Gå til innhold

Votter og luer til barehagestart/hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva trenger man egentlig? Hvor mange av hver og hva slags ulike typer? Mitt første barn blir straks ett og begynner i barnehagen i november. Jeg vil gjerne kjøpe inn alt jeg trenger så ønsker råd. Det er viktig for meg at hun ikke fryser, så pris er ingen hindring. Hva bør jeg ha og hvor mange slag hjemme og i barnehagen? 

Anonymkode: fccf1...ea0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I barnehagen:

Votter som tåler regn med godt fôr til vinter/regn og vanlige vanter/votter til høst/vår.

Lue med hals til vinter og tynn lue til våren. Solhatt til sommeren.

• Liker 1
Skrevet

Balaklava-lue er praktisk. Votter er vanskelig, barna tar dem ofte av seg. Prøv deg fram med flere par for å finne noe barnet ditt aksepterer, de varmeste og tykkeste er ikke nødvendigvis de barnet liker best.

Skrevet

Regntøy: kjøp tynne regnvotter og ha votter i ull eller strikka votter inni. Samme med regntøy, kjøp vanlige regnklær uten fleecefor og lignende inni, bruk heller varme mellomlag. Fleeceforede klær bruker en evighet på å tørke, lukter fort surt (ikke bra å vaske yttertøyet for ofte heller). Fjern hetta på regnjakken og kjøp sydvest.

Når det er kaldt foretrekker vi votter fra Didrikson, reimatec og hestra (sistnevnte med uttagbart ullfor som erstattes med strikka vott). Har tre-fire par votter, minst. Unngår de med glidelås på, synes de ofte er iskalde uansett merke.

Luer bruker vi tynn balaclava i ull fra Pierre Robert, Didrikson sine med «pels», Kivat sine tykke luer i ull. Til vår og tidlig høst hvilken som helst tynn bomullslue/pannebånd.

Ville ikke handla inn masse før barnehagestart, plutselig sitter du med mye unødvendig du ikke trenger. Kjøp inn det dere ville hatt behov for hjemme og be barnehagen si ifra om hun trenger mer av noe, eller om hun ikke holder seg varm nok.

Anonymkode: 696aa...16f

• Liker 1
Skrevet

Enig med det siste skriver her !  Vi har vært ekstra fornøyd med Hestra sine votter - de har godt grep, uttagbart ullfor (gull når man må tørke/vaske) og egen stropp til håndleddet så ikke de forsvinner om barnet drar de av. Ellers er votteklyper lurt.

I barnehagen vår er de glad i votter i ull av type hjemmestrikket. De varmer godt, gir godt grep (ungene tar jo av seg disse digre vintervottene fordi de ikke klarer å ta i noen ting) og holder en del snø og fuktighet ute. Og fine som varmende lag under tynne regnvotter. Regnvotter med for blir for klumpete og gir dårlig grep er min erfaring.

Fint å ønske seg noe til jul også når du ser hva du har behov for i løpet av november 🙂

• Liker 1
Skrevet

Ville kjøpt en tykk og en tynn ullue, en skikkelig varm vinterlue, hals/buff i ull, to par ullvotter, et par tynne bomullsvanter,  et par regnvotter med fôr og varme polvotter (til vinteren). Sydvest kan også være kjekt hvis barnet ditt ikke liker å ha på seg hette (noe mitt barn ikke gjør).

Innkjøp til våren kan du tenke på til våren 🙂

Anonymkode: 0b585...990

• Liker 1
Skrevet

Nøstebarn sine Barnehage votter er super varme og myke, vår elsker de og velger de over alle andre hver gang. 

Anonymkode: 60cd0...3f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...