AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #1 Skrevet 19. september 2019 Sett at dere måtte velge ett av følgende hus. Hva hadde dere valgt? De to yngste barna er 4 og 6 år, og problemstillingen handler om plassering av barnerom. Ikke tenk på muligheter for ombygging eller bytte av rom (det er muligheter for det, men nå spør jeg kun om en vurdering ift de oppgitte premissene). 1) De to barnerommene ligger i hovedetg (ikke bakkeplan, men mulighet for å hoppe ut av vinduet i tilfelle brann). Foreldresoverom i etg over, men på samme side av huset, altså med trapp mer eller mindre direkte fra barnerom til foreldrerom. 2) Alle soverom i samme etg, men med en lang gang mellom. Forskriftsmessig rømningsvei, men rommene ligger i øverste etg og barna vil ha behov for hjelp til å komme seg ned stige både pga høyde og fordi vinduene må ha barnesikring til vanlig. Som sagt er det mulig å gjøre endringer begge steder, så ikke tenk på det. Bare forsøk å velg mellom disse to alternativene, og begrunne gjerne valget. Anonymkode: d658a...a44
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #2 Skrevet 19. september 2019 Begge funker bra mtp brann, så da ville jeg sett på andre kriterier for å velge bolig. Ønsker dere å ha alle i samme etasje eller ikke? Det er en fordel når de er små, men kanskje en ulempe når de er større. Har familien noen andre behov enn brannsikkerhet? Anonymkode: bff20...f4a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #3 Skrevet 19. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Begge funker bra mtp brann, så da ville jeg sett på andre kriterier for å velge bolig. Ønsker dere å ha alle i samme etasje eller ikke? Det er en fordel når de er små, men kanskje en ulempe når de er større. Har familien noen andre behov enn brannsikkerhet? Anonymkode: bff20...f4a Ja, vi ser jo på mange andre kriterier, men dette var et av spm hvor jeg gjerne ville ha noen innspill siden det er utallige fordeler og ulemper med begge ellers...Men takk for innspill. Veldig greit å høre at du tenker begge funker bra siden jeg er litt usikker på om jeg synes det er greit å ha de to yngste i en annen etg. Men huset har flunkende nytt brannvarslingsanlegg iallefall. Anonymkode: d658a...a44
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #4 Skrevet 19. september 2019 Oi, den var vanskelig. De neste 3-4 årene ville jeg ikke hatt de i etasjen over meg, men hatt de nærme. Men samtidig, om 3-4 år så ville de snart fått behov for litt alenetid. Og som ungdommer blir det ikke like kult å ha rom i hovedetasjen der mamma og pappa sitter på stua i nærheten. Anonymkode: c714c...075
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #5 Skrevet 19. september 2019 Da mine to yngste var i den aldren så sov de i samme etasje som oss. De eldste sov i etasjen under. Det var direkte vei ut fra begge etasjene. Anonymkode: 7ecfa...694
Juniper Skrevet 19. september 2019 #6 Skrevet 19. september 2019 Barn på 4 og 6 kan fint lære seg sikkerhetsrutiner og det å løse ut og klatre ned en brannstige. Ja, det er skummelt, men værre å gjøre det «skarpt» for første gang. Ha brannøvelser og ta sikkerheten på alvor. Jeg ville foretrukket å være i samme etasje som ungene. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #7 Skrevet 19. september 2019 Hadde ikek tenkt så mye ifht sikkerhet, det bør være innafor med begge. Men har alle soverom i 2. etasje i et nokså nyt r hus. Det er så varmt om sommeren. Med tanke på klimaendringene hadde jeg valgt soverom i 1. etasje skulle jeg valgt mellom disse og alt annet var likt. For ungenes skyld. Anonymkode: 0ce1c...a86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå