Gå til innhold

Adventskalender baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har snart termin. Ønsker å lage til en liten adventskalender til den lille til jul. Han vil være ca 2 mnd til jul. Noen som har tips til hva som kan være i pakkene ? 

Liker å ordne med ting tidlig og ikke i siste liten så tenkte å begynne snart😁 

Anonymkode: bef0d...099

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke meningen å være negativ, men et så lite barn har ingen glede av en adventskalender. De har ikke glede av leker, aktiviteter eller godis. Melk, kos og kjærlighet er livet, liksom. Bedre å bruke pengene på noe hyggelig for dere som en familie. 

Anonymkode: e177b...e44

• Liker 45
Skrevet

Ser den, men tenker ikke å gi noe hver dag. Men kanskje en ny bitering en dag, en bok en dag. Eller bare at vi som foreldre gir han et fint dikt for eks som han kan ha til minne senere i livet. Trenger ikke koste noe, er bare jeg som vil ordne en liten ting siden det er første barnet ☺️ I fjor laget jeg og barnefar adventskalender til hverandre med blant annet gavekort på massasje(som vi gidde hverandre, så kostet ikke noe) «gavekort» på en romantisk kveld der den andre skulle ordne til en romantisk kveld for den og den prisen osv. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser den, men tenker ikke å gi noe hver dag. Men kanskje en ny bitering en dag, en bok en dag. Eller bare at vi som foreldre gir han et fint dikt for eks som han kan ha til minne senere i livet. Trenger ikke koste noe, er bare jeg som vil ordne en liten ting siden det er første barnet ☺️ I fjor laget jeg og barnefar adventskalender til hverandre med blant annet gavekort på massasje(som vi gidde hverandre, så kostet ikke noe) «gavekort» på en romantisk kveld der den andre skulle ordne til en romantisk kveld for den og den prisen osv. 

Tenker at en sånn kalender er en enda bedre investering i år, med en nyfødt baby i hus. Du får mange sjanser til å lage fine kalendere, som barnet ditt faktisk vil huske, senere. Forholdet derimot, kan fort havne i bakgrunnen, hvis man ikke er bevisste på det.

• Liker 24
Skrevet

Kanskje det hadde vært lurt 😁 vet tiden kan bli tøff, så kanskje jeg heller skal satse på en slik i år også i stedenfor ☺️

Det er jo sant det du sier med at det kommer jo mange flere år 😁

• Liker 1
Skrevet

Hva i all verden skal en baby som ikke skjønner noen ting med en pakkekalender? Snakk om å overforbruke med vilje!

Anonymkode: e3bbb...4b3

• Liker 20
Skrevet

Hmm... ville ikke hatt det som noen høy prioritet. De husker det ikke en gang til neste år. Mi på 3,5 husker ikke at hun fikk kalender med sanger i fjor. Men uansett - det er mitt tips da. Kjøp SingSangs Julesang kort. Der er det 24 stk som passer ypperlig til kalender. Syng en ny sang for baby hver dag. Det er jo koslig nok? Trenger ikke pakke inn en gang, bare heng de på ei snor med små klyper. Iaf det jeg gjorde ifjor da hun var 2,5 år og lillesøster var 9 mnd gammel. Nå kommer hun største til å huske det til neste år, så nå gjelder deg å legge lista veldig veldig lavt for innholdet, hehe. Tar fram sangkortene igjen, pluss noe ekstra i år da. Men de sangkortene var en stor hit og jeg tror de blir like koslige i år igjen. Kanskje de skal henge også velger de annenhver dag, hmm... 

Anonymkode: f2e36...127

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at det er viktig å ikke tillegge babyen ønsker, egenskaper eller følelser han eller henne ikke har. En baby blir ikke glad for en adventskalender, selv om du synes det er koselig. Bruk heller pengene på deg og mannen eller spar de til barnet blir eldre.

Anonymkode: 8b4ea...a8a

• Liker 6
Skrevet

Datteren min blir 3 år i januar, og jeg vurderer å kanskje ha kalender til henne i år. Tidligere har det ikke vært noe hun har vist interesse for (vi prøvde i fjor). Anbefaler deg å heller lage kalender til mannen din, ja :)

Anonymkode: 9309b...409

• Liker 1
Skrevet

Ser poengene deres, men trenger ikke koste all verden, er bare for å lage koselige minner fra første jul. Men skal lage adventskalender til oss selv. Den kommer heller ikke til å koste så mye 

Skrevet

Synes det høres utrolig unødvendig ut, og litt sløs. Ungen kommer ikke til å skjønne noenting uansett? Uansett hvor lite det koster, så er det jo ikke noe poeng? 

Anonymkode: e4de3...22f

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser poengene deres, men trenger ikke koste all verden, er bare for å lage koselige minner fra første jul. Men skal lage adventskalender til oss selv. Den kommer heller ikke til å koste så mye 

Jeg skjønner hva du mener, men det er sannsynligvis ikke noe barnet kommer til å tenke så mye på når det blir eldre heller.

SingSang-kortene som en over her foreslo, kan f.eks være en tradisjonsstarter som dere kan bruke hvert år - etter hvert i tillegg til annen kalender om dere vil. 

Noen her på forumet har nevnt at hvert barn har fått en juletrekule sin første jul, en sånn håndlagd litt finere for eksempel, eller en litt mer ekstravagant, det synes jeg høres ut som en fin tradisjon. 

Ellers er det selvsagt ikke noe i veien for at du krydrer førjulstiden med litt småsaker slik du tenker, men vit at om noen år vil ikke barnet legge noe i at 'denne fikk jeg i adventskalender første adventen min' - det vil kun ha betydning for deg. 

Anonymkode: 080bd...511

• Liker 2
Skrevet

Det er sant. Men takk for svar å for at deres mening. Er greit å vite litt om hvordan andre tenker også☺️

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Men takk for svar å for at deres mening. Er greit å vite litt om hvordan andre tenker også☺️

Jeg har vært høygravid og forventningsfull jeg også en gang 😉 Min var ca 7 mnd sin første jul, og i julegave fra meg og faren fikk hun bilstol nr2 (så den skulle stå klar til vi trengte den) og en rangle 😅 

Jeg tipper redebyggeren i deg står i full blomst, det er et sunnhetstegn. Likevel, vi forsøker bare å pådytte deg ørlite realisme - samtidig som de fleste av oss nok kan huske hvor høye luftslottene kunne være en måneds tid før termin 😉

Gjør noe koselig for den lille - men ikke forvent at det settes pris på. Kos deg - du får bare én jul som nybakt førstegangsmamma.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært høygravid og forventningsfull jeg også en gang 😉 Min var ca 7 mnd sin første jul, og i julegave fra meg og faren fikk hun bilstol nr2 (så den skulle stå klar til vi trengte den) og en rangle 😅 

Jeg tipper redebyggeren i deg står i full blomst, det er et sunnhetstegn. Likevel, vi forsøker bare å pådytte deg ørlite realisme - samtidig som de fleste av oss nok kan huske hvor høye luftslottene kunne være en måneds tid før termin 😉

Gjør noe koselig for den lille - men ikke forvent at det settes pris på. Kos deg - du får bare én jul som nybakt førstegangsmamma.

Også er det jo så koselig med minner i boken fra første jul😍 synes selv det er koselig å se tilbake hvordan det var på tiden jeg var når jeg var liten. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også er det jo så koselig med minner i boken fra første jul😍 synes selv det er koselig å se tilbake hvordan det var på tiden jeg var når jeg var liten. 

Mens jeg ikke får noe ut av å se på bilder fra noe jeg ikke husker. Det er altså ikke for å helle isvann i årene dine, men for å minne deg på at det er ikke sikkert barnet vil se tilbake på det på samme måte som du gjør. 

Om du vil gjøre noe utav det, så gjør det for din egen skyld. Du vil sannsynligvis sette pris på det når du blir gammel og grå og den bittelille forlengst er blitt voksen og har flydd redet. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å ta masse bilder i adventstiden både i år, og de neste tre-fire årene, som du siden kan putte i en fotobok. I fotoboken kan du lage 24 "kapittler", et for hver adventskalenderdag, så kan du legge inn bilder, og kanskje litt tekst, og så får barnet en veldig personlig adventskalenderbok om noen år. Jeg tenker at noe sånt både kan fylle ditt behov for å gjøre noe ekstra for babyen i adventstiden, og være noe som faktisk gleder barnet på sikt.

Anonymkode: 98a4c...597

• Liker 4
Skrevet

Å herregud 🤦🏻‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Det var faktisk en veldig god ide 😁 tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...