Gjest Blue Moon Skrevet 19. september 2019 #1 Skrevet 19. september 2019 (endret) Det virker sikkert rart å legge inn dette spørsmålet her, men jeg gjør det likevel fordi det er et mer helserelatert spørsmål enn teknisk. Bakgrunn: en dement person må ha ny hustelefon, og den hun har brukt de siste årene er ikke lenger i salg. Problem: Hun har problemer med å lære nye ting. Nå står valget mellom en enkel bordtelefon (doro), eller en trådløs dorotelefon som er ganske lik den som må byttes ut, men jeg er usikker på om den er lik nok. Hun har brukt trådløs telefon med minimalt av problemer de siste 15-20 årene (noen problemer de siste mnd), før det brukte hun bordtelefon med knapper. Det er ikke et alternativ å presentere henne for alternativene, og la henne velge selv. Hvilken telefon ville du valgt, og hvorfor? Endret 19. september 2019 av Blue Moon Problemet løst
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #2 Skrevet 19. september 2019 Jeg hadde ikke gitt en dement person telefon, det kan fort bare bli tull av. Anonymkode: 418ee...e97 2
GjestSiden2006 Skrevet 19. september 2019 #3 Skrevet 19. september 2019 Jeg hadde gitt den som lignet mest. Trådløse duro. Lett å kjenne igjen. Oppdater gjerne overskriften med dement, slik at flere kan svare på riktig bakgrunn. Å ha med demente personer å gjøre er en ekstra belastning og mye må taes til følge. Å frata ett menneske retten til kontakt som nevnt ovenfor er umenneskelig og kan tolkes som lite samarbeidsvillig eller lite løsningsorientert. Håper du finner ut av det.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #4 Skrevet 19. september 2019 DORO SECURE 580 feks ? Anonymkode: 0d092...0b8
Gjest Blue Moon Skrevet 19. september 2019 #5 Skrevet 19. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke gitt en dement person telefon, det kan fort bare bli tull av. Anonymkode: 418ee...e97 Takk for din mening om noe jeg ikke har spurt om. Det er ikke aktuelt å nekte henne tilgang til telefon. 5 minutter siden, GjestSiden2006 skrev: Jeg hadde gitt den som lignet mest. Trådløse duro. Lett å kjenne igjen. Oppdater gjerne overskriften med dement, slik at flere kan svare på riktig bakgrunn. Takk. Jeg skal oppdatere overskriften. Det er den trådløse jeg heller mest til også, men jeg ble sånn i tvil om det var rette valget. 🙂 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: DORO SECURE 580 feks ? Anonymkode: 0d092...0b8 Mobil hverken kan, eller vil, hun bruke. (Vi har prøvd mange ganger de siste 20 årene, men der har aldri fungert)
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #6 Skrevet 19. september 2019 Jeg ville også ha valgt den trådløse som er mest lik den hun hadde. Jeg tenker at hvis hun for eksempel har en rutine på å gå rundt mens hun snakker i telefonen kan det være fort gjort å glemme seg og ende opp med å røske ledningen ut av veggen på bordtelefonen. Anonymkode: a1cde...e8e
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #7 Skrevet 19. september 2019 8 minutter siden, GjestSiden2006 skrev: Jeg hadde gitt den som lignet mest. Trådløse duro. Lett å kjenne igjen. Oppdater gjerne overskriften med dement, slik at flere kan svare på riktig bakgrunn. Å ha med demente personer å gjøre er en ekstra belastning og mye må taes til følge. Å frata ett menneske retten til kontakt som nevnt ovenfor er umenneskelig og kan tolkes som lite samarbeidsvillig eller lite løsningsorientert. Håper du finner ut av det. Umenneskelig? Hva når den demente blir så dårlig at hun/han ikke skjønner telefonen og begynner å trykke i vei? Det kan skape en redsel i personen at ingen svarer (og så viser det seg at de ikke har ringt). De kan feilringe å bli forvirret. De kan ende opp med å ringe nødtelefonen fordi de vil snakke med noen. Anonymkode: 418ee...e97
Gjest Blue Moon Skrevet 19. september 2019 #8 Skrevet 19. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville også ha valgt den trådløse som er mest lik den hun hadde. Jeg tenker at hvis hun for eksempel har en rutine på å gå rundt mens hun snakker i telefonen kan det være fort gjort å glemme seg og ende opp med å røske ledningen ut av veggen på bordtelefonen. Anonymkode: a1cde...e8e Takk, det er den jeg tenkte var best også, selv om hun stort sett sitter rolig mens hun snakker.
solmåneogstjerner Skrevet 19. september 2019 #9 Skrevet 19. september 2019 Det går vel an å innstille telefonen eller abonnementet slik at vedkommende bare kan ringe til forhåndsprogrammerte kontakter (familie, hjemmesykepleie og lege f eks)? Mener at jeg har lest det et sted. Vet ikke noe særlig om disse telefonene, men ville valgt den som er mest mulig lik den gamle. Med hurtigtaster slik at 1 er datter, 2 er sønn, 3 er hjemmesykepleien osv. Lag en stor plakat som viser dette.
Gjest Blue Moon Skrevet 19. september 2019 #10 Skrevet 19. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva når den demente blir så dårlig at hun/han ikke skjønner telefonen og begynner å trykke i vei? Anonymkode: 418ee...e97 Den broen krysser vi når vi kommer dit. Enn så lenge er hun i stand til å bruke telefonen på (nogenlunde) riktig måte, og da er det urimelig av oss å ta fra henne muligheten til å kontakte oss, og motsatt, at vi kan kontakte henne.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #11 Skrevet 19. september 2019 1 minutt siden, Blue Moon skrev: Den broen krysser vi når vi kommer dit. Enn så lenge er hun i stand til å bruke telefonen på (nogenlunde) riktig måte, og da er det urimelig av oss å ta fra henne muligheten til å kontakte oss, og motsatt, at vi kan kontakte henne. Ok, hvis hun fortsatt kan bruke tlf støtter jeg dere i det. Anonymkode: 418ee...e97
GjestSiden2006 Skrevet 19. september 2019 #12 Skrevet 19. september 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umenneskelig? Hva når den demente blir så dårlig at hun/han ikke skjønner telefonen og begynner å trykke i vei? Det kan skape en redsel i personen at ingen svarer (og så viser det seg at de ikke har ringt). De kan feilringe å bli forvirret. De kan ende opp med å ringe nødtelefonen fordi de vil snakke med noen. Anonymkode: 418ee...e97 Sånn er det å leve med en som er dement. De ringer plutselig midt på natten, eller ringer feil. Når noen står å ber om råd om hva de skal velge så ber man de ikke la være...det blir lite satt pris på.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #13 Skrevet 19. september 2019 1 minutt siden, GjestSiden2006 skrev: Sånn er det å leve med en som er dement. De ringer plutselig midt på natten, eller ringer feil. Når noen står å ber om råd om hva de skal velge så ber man de ikke la være...det blir lite satt pris på. Vel, skulle ønske noen hadde advart oss mot telefonen. Det hadde spart den demente for mye forvirring. Anonymkode: 418ee...e97 1
Gjest Blue Moon Skrevet 19. september 2019 #14 Skrevet 19. september 2019 Takk for svarene alle sammen. Nå må jeg reise til butikken for å handle. Det blir den trådløse. Fungerer det ikke, vel, da må vi prøve plan B.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #15 Skrevet 19. september 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke gitt en dement person telefon, det kan fort bare bli tull av. Anonymkode: 418ee...e97 Hvorfor i himmels navn gir man ikke en dement telefon? Håper aldri du blir primærkontakt for noen av dine nærmeste😬 Anonymkode: 85204...92a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #16 Skrevet 19. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i himmels navn gir man ikke en dement telefon? Håper aldri du blir primærkontakt for noen av dine nærmeste😬 Anonymkode: 85204...92a Les hva mer jeg har skrevet før du begynner å komme med nedlatende angrep. Anonymkode: 418ee...e97 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #17 Skrevet 19. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Les hva mer jeg har skrevet før du begynner å komme med nedlatende angrep. Anonymkode: 418ee...e97 Nei, holdt med den første kommentaren din! Anonymkode: 85204...92a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #18 Skrevet 19. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, holdt med den første kommentaren din! Anonymkode: 85204...92a Tulling. Anonymkode: 418ee...e97
Gjest Blue Moon Skrevet 20. september 2019 #19 Skrevet 20. september 2019 (endret) Igjen må jeg takke for svarene. Hun hadde litt problemer med bruken av den nye telefonen i går, men jeg håper det går seg til i løpet av kort tid, og at jeg tok det riktige valget. Hvis det ikke fungerer har vi uansett funnet en akseptabel plan B. (Hun kan arve er slektings telefon, som er akkurat lik hennes gamle) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, skulle ønske noen hadde advart oss mot telefonen. Det hadde spart den demente for mye forvirring. Anonymkode: 418ee...e97 Hvis jeg hadde hatt tid i går, skulle jeg gjerne ha diskutert dette med deg, for det er et interessant tema. Det er forskjell på demente. "Min demente" kan ringe feil, men da prøver hun bare på nytt igjen. Hun kunne for eksempel aldri ha ringt nødnummer for å ha noen å snakke med. Det hadde aldri falt henne inn, og hun har heller ikke evnen til å ringe et nummer hun ikke kjenner. Hun har en lapp med 3 nummer (mitt, et annet familiemedlem, og hjemmesykepleien), men hun ringer bare mitt nummer, og så må jeg ringe den hun vil snakke med, og be den personen ringe henne tilbake. Hvis jeg ber henne ringe f.eks legen eller frisøren, vil hun ikke vite hva hun skal gjøre. Men så har du dem som du beskriver, som ringer alle for en prat, som blir frustrerte og forvirrede når de ikke får svar, eller ikke får snakket med den de ville snakke med. Det var leit å høre at din demente hadde problemer med telefonen, og at dere opplevde ulemper på grunn av det, men slik jeg ser det, er det ingen grunn til å komme med en generell advarsel om å unngå telefon hos demente siden demensen arter seg ulikt fra person til person, og fra en type demens til en annen. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: DORO SECURE 580 feks ? Anonymkode: 0d092...0b8 Jeg avfeide denne i går, for den var ikke aktuell i denne situasjonen. Men hjernen har jobbet litt, og bearbeidet dette forslaget. Etter å ha diskutert litt med familien har vi faktisk blitt enige om å gå til innkjøp av denne mobilen, og forsøke lære henne å bruke den. Vi vet at de analoge telefonlinjene er på vei ut, og at reparasjon av linjen ikke vil bli prioritert ved feil. Da må hun ha et alternativ hvis fasttelefonen blir borte av en grunn, og vi vil være litt i forkant. Derfor vil jeg takke for tipset. Det var ikke riktig som en akutt løsning på problemet vi hadde i går, men på sikt kan det være et godt alternativ hvis hun klarer å lære den. Endret 20. september 2019 av Blue Moon
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #20 Skrevet 20. september 2019 På 19.9.2019 den 12.33, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke gitt en dement person telefon, det kan fort bare bli tull av. Anonymkode: 418ee...e97 Neivel, men hvordan skal hun kunne få tak i folk og folk få tak i henne? Bestefar er dement og klarer greit å bruke den tlf, enn så lenge Anonymkode: a2730...ed0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå