Gå til innhold

Noen tanker fra en bryllupsgjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere som planlegger bryllup!

Jeg har vært i endel bryllup i det siste, som gjest, og jeg tenkte jeg skulle dele noen tanker/tips med dere.

Mitt utgangspunkt er at jeg har vært gjest (type tante/venninne/gift med....., faktisk så har jeg nesten ikke kjent bruden på forhånd)

Jeg synes det er kjempekoselig å bli invitert i bryllup, av flere grunner:

Jeg får være med å dele en viktig dag med brudeparet, og vet at det betyr mye for dem at vi kommer.

Jeg får et bedre utgangspunkt for å bli kjent med bruden - og dermed ha god kontakt i fremtiden

Jeg får muligheten til å treffe "gamle kjente" og familie som også er gjester.

Det er ikke alltid jeg/vi som gjester er godt kjent i området, så det er veldig ok med tydelig navn/beskrivelse av både kirke og feststed (så vi slipper å kjøre oss bort)

Det er veldig fint med "kleskode" oppgitt i innbydelsen, så vi slipper å stille i fullstendig feil antrekk (overpyntet eller underpyntet - rimelig kjipt å være den perifere kona til kameraten til brudgommen - og være mer pynta enn brudens søster......)

I kirken bør det være noen som er forsangere - salmene blir veldig puslete hvis ikke det er noen som bærer vokalstemmen. Og hvis det ikke er noe program for kirken, så bør det stå på tavle hvilke salmer som skal synges, eller presten må si det tydelig!

Hvis det er sanger ved middagen, så bør det også være noen som er skikkelige forsangere - hvis ikke blir det fryktelig tungt og "sirup" å synge seg gjennom 14 haltende vers med lovprisning av bruden......

Ikke la middagen og talene drøye alt for mange timer. Det er ikke bra timing når kakene begynner etter midnatt.

Husk at vi ikke kommer bare for å spise kaker - vi vil gjerne danse litt også! Dansingen MÅ dere planlegge! Det er veldig synd når alle blir med og danser to danser etter brudevalsen, og så forsvinner alle tilbake til kaffebordene.

Skikkelig fest blir det bare hvis dere har planlagt musikken ordentlig. Det er bryet verdt å ha en DJ eller i det minste: Ha laget opp noen CD'er med forskjellig dansbar musikk som kan fenge forskjellige gjester. Det duger ikke å ha en bunke CD'er liggende og satse på at gjestene selv finner musikk....

Og kjære brudepar - ta dere tid til å snakke litt med de forskjellige gjestene, ikke forsvinn fra festen med en gang! Da blir vi sittende i grupper, ingen tar noe initiativ på tvers av "hvem som kjente hverandre fra før", og folk bryter opp tidlig.

Dette er bare noen tips fra en danseglad bryllupsgjest

:wink:

Av egen erfaring med å planlegge fester, så vet jeg at invitasjon, antrekk og mat alltid kommer først, og så glemmer man å planlegge hvordan ting skal skje resten av kvelden.

Lykke til med bryllupene deres!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint med konstruktive og nyttige tips fra en bryllupsgjest :blomst:

Takk for det!

Skrevet

Skikkelig bra skrevet Twigi, og jeg er helt enig med deg. Dette er tips å ta med seg, jenter :wink:

Skrevet

Fin liste. Jeg tror vi har truffet på det meste, eller i hvertfall tenkt på det. :)

CAtzy

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet

Tusen takk for konstruktiv kritikk/gode råd! :)

Selv fikk jeg et par nyttige tips: Hadde ikke tenkt på forsangere i kirken (kun under middagen) og heller ikke tenkt over at vi måtte planlegge dansingen. Ellers er jeg nok i boks med resten :wink:

Gjest Soon Mrs S
Skrevet
Tusen takk for konstruktiv kritikk/gode råd! :)

Selv fikk jeg et par nyttige tips: Hadde ikke tenkt på forsangere i kirken (kun under middagen) og heller ikke tenkt over at vi måtte planlegge dansingen. Ellers er jeg nok i boks med resten :wink:

:Nikke:

Fikk meg noen gode råd herfra... takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...