AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #1 Skrevet 19. september 2019 Eg og samboeren har lyst til å stifte familie, og hadde planlagt og begynne prøvingen rundt jul. Men så har vi snakket litt om det at vi kanskje skulle ventet med prøvingen til vi var gift. Vi er egentlig like der at begge har lyst å gifte seg før barn, men vi er litt «utålmodige» og ønsker å snart starte prøvingen. Eg sliter med tanker om at en burde gifte seg før barn, men gjør vi det, må vi vente et år ekstra før vi kan tenke på barn. Er så i tvil på hva vi burde gjøre, og hva som blir rett for oss. Vi er begge nettopp blitt 30 år så vi begynner jo å havne i gruppen med litt dårlig tid om vi vil ha 2-3 barn. Vi har økonomien til barn og giftemål, så er ikkje noe som blir tatt med i beregningen. Er det krise om vi utsetter det å få barn et år ekstra, selv om vi har veldig lyst til bli foreldre ganske så snart? Burde en gifte seg før en får barn? Betyr det egentlig noe å være gift når en skal bli foreldre og en familie? Anonymkode: 91b05...a61
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #2 Skrevet 19. september 2019 Barn er uansett en større forpliktelse enn ekteskap, og noe som binder dere sammen for resten av livet 😊 Jeg ble gift før barn, fordi at det var noe som var viktig/ønskelig fra mannen sin side. Anonymkode: 65eb0...d64 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #3 Skrevet 19. september 2019 For å si det sånn: et bryllup gir dere ingen garanti for at dere kan få barn, så hvorfor ikke gå rett på barn når det er det som egentlig er målet.. Anonymkode: c8adb...7bc 5
Anim92 Skrevet 19. september 2019 #4 Skrevet 19. september 2019 Hvis dere har økonomi og lyst, hvorfor ikke bare gifte dere innen de neste 6 mnd? Finn lokalene og send ut invitasjoner asap. Kjenner mange kristne som har forlovetseg og giftet seg innen 6 til 12 mnd 10
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #5 Skrevet 19. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn: et bryllup gir dere ingen garanti for at dere kan få barn, så hvorfor ikke gå rett på barn når det er det som egentlig er målet.. Anonymkode: c8adb...7bc Hvis du ikke kan tenke deg han som ektemann, er han da en du vil ha som faren til barnet ditt og en du må forholde deg till resten av livet? Anonymkode: 2cc7f...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #6 Skrevet 19. september 2019 Ekteskap først, så flytte sammen, så barn 😊 Anonymkode: 9df97...c36 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #7 Skrevet 19. september 2019 Vi gifter oss mellom barn 1 og 2 🙂 Har ikke følt noe negativt ved å være ugift når nummer 1 kom. Det eneste "negative" er å finne barnevakt til nr 1 under bryllupet, da alle venner og familie da er opptatt. Anonymkode: 52581...b94
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #8 Skrevet 19. september 2019 Vi giftet oss først. Fjernet p staven noen måneder før bryllupet. Har termin ni mnd etter bryllupet, så skulle nesten tro det var planlagt 😂 Anonymkode: 85d73...b44
Kittykat Skrevet 19. september 2019 #9 Skrevet 19. september 2019 Gjør det som passer dere best. Vil dere prøve på barn nå, så gjør dere det. Dere kan alltid gifte dere i ettertid. Det er ingen skreven regel om at man må gifte seg før man får barn sammen. Barn er også en mye større forpliktelse enn et ekteskap, da dere er bundet sammen for resten av livet. Vi har 3 barn og vi er enda ikke gift.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #10 Skrevet 19. september 2019 Ja, barn er en mye større forpliktelse enn det å gifte seg, men vi føler oss veldig klar for den biten av livet, og det kan jo ta litt tid før en får alt til å klaffe og blir gravid. Vi har historikk i familien på å bruke litt tid på å få det til, så det er gjerne en av grunnene til at vi gjerne burde bruke tiden på prøving. Men så er det da denne lille stemmen som sier, «jammen du har ikkje alt helt på stell om en ikke er gift». Det er nødvendigvis ikkje sant, er gjerne bare en slags følelse? Er ikkje alltid følelser stemmer overens med virkeligheten. TS Anonymkode: 91b05...a61
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #11 Skrevet 19. september 2019 Det med å føle at man bør være gift først, grunner vel i de kristne verdiene som henger igjen fra gammelt av. Sosialt konstruerte "regler" som ikke henger på greip i dagens samfunn sånn egentlig, men det er jo vanlig å føle det sånn 🙂 Vi fikk barn i februar og giftet oss på rådhuset med babyen i en supersøt liten dress ❤ Var kjempekoselig 😊 Føltes så koselig å gifte seg når vi var en liten familie og det føltes riktig ut at gutten vår var med på dagen 😊 Anonymkode: 0c249...44d 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #12 Skrevet 19. september 2019 Vi fikk barn først, er i midten av 30-åra og opplevde å miste en gang før det satt, så hadde ikke "tord" å vente. Det kan hende vi gifter oss nå før vi prøver på nr. to om et halvt års tid. Vi er overhode ikke religiøse så det var ikke viktig for oss å være gift sånn sett - vi er samboere med felles økonomi uansett. Men vi liker tanken på å være gift og den tryggheten det gir, så det er planen. Vi gifter oss nok bare på rådhuset, men bryllupsfest tar litt tid å arrangere uansett, så det er jo å få tid til alt. Helt greit å få unna ihvertfall ett barn først, for den biologiske klokka tikker, mens gifte seg kan man jo gjøre når som helst. Men om vi ikke skulle hatt bryllupsfest hadde vi nok bare tatt en tur på rådhuset før første barn. Anonymkode: 0be05...919
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #13 Skrevet 21. september 2019 Ville giftet meg først og hatt bryllup uten å måtte styre med barnevakt og tatt en lang bryllupsreise uten unger på slep. Vi fikk tre barn først og har måttet utsette bryllupet år etter år. Angrer på at vi ikke giftet oss først i fred og ro. Nå blir det masse styr med barnevakt og bryllupsreise blir det ikke. Anonymkode: 311dd...4a3 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #14 Skrevet 21. september 2019 Hvorfor må dere utsette prøving ett år hvis dere gifter dere først? Du skriver at økonomi ikke er et problem... Det går an å planlegge bryllup nå (vi bestemte/planla alt på 2 uker, stort bryllup), begynne prøving rundt jul, og gifte seg januar-mai en gang? Ser på de rundt meg som fikk barn først, at det var vanskeligere gjennomføre bryllup etter barn, enn de som bare kunne tenke bryllup uten barn.. Anonymkode: 66183...750
Hemliganonym Skrevet 21. september 2019 #15 Skrevet 21. september 2019 Det er veldig mange nå til dags som velger å få barn uten å gifte seg eller og gifte seg etterpå. 1
Gjest O.G. Skrevet 22. september 2019 #16 Skrevet 22. september 2019 Jeg synes det er forfriskende å høre om folk som gifter seg før de får barn.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #17 Skrevet 22. september 2019 Vi valgte å gifte oss før vi fikk barn og jeg er glad vi gjorde det. Ser stadig vekk de som velger å vente til etter de får barn ende opp med å aldri gifte seg fordi de ikke tar seg tid eller råd til å gjøre det etter de har fått barn. Plutselig kommer det to, kanskje tre barn på rekke og rad og da har man ikke så mye overskudd og tid til å planlegge bryllup. I tillegg blir det ikke det samme når du enten må få barnevakt eller ha barnet med i bryllupet og det samme gjelder bryllupsreisen. Vi hadde det bryllupet i utlandet jeg alltid hadde drømt om og hadde en fantastisk, romantisk bryllupsreise etterpå. Jeg sluttet på prevensjon et par uker etter bryllupet og vi fikk vårt første barn 13 måneder etter bryllupsdagen vår. Så fremt man ikke er langt oppi åra og den biologiske klokken tikker veldig høyt, hadde jeg valgt å gifte meg før barn kommer. Anonymkode: 995a8...f4e 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #18 Skrevet 22. september 2019 Sats på begge ting samtidig, kast pilla rett før bryllupet, dobbel lykke😀😀😀 ikke si at alkohol er for viktig for deg for dette😉 barn trumfer den gleden Anonymkode: 04047...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #19 Skrevet 22. september 2019 Hva er viktig for deg når det gjelder bryllup? Er det stor fest, mye planlegging, passe i drømmekjolen, dans hele natten, bryllupsreise, osv,osv,så er jo det selvfølgelig mye lettere uten å få til uten barn. Men om du bare vil bli gift og ha en fin dag med familie og venner så er det ikke noe problem å feire bryllup om man har barn. Av de bryllupa jeg har vært i har det vært ganske 50-50 om det er med eller uten barn (på vielse og middag) og bra stemning bli det jo stort sett uansett. Anonymkode: 0be05...919 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #20 Skrevet 23. september 2019 Vi fikk barn først. Og for meg er det en utrolig fin ting at barna kan få være med i bryllupet. At dagen er noe for hele familien og oss som en enhet❤️ Anonymkode: 05218...940 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå