AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #1 Skrevet 18. september 2019 Er litt usikker på hva vi skal gjøre... Vi har et barn på 15 mnd som startet i barnehagen nå i august. I denne barnehagen så er det en av de "store" barna, det vil si 2-3 år gammel, som vi ved flere anledninger har sett slår og er ekkel med de minste ungene. Den kan dytte hvis de kommer for nærme, og her om dagen så vi at den gjentatte ganger slo en av de andre 1-åringene i ansiktet. Barnet slutter ikke før de voksne kommer og tar det unna. Jeg har sett at barnet flere ganger har vært bortpå min også. Foreløpig så ser det ikke ut som min er redd den andre ungen, men jeg er ikke der nok til å få observert det skikkelig. Jeg synes det er en vanskelig situasjon siden de er så små, og ikke har språk noen av dem. Men jeg er jo selvfølgelig mest opptatt av at min skal ha det bra og trygt i barnehagen, og synes ingen ting om at en av de større barna plager de minste. Hva kan jeg forvente av barnehagen her? Har jeg rett på å få vite hva slags tiltak som settes inn for å forhindre at de minste barna blir slått, dyttes osv av dette barnet? Anonymkode: 75382...267 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #2 Skrevet 18. september 2019 Dytting skjer også på barneskolen. Selv med antimobbeprogram og alt, så er det noen som dytter andre og sier stygge ting selv etter gjentatte ganger påminnelse om at det ikke er greit fra de voksne. Er utrolig irriterende at ikke foreldrene følger sitt eget barn godt nok opp. Anonymkode: 8427a...490 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #3 Skrevet 18. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er litt usikker på hva vi skal gjøre... Vi har et barn på 15 mnd som startet i barnehagen nå i august. I denne barnehagen så er det en av de "store" barna, det vil si 2-3 år gammel, som vi ved flere anledninger har sett slår og er ekkel med de minste ungene. Den kan dytte hvis de kommer for nærme, og her om dagen så vi at den gjentatte ganger slo en av de andre 1-åringene i ansiktet. Barnet slutter ikke før de voksne kommer og tar det unna. Jeg har sett at barnet flere ganger har vært bortpå min også. Foreløpig så ser det ikke ut som min er redd den andre ungen, men jeg er ikke der nok til å få observert det skikkelig. Jeg synes det er en vanskelig situasjon siden de er så små, og ikke har språk noen av dem. Men jeg er jo selvfølgelig mest opptatt av at min skal ha det bra og trygt i barnehagen, og synes ingen ting om at en av de større barna plager de minste. Hva kan jeg forvente av barnehagen her? Har jeg rett på å få vite hva slags tiltak som settes inn for å forhindre at de minste barna blir slått, dyttes osv av dette barnet? Anonymkode: 75382...267 Jeg skal være ærlig, jenta mi har nettop begynt i barnehagen selv, og jeg vet ikke hva som er greit og ikke å si ifra om, men jeg hadde nok spurt, og sagt jeg er bekymret for slåing og dytting osv, hva som blir gjort for å forhindre slikt.. Litt hjerteskjærende å vite at ettåringer blir slått, de kan jo ikke si ifra.. Anonymkode: f6f56...c7c 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #4 Skrevet 18. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dytting skjer også på barneskolen. Selv med antimobbeprogram og alt, så er det noen som dytter andre og sier stygge ting selv etter gjentatte ganger påminnelse om at det ikke er greit fra de voksne. Er utrolig irriterende at ikke foreldrene følger sitt eget barn godt nok opp. Anonymkode: 8427a...490 Jeg vet at det skjer på barneskolen, og det er heller ikke på noen måte greit. Men her synes jeg det er veldig vanskelig fordi det går utover små barn som verken kan gå eller snakke, og som nettopp har startet opp livet utenfor hjemmets 4 vegger. Og når de er på småbarnsavdeling der de er 3 barn per voksen så må det da finnes andre muligheter enn på skolen der det er en voksen per 30 elever eller noe sånt? Anonymkode: 75382...267 13
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #5 Skrevet 18. september 2019 Ja helt innafor å spørre hvilke tiltak som blir satt inn for å forebygge. Barna skal være trygge i barnehagen. Anonymkode: 9ff13...122 12
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #6 Skrevet 18. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal være ærlig, jenta mi har nettop begynt i barnehagen selv, og jeg vet ikke hva som er greit og ikke å si ifra om, men jeg hadde nok spurt, og sagt jeg er bekymret for slåing og dytting osv, hva som blir gjort for å forhindre slikt.. Litt hjerteskjærende å vite at ettåringer blir slått, de kan jo ikke si ifra.. Anonymkode: f6f56...c7c Ikke sant, det er så vanskelig å vite hva man kan si fra om og ikke. Jeg vil ikke være en vanskelig og krevende forelder. Men ja det er hjerteskjærende å tenke på at hun kanskje blir slått og dyttet, og hva det vil gjøre med henne. Hittil så er hun veldig tillitsfull og stortrives i barnehagen, og jeg er redd det skal forandre henne. Hun er så liten at jeg synes hun fortsatt skal få oppleve en uskyldig verden ett år eller to til. Anonymkode: 75382...267 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #7 Skrevet 18. september 2019 Foreldremøte er like rundt hjørnet nå... jeg lurer på om det er innafor å ta det opp når alle foreldrene er samlet der? Selvfølgelig uten å nevne det spesifikt barnet! Eller bør jeg ta det med kun personalet? -ts Anonymkode: 75382...267
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #8 Skrevet 18. september 2019 Hvis du har en "baby" som verken går eller snakker, kan jeg ihvertfall trøste deg at til og med toåringer, bruker å være snille med babyer. Den minste ungen som ikke kan gå og snakke blir ofte "babyen" i gruppa og andre barna er glad i å vise ekstra omsorg, og ekstra snille mot de. Det er når ettåringen begynner og gå og kreve mer plass, da kan det begynne med biting og dutting (også fra ettåring selv), fordi den skal nå kjempe for sin plass i gjengen, vise sin styrke og sin vilje. Det høres kanskje litt brutalt ut men det er sannhet i barnehagen, samtidig, er dette noe barnehageansatte godt kjent med det og følger med på. om det er derimot ett barn som slår, er det nok også noe barnehageansatte kjent med og håndterer så godt de klarer. Jeg ville ikke tatt det opp foran alle på foreldremøte, men om du er bekymret, snakk med ansatte på egen hånd. Anonymkode: 2012e...796 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #9 Skrevet 18. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Foreldremøte er like rundt hjørnet nå... jeg lurer på om det er innafor å ta det opp når alle foreldrene er samlet der? Selvfølgelig uten å nevne det spesifikt barnet! Eller bør jeg ta det med kun personalet? -ts Anonymkode: 75382...267 Jeg ville ikke tatt det opp på foreldremøtet. Foreldrene til det barnet som dytter og slår er nok veldig klar over det selv, og de vil føle det meget ubehagelig at slikt blir tatt opp i plenium. At du har sett at dette barnet dytter og slår, så har sikkert andre foreldre gjordt det samme, så selv om du ikke nevner barnet med navn, så vet sikkert andre foreldre hvem du snakker om. Anonymkode: 1e5cc...389 15
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #10 Skrevet 18. september 2019 Dette er ganske vanlig atferd på 2-3 åringer. De er veldig små de også. Det sagt betyr ikke det at man ikke skal reagere. Fortell barnehagen om bekymringen din. Anonymkode: 12bf5...8f0 11
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. september 2019 #11 Skrevet 18. september 2019 Jeg sier i fra. Var en unge som gikk rund og slo de andre barna med en pute og klapset de hardt på rumpen. Jeg sa ifra til personalet at det ikke var ok og at de måtte snakke til han(de var opptatt med noen andre barn og så det ikke). Så om samme barnet slår andre barn så er det barnehagens ansvar å følge opp det barnet ekstra eller setter inn ekstraressurser slik at barn får veiledning i håndtere følelsene sine på en annen måte enn å slå.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #12 Skrevet 18. september 2019 Helt vanlig at 2-3 åringer slår. Er du usikker får du ta det opp på tomannshånd med ped leder. Anonymkode: 39711...3cc 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #13 Skrevet 18. september 2019 Selv om det ikke er uvanlig at 2-3 åringer slår så skal jo de andre barna være trygge i barnehagen. Da jeg jobbet i barnehage hadde vi feks en som bet mye. Da fulgte vi ekstra opp dette barnet, i perioder var det alltid en voksen som skulle følge med på det barnet feks. Dette var jo ikke fordi det var et slemt barn eller noe men for at de andre barna skulle være trygge. Pedleder fulgte nok også opp med foreldrene, jeg var bare assistent en kort periode så var ikke involvert i det. Synes ikke det er noe å ta opp på foreldremøte først, men du kan ta det opp med de ansatte, spør om de er klar over dette og om de har noen tiltak og hva de gjør for å forsøke å unngå at ditt barn blir slått. Det synes jeg er helt ok å ta opp, såklart vil du ikke at barnet ditt skal bli slått om det kan unngås. Anonymkode: b62e5...397 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #14 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dytting skjer også på barneskolen. Selv med antimobbeprogram og alt, så er det noen som dytter andre og sier stygge ting selv etter gjentatte ganger påminnelse om at det ikke er greit fra de voksne. Er utrolig irriterende at ikke foreldrene følger sitt eget barn godt nok opp. Anonymkode: 8427a...490 Nå er det jo også slik at barnehagen/skolen er ansvarlig for hva som skjer i barnehagen/skolen. Foreldrene kan jo ikke fysisk kontrollere det da de er på arbeid. Anonymkode: e44dc...bf6 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #15 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har en "baby" som verken går eller snakker, kan jeg ihvertfall trøste deg at til og med toåringer, bruker å være snille med babyer. Den minste ungen som ikke kan gå og snakke blir ofte "babyen" i gruppa og andre barna er glad i å vise ekstra omsorg, og ekstra snille mot de. Det er når ettåringen begynner og gå og kreve mer plass, da kan det begynne med biting og dutting (også fra ettåring selv), fordi den skal nå kjempe for sin plass i gjengen, vise sin styrke og sin vilje. Det høres kanskje litt brutalt ut men det er sannhet i barnehagen, samtidig, er dette noe barnehageansatte godt kjent med det og følger med på. om det er derimot ett barn som slår, er det nok også noe barnehageansatte kjent med og håndterer så godt de klarer. Jeg ville ikke tatt det opp foran alle på foreldremøte, men om du er bekymret, snakk med ansatte på egen hånd. Anonymkode: 2012e...796 Jeg har jobbet i bhg å der var det stikk motsatt! Vi hadde to unger som utagerte hver eneste dag å hver gang gikk det utover hun minste på 9 mnder. Det var hun som flere ganger ble bitt,der er hun som ble slått,det er hun som ble dyttet osv. Det ble så gale at hun hylskreik hvis vi prøvde å få hun til å være golvet,hun følte seg kun trygg på fanget vårt. Å det var nettopp fordi det alltid gikk utover henne når de to andre barna utagerte. Anonymkode: 0d8eb...028
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #16 Skrevet 18. september 2019 Altså. Som forelder så skjønner jeg godt din bekymring da ditt barn er veldig lite ift dette andre barnet og blir derfor ekstra sårbart. Du kan nevne for de ansatte at du syntes det er ubehagelig å tenke på at barnet ditt risikerer og bli plaget i barnehagen. Som barn og ungdomsarbeider vil jeg si: pust med magen og ta det med ro. De ansatte vet helt sikkert om problemet og har nok et ekstra øye på det barnet uten at det har annonsert det for deg. Jeg vil tro at dette barnet bedriver etter prinsippet aksjon/reaksjon. Det vil si at hen utfører en aksjon og vil derfor ha en reaksjon fra de voksne. Dette oppstår ofte ifb med barnehagestart da hen var minst i fjor og nå er hen stor. De store får ergo mindre oppmerksomhet enn det de er vant til fra året før, naturlig nok fordi de nye yngre krever mer. De store vil da ofte " hevne" seg på de små barna fordi de føler at de blir frarøvet oppmerksomhet. Det er en ubevisst handling, de mener ikke å være slemme. For alt du vet er dette din egen unge neste år. Jeg vil si at du bør gi det litt tid så går det seg nok til. Hvis det er sånn at dette barnet virkelig skader andre ordenlig og på en daglig basis så må man sette inn kraftig tiltak men, sånn som du beskriver nå så er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å følge ekstra med. De ansatte kan jo ikke sette den store ungen i bånd heller akkurat. Og det å bli knuffet til her og der i barnehagen er ikke noe et barn får traumer av, heller ikke om man blir klapset til eller får en duplokloss i hodet. Det er ikke greit, men heller ikke farlig. Anonymkode: f51fb...ae8 6
Gjest Jon Are Skrevet 18. september 2019 #17 Skrevet 18. september 2019 Det var rystende lesing..kjenner jeg blir skikkelig sint. Hadde forventet strakstiltak på barnehagen. Små barn ute språk skal ikke bli slått.. Det er tøft nok å være uten foreldre og i tillegg bli slått. Hva venter du på..si fra og krev.. Det er barnet ditt for søren...
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #18 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke sant, det er så vanskelig å vite hva man kan si fra om og ikke. Jeg vil ikke være en vanskelig og krevende forelder. Men ja det er hjerteskjærende å tenke på at hun kanskje blir slått og dyttet, og hva det vil gjøre med henne. Hittil så er hun veldig tillitsfull og stortrives i barnehagen, og jeg er redd det skal forandre henne. Hun er så liten at jeg synes hun fortsatt skal få oppleve en uskyldig verden ett år eller to til. Anonymkode: 75382...267 Jeg er helt enig med deg! Og jeg forstår deg veldig godt. Jenta mi begynte ikke i bhg før nå hvor hun er to og et halvt, og ganske flink språklig, og jeg er glad jeg hadde muligheten til at hun kunne være hjemme lenger.. Nettop fordi de er små og ikke alltid kan formidle hva som skjer. Selvom voksne skal følge med, så gjør de ikke alltid det. Det så jeg selv idag, og det er vondt å se på. Selvom verden er et tøft sted, så har vi voksne et ansvar for at de minste skal ha det bra. Og det MÅ ikke være tøft selvom det er det. Jeg synes du kan spørre om slikt Anonymkode: f6f56...c7c
Ms.Sommerfugl Skrevet 18. september 2019 #19 Skrevet 18. september 2019 Du har all rett til å spørre om det som opptar deg, TS. Allikevel er det viktig å huske på at når barn dytter eller slår, ligger det ofte noe bak det. I dette tilfellet kan det handle om at barnet kanskje ikke føler det klarer å komme i lek eller bli forstått, og lar det gå utover andre barn som er lettere "å ta". Eller at barnet selv blir dyttet og dytter andre, litt typisk mobbeatferd blant barn som faller på utsiden (barn som blir mobbet, mobber også selv andre av og til). Det er selvfølgelig ikke greit å slå eller dytte, så personalet må faktisk ta tak i det og jobbe med det. Mange barn dytter eller slår av ren frustrasjon for å ikke bli sett og hørt/forstått. I de fleste tilfeller bruker de dokumentasjon som metode for å kartlegge barn som slår eller dytter for og se hvorfor. Det er ofte man observerer eller filmer situasjoner. I barnehagen er det mye som skjer på en gang, og da er det ikke alltid de voksne får sett den bakenforliggende årsaken. Jeg er helt sikker på at de har tiltak på dette Syns du skal spørre, for det må løses selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #20 Skrevet 18. september 2019 3 timer siden, Jon Are skrev: Det var rystende lesing..kjenner jeg blir skikkelig sint. Hadde forventet strakstiltak på barnehagen. Små barn ute språk skal ikke bli slått.. Det er tøft nok å være uten foreldre og i tillegg bli slått. Hva venter du på..si fra og krev.. Det er barnet ditt for søren... Ehhh... Du tuller nå eller?? Strakstiltak?? Hva skulle det vært mener du? Skal dem sette den andre ungen i bur?? Skal den andre ungen miste plassen sin? Skal en ansatt gå å holde den ene ungen i hånda hele tiden så den ikke gjør noe? Tror du kommunen skaffer en ekstra ansatt på avdelingen som skal passe den ene ungen hele tiden fordi at noen foreldre KREVER strakstiltak?? 😂😂😂. Og en annen ting: små barn uten språk skal ikke bli slått sier du, er det greit hvis de er store eller hvis de har språk??? Barn i barnehagen slår, dytter å kaster ting på hverandre, sånn er det. Også må de som jobber der jobbe med å få en slutt på det. Så lenge det ikke går på helsa og livet løs så får man ikke gjort så mye annet enn å følge bedre med å si NEI, dette er små barn og sånn er livet. Man kan ikke ta helt av som forelder fordi at et barn på 15 mnd kan bli dyttet av et barn på 2,5 år altså. Anonymkode: f51fb...ae8 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå