Gå til innhold

Lage julegaver


Majken

Anbefalte innlegg

Var en tråd om det for noen uker siden, men finner den ikke igjen.... så da starter jeg en ny...

Har et tips til: Puslespill med 500/1000/osv brikker. Kan rammes inn. Har nettopp lagt ferdig et som jeg skal gi til ei venninne som har flyttet ut fra jenterommet hos foreldrene og inn i ny leilighet.

Flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så rart at den er borte da, og fint at du starter en ny! :D

Er jo litt morsomt å få ideer!

Får se om jeg også kan komme på noe etterhvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

jeg maler på glass.....

Og til barna tar jeg og kjøper klips rammer og OleBrumm kort legger korte med motivet som jeg vil male inni klips rammen så male jeg etter korte og vips så blir det et pent hånd malt bilde til å ha på veggen....

Til de voksne maler jeg motiver på vinglass ,kopper og fat...

det gjør jeg også til barna...lager kopp og fat sett med motiver fra ynglings tegnefilmen deres....

kjemmpe gøyt og ikke vanskeligt heller når man har ting å male etter og billigt.....Så har man noe å gjøre på en kald høst kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andungen

Hei!

Gutten min på 3 år har de to siste årene lagd kalender til både Bestemor og Oldemor. Dette står selvfølgelig på ønskelisten i år også og nå ønsker Tante seg det også! Sparer derfor tegninger og små sitater, passbilder og malerier ++ allerede nå. Når slike "gjør-det-selv" kalendrer for 2003 kommer i butikken er det bare å begynne å klippe og lime. Moren min sparer foresten på de slik at gutten min kan få de når han blir voksen, litt skøy!

Tenkte også å strikke noen nissevotter til småvenner. Blå rangbord og litt opp på handa (til du begynner på tommelen), hvitt herfra og opp til fellinga, rødt resten. Broder øyne, nese og munn i det hvite feltet oppe på handa og fest evnt. skjegg (hvite tråder festes slik som man lager frynser på skjerf) og evnt. en rød liten dusk i lua. Hadde slike selv da jeg var lita, fikk de litt stor slik at jeg kunne bruke de et par juler - kjempe koselig!

Har også kjøpt en aviskurv til 20,- kroner, slik av tøy. Tenkte å overføre en av guttungens tegninger på den og brodere med stilkesøm. Til Bestemors strikkegarn...

Ellers planlegger jeg varianter av "julekurver"; kurver fylt med julekaker og sjokolade, juleblad og julesnop, hjemmelagde såper og myke gode kluter, lys og servitter eller hva som måtte passe mottaker. Pakket inn i cellofan med sløyfe og julekort på. Populært hos den som "har alt". Begynner allerede nå å se etter kurver til en billig penge.

For de som lager såper har jeg et lite gave tips fra i fjor. Kjøpte lange badekoster (slike til å skrubbe ryggen med) som jeg pyntet med forskjellige såper oppover skaftet, pakket dem i plast og festet dem med litt dobbelsidig tape. Pakket i blank cellofan med røde hjerter på og masse rødt og litt gull gavebånd som jeg krøllet. De ble kjempe fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei som syr:

Har de sett filmen "Stepmom" med Susan Sarandon og Julia Roberts? Der syr mora /Sarandon) eit sengeteppe til dottera og ei tryllekunstnarkappe til sonen i lappeteknikk, der ho brukar bilete av dei trykt på stoff (som på t-skjorter) frå heile barndommen deira.

Det var skikkeleg stilig!

Sjølv har eg hatt ulike julegåveprosjekt dei siste åra:

- Trolldeigfigurar (eg fekk faktisk ønske om ein figur no til jul, frå bror min, for den han fekk for 7 år sidan hadde møtt "døden" forrige veke etter fall i golvet, og han var så glad i den..)

- Dekorere biletrammer. Trerammer kan kjøpast rimeleg hjå t.d. Nille, IKEA , Clas Olsson m.fl. og dekorerast på ulike måtar, som også borna kan vera med på. Du/de kan måle, lime på saker og ting, decoupage med glansbilete, serviettar m.m.

- Glasmåling, på vin-, saft- og andre typar glas (som nemnt av Lottemor). Også for dei små :)

- Porselensmåling, det er jo koseleg å få heilt sin eigen kaffikopp eller servise? Sjølv ga eg familien min i fjor div sett med "Jumbokoppar" (IKEA) med namn som "somlekoppen", "rotekoppen", "tøysekoppen" m.m.

- Perlesmykker (er framleis "in")

- Måle bilete (t.d. akvarell, olje-), på stein, tre, papir m.m.

Har sjølv fått innramma måleri frå nevø og niese til jul, og dei heng på stoveveggen på lik linje med Munch sitt "Madonna".

- Akkurat no har Rimi (eller er det Rema 1000? Blandar alltid..) 10-marked med treskrin, som er fine til dekorering av all slag både for store og små :)

Hm, det var det eg kom på i farten.

Får du tak i Panduro sin katalog, finn du masse gode idear der også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Tror det blir hjemmesydde Harry Potter-kapper til et par små kusiner i år. De var helt ville etter HP i fjor, og siden årets film kommer like før jul i år også, regner jeg med at interessen holder seg. Ikke så vanskelig å sy, heller!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fotografier? Det pleier jeg å gi... svart-hvitt bilder fremkalt av meg selv i mørkerom.

Eller malerier?

Jeg har noen sære venner som liker å få rare, hjemmekomponerte klesplagg.

Ellers kan det være fint å få gavekort på forskjellige ting, dah. Oppvask, eller bytur eller jentekveld eller noe. Vet ikke om dere regner det for "hjemmelaget", jeg.

Jeg anbefaler dere å lage ting som kan brukes til noe. Man går lei av dilldall som bare blir liggende...

Gavene på tilpasses den som skal få...

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...