Gå til innhold

Finnes det barn som aldri blir bleiefrie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hørt om noen? F.eks. hvis det er barn med autisme eller spesielle behov som fortsatt bruker bleie i en alder av 4 år. Er det håp om at de noen gang vil slutte, eller er det slik at hvis foreldre er for sent ute med dotrening, så er det for sent? Finnes det evt. hjelp å få på helsestasjonen hvis man sliter med at en på 4 år ikke har sluttet med bleie ennå? 

Anonymkode: 85f21...316

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er masse mennesker med ulike diagnoser som aldri blir bleiefri.

Og så er det masse mennesker med ulike diagnoser som går på toalettet. 

Noen slutter til vanlig tid, andre mye senere.

Men fire-års-alder er alt for tidlig å bekymre seg for at barnet aldri blir bleiefri. Be gjerne om råd på helsestasjonen, men aksepter samtidig at det ikke er unormalt (om enn litt uvanlig) å ikke være tørr som fireåring.

Anonymkode: 899d9...5bf

• Liker 13
Skrevet

Ja, det er barn som aldri blir bleiefri. Blant annet multifunksjonshemmede barn, ungdom og voksne. Og gjerne barn/ungdom/voksne med alvorlig til dyp utviklingshemming.

Skrevet
35 minutter siden, sommermor skrev:

Ja, det er barn som aldri blir bleiefri. Blant annet multifunksjonshemmede barn, ungdom og voksne. Og gjerne barn/ungdom/voksne med alvorlig til dyp utviklingshemming.

OK. Håper ikke det gjelder barn med høytfungerende autisme.

Skrevet

En barndomsvenn av meg ble aldri bleiefri og jobber i dag som pilot i Norwegian. Det er ganske praktisk vil jeg tro. 

Anonymkode: 21a1c...638

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har hørt om noen? F.eks. hvis det er barn med autisme eller spesielle behov som fortsatt bruker bleie i en alder av 4 år. Er det håp om at de noen gang vil slutte, eller er det slik at hvis foreldre er for sent ute med dotrening, så er det for sent? Finnes det evt. hjelp å få på helsestasjonen hvis man sliter med at en på 4 år ikke har sluttet med bleie ennå? 

Hvorfor dette ekstreme konstante behovet for å stemple alle med sene barn som unormale? Man trenger ikke hjelp hvis ens barn er 4 år og ikke helt tørr. 

Nå er jeg så lei av de supre 26 års gamle førstegangsmødrene her inne som har pottetrent fra 4 mnd.

flere slike innlegg, så rapporterer jeg! Ikke få normale foreldre til å føle seg unormale. Igjen. Og igjen. Og igjen.

Anonymkode: 960c7...97a

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor dette ekstreme konstante behovet for å stemple alle med sene barn som unormale? Man trenger ikke hjelp hvis ens barn er 4 år og ikke helt tørr. 

Nå er jeg så lei av de supre 26 års gamle førstegangsmødrene her inne som har pottetrent fra 4 mnd.

flere slike innlegg, så rapporterer jeg! Ikke få normale foreldre til å føle seg unormale. Igjen. Og igjen. Og igjen.

Skjønner poenget, men er mor til en 4-åring som ikke har sluttet med bleie ennå. Har prøvd «alt», han nekter do. 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner poenget, men er mor til en 4-åring som ikke har sluttet med bleie ennå. Har prøvd «alt», han nekter do. 

Ts

Beklager, det kommer ikke fram av innlegget ditt.

slapp av, barnet ditt er helt normalt. Enten tar du bare vekk bleia (feks i en ferie/høstferie), og står i det med klesvask og tusen skift fram til det er over. Så gir du ikke noe valg, på do skal han- ihvertfall prøve. Han kan evt få valget mellom do og potte. Ikke vær sint eller sur, bare vær tydelig på at sånn blir det framover.

og pust ut; ingen barn har bleie til de er 15 ( med unntak av barn m/ funksjonshemminger). Det går over på den ene eller andre måten. Bare husk at noen barn trenger mer drahjelp enn andre.

• Liker 4
Skrevet

Dette er typisk noe du kan be om veiledning på, fra de som diagnostiserte barnet. De kan råde deg i forhold til hvordan ditt barn best lærer ☺️ 

Anonymkode: 337c7...a57

• Liker 1
Skrevet

Har et barn med høytfungerende autisme og hun ble bleiefri like før treårsalderen, selv om hun ikke kunne snakke. Vi la til rette for dobesøk men presset aldri. Barn skal ønske å gå på do for sin egen del, ikke for foreldrenes. Og det er ikke stas med bleie særlig lenge.

Autister er ofte vanskeligere å få til å innfinne seg enn andre barn, men felles for alle barn er at om det blir mas og styr så vil de ikke. De må ville det for sin egen del. Jeg maser aldri på barna om do. Skal vi noe sted så sier jeg IKKE " gå på do først". Må de så går de dit. Kanskje må de når vi har kjørt 5 min. Da må de vente litt, men er de små så stopper jeg ganske fort. Er de 5-6 år klarer de fint å vente 20-30 min. Alt etter som. Man må jo syne behovet. Har tre barn og det funket fint på alle. 

Anonymkode: bde1f...696

• Liker 2
Skrevet

Når fikk barnet egentlig denne diagnosen?

Anonymkode: 1033a...672

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår din frustrasjon. Vi fikk bekymringsmeldinger sendt etter oss til Barnevernet grunnet at vi lå litt over "normalen" med barnets utvikling. Er utrolig kjipt, men sånn er samfunnet vårt blitt. Alle skal være like "perfekte". Det er ikke lenger rom for individualitet og lek. 

Det er helt normalt at noen barn bruker lenger tid på å venne seg av med bleie. Helt normalt! ❤️

Anonymkode: b1c55...955

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om barnet ditt har autisme så er det vanlig at barnet er senere med bleieslutt. Noen slutter ikke før de begynner på skolen. Jeg ville ikke stresset med det. Oppmuntre til å tisse på do. Om det er gutt så kan det faktisk hjelpe at han er med når pappa tisser. Det er ganske morsomt og stas å stå og tisse i do. 

En jeg kjenner brukte den metoden på sin gutt med autisme. Pappa inviterte ungen med hver gang han skulle tisse og spurte hver gang om sønnen også ville tisse i do. Plutselig løsnet det og ungen ville tisse i do. Uken etter begynne han å tisse i do i barnehagen. Han er også 4 og er ikke bleiefri enda, men det er et steg i riktig retning. 

De fleste som er høytfungerende autister slutter med bleie når de er klar for det 😊

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Ts

Det er høyst uvanlig at barn blir diagnostisert med høytfungerende autisme i så ung alder, all den tid normalområdet for sosial fungering fortsatt er svært stort.

Må si jeg stusser litt her.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Om barnet ditt har autisme så er det vanlig at barnet er senere med bleieslutt. Noen slutter ikke før de begynner på skolen. Jeg ville ikke stresset med det. Oppmuntre til å tisse på do. Om det er gutt så kan det faktisk hjelpe at han er med når pappa tisser. Det er ganske morsomt og stas å stå og tisse i do. 

En jeg kjenner brukte den metoden på sin gutt med autisme. Pappa inviterte ungen med hver gang han skulle tisse og spurte hver gang om sønnen også ville tisse i do. Plutselig løsnet det og ungen ville tisse i do. Uken etter begynne han å tisse i do i barnehagen. Han er også 4 og er ikke bleiefri enda, men det er et steg i riktig retning. 

De fleste som er høytfungerende autister slutter med bleie når de er klar for det 😊

Tusen takk for et oppløftende svar! Det er en gutt, ja, så skal ta til meg rådet om at han skal bli med pappa når han tisser. Har aldri tenkt den tanken før, men verdt å prøve :) 

Takker for svar fra dere andre og!

Ts

Skrevet

Jeg vet om en som nesten er 4 og som fremdeles bruker bleier. Ungen vokser opp i et hjem som barnevernet følger godt på med, og barnet har nok nok med sitt tenker jeg. Barnet skal få slutte med bleier i sitt eget tempo fortalte venninnen min meg. Det skjer jo at barn bruker bleier lenge, og jeg tenker at det er det nok en grunn for, synes ikke man bør stresse for mye med slikt. Det vil i det aller fleste tilfeller gå seg til. 

Anonymkode: df909...2f3

Skrevet

Det flåsete svaret er at jeg aldri har møtt en eneste konfirmant som fortsatt bruker bleier ;)

Men jeg har møtt fire-fem-åringer som er tørre, men bruker bleier når de skal bæsje. Det gikk seg til, det og. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke svare på.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er høyst uvanlig at barn blir diagnostisert med høytfungerende autisme i så ung alder, all den tid normalområdet for sosial fungering fortsatt er svært stort.

Må si jeg stusser litt her.

De scorer hovedsakelig lavt, moderat eller høyt på spekteret der lav score kan gå under «høytfungerende». Men det heter barneautisme om man får diagnose før 3 år. Om Ts sin unge f.eks utvikler seg relativt normalt mht språk og utvikling så har nok ungen lav score på spekteret og Ts beskriver det som høytfungerende. Ville nok heller brukt mild grad av autisme for det er mer rett å bruke høytfungerende når barnet begynner på skole og viser at det klarer å følge de andre barna mht videre utvikling og klarer seg selv.

Skrevet

Har en sønn med Asperger syndrom i mild grad som ikke sluttet med bleie før han skulle begynne på skolen. 

Han har aldri likt å bæsje på do og holder seg altfor lenge. Vi har hatt noen runder med forstoppelse før jeg lærte meg hvilket kosthold jeg kunne kjøre for å styre magen hans litt.

Anonymkode: 893df...afa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...