Chiyo Skrevet 19. september 2019 #1 Skrevet 19. september 2019 Vi har vel alle diskutert dette i etikk på skolen. Skal man dra i spaken? Skal man dytte personen foran toget? Nylig på MyHeritage tok jeg en moralsk maskin undersøkelsen hvor man blir spurt om slike spørsmål. Jeg har alltid svart nei. Nei, jeg ville ikke bevisst ofret et liv for å redde noen andre. Jeg tror i alle fall ikke det. Hvis et tog kjører mot fem mennesker, og den eneste måten jeg kan redde dem på er å ofre et annet menneske, så kan jeg ikke gjøre det. På MyHeritage svarte 94,7% at de ville dratt i spaken på det første bildet under (dette er ikke bildene fra MyHeritage, jeg fikk ikke brukt dem). Greit nok at hvis man drar i spaken, så redder man fem mennesker, men hva med den andre personen? Hvis du er fullt klar over at personen på det andre sporet vil dø som følge av din handling, har du ikke drept den personen da? Bare 36,9% ville dyttet en stor person foran et tog for å redde fem personer. Hvordan er det annerledes? Uansett situasjon vil utfallet være det samme: Du har gjort en handling som dreper en person, samtidig som du har reddet fem andre. Hvis resultatet er det samme, hvorfor svarer folk så ulikt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå