gikk ned 18kilo på et halvt år og blodsukker og blodtrykk ble mye mye bedre. Det hun syns var best med dietten er at hun slapp å sulte seg og kunne spise god og smakfull mat.. :wink:

Skrevet
Hvis andere (f.eks du!) klarer aa folge fedon-prinsippene burde jeg klare det ogsaa! Takk for inspirasjon!

Skal kjope meg litt notter eller mandler i dag.

Er ikke akkurat slavisk da, men prøver å holde meg til prinsippene.

Dessuten merker jeg jo at kroppen har det mye bedre når jeg spiser mat med lav GI enn annen. Etterhvert så er det bare greiere og greiere å velge riktig mat også.

Du kommer til å merke det etter noen dager. Da forsvinner mye sug etter "noe godt".

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...