TeddyToria Skrevet 19. mai 2005 #41 Skrevet 19. mai 2005 Å spare taler til kaffen er lurt, jeg holdt min tale til mannen etter at kaffegjestene hadde kommet så jeg fikk en anledning til å takke de for at de kom også. Kjempesmart! For de som derimot ikke vil gjøre det sånn, kunne jo brudeparet kanskje takke sammen for at alle ville dele den store dagen med dem, når kaffegjestene er kommet og kaken skal skjæres!???
Tari Skrevet 19. mai 2005 #42 Skrevet 19. mai 2005 Kjempesmart! For de som derimot ikke vil gjøre det sånn, kunne jo brudeparet kanskje takke sammen for at alle ville dele den store dagen med dem, når kaffegjestene er kommet og kaken skal skjæres!??? Ja, jeg syns man bør gjøre noe sånt jeg så alle føler seg tatt vare på.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2005 #43 Skrevet 19. mai 2005 Men jeg bare lurer på...: Dere som sier man som kaffegjest må sitte og VENTE mellom kirken og kaffen, altså mens de andre spiser middag - og som attpåtil sitter DER og venter - er dette vanlig? Man trenger vel mat selv om man er kaffegjest, hva med å gå ut og spise da? Jeg hadde aldri i verden satt meg rett utenfor døren og VENTET i fire timer og sett opp på alle gjestene som hadde tisse/røykepause med et litt hundeaktig blikk?
Delfia Skrevet 19. mai 2005 #44 Skrevet 19. mai 2005 Jeg vet at noen av våre "kaffegjester" skal ut å spise middag mellom vielsen og festen etterpå. Vi har også husgjester og de skal hjem til oss å slappe litt av (har små barn) og lage seg litt å spise hjemme hos oss. Vi har vielsen så tidlig som 11.30 og festen klokka 19.00 så,det blir noen timer å "slå ihjel" men alle har sagt at det er like greit.Så får de tid til å si natta til ungene og skifte til festantrekk Vi skal holde en felles tale under kaffen for å få takket alle gjestene for at de ville komme. Jeg vet også at pappa kommer til å si noen ord under kaffen,så jeg tror ikke noen kommer til å føle seg som "b-gjester"
Tari Skrevet 19. mai 2005 #45 Skrevet 19. mai 2005 Men jeg bare lurer på...: Dere som sier man som kaffegjest må sitte og VENTE mellom kirken og kaffen, altså mens de andre spiser middag - og som attpåtil sitter DER og venter - er dette vanlig? Man trenger vel mat selv om man er kaffegjest, hva med å gå ut og spise da? Jeg hadde aldri i verden satt meg rett utenfor døren og VENTET i fire timer og sett opp på alle gjestene som hadde tisse/røykepause med et litt hundeaktig blikk? Det kan vel ikke være vanlig? Den ventingen de refererer til må vel være om middagen drøyer lengre enn antatt?
Cory Skrevet 19. mai 2005 #46 Skrevet 19. mai 2005 Jeg synes det er helt greit med kaffegjester, jeg, men er enig i at det er kjipt å måtte vente i flere timer. Synes også det blir litt sent å invitere folk til kl. 22, det blir ikke mye tid til fest hvis man skal ha kaker først da.. Vi skal ha familie til middag og venner (alle bor i Oslo) til kaffe og fest med fri bar. Vi skal ha koldtbord uten dessert og begynner forholdsvis tidlig, så jeg regner med at kaffe og kaker serveres mellom kl. 19 og 20. Hvis noen av mine venner blir fornærmet av å bli invitert bare til festen så kan det være det samme. Så blærete mennesker vil ikke jeg ha i min vennekrets!
Klips Skrevet 19. mai 2005 #47 Skrevet 19. mai 2005 Jeg har opplevd at det ikke alltid er like vellykket å spare taler til kaffen. Da synes kanskje gjestene at de er litt "ferdige" med å sitte stille og lytte, det er mer tid for å få røre på seg, skravle, kanskje snart få begynne å danse... Men hovedgrunnen til at det ikke har blitt så vellykket med disse kaffetalene i bryllup jeg har vært i, er vel også at det da er en del folk som egentlig ikke har forberedt noen tale som ser sitt snitt til å si noe likevel, gjerne litt småpussa, veldig rørt, og uten noe innhold som er av interesse for noen av de som må sitte stille og høre på.
tommeline Skrevet 19. mai 2005 #48 Skrevet 19. mai 2005 Egentlig litt på siden, men siden så mange nevner dette med lengde på middagen tar jeg det med her: Jeg var nettop toastmaster i et bryllup med ca 80 middagsgjester, middagen skulle starte 18, og brudeparet regnet med at vi ville være ferdige til 2130. Det første hovmesteren sa til meg var at programmet kom til å sprekke med minst en time. Og det gjorde det. Vi startet vel middagen 1830, og reiste oss 2310. Det var vel 11 taler og 5 sanger tror jeg, og tre retters middag. Kaffegjestene fikk heldigvis plass ved bordet da de kom og fikk være med på desserten.
Olifant Skrevet 19. mai 2005 #49 Skrevet 19. mai 2005 Det jeg tar med meg fra innleggene her er at det er viktig å være klar for kaffegjestene når de kommer' date=' og sørge for at de blir tatt i mot og inkludert i festen på en ordentlig måte. [/quote'] :enig_animasjon: :enig_animasjon:
prikkeline Skrevet 19. mai 2005 #50 Skrevet 19. mai 2005 Her omkring er det heeelt vanlig å ha nærmeste familie til middag og venner til kaffi. Detr har ingenting med A eller B liste å gjøre. Jeg tror faktisk jeg hadde blitt mer overrasket dersom jeg hadde blitt bedt i middag til noen her dersom jeg ikke var i slekt med vedkommende. Dersom det er langveisfarende venner, så er jo de selvsagt bedt til middag. Vi har egentlig bedt kaffigjestene til kl 19, men ser at vi må ringe og be de komme kl 20. Det er bedre å komme da, enn å stå en time på gangen å vente liksom. Jeg har nemlig lyst at også kaffigjestene skal føle seg velkomne, at vi kan ta alle kaffigjestene i handa og ønske de velkommen når de kommer.
Annie78 Skrevet 20. mai 2005 #51 Skrevet 20. mai 2005 Vi har lagt inn ekstra margin; skal ha middag 15.30 og har invitert til kaffe og bryllupsfest kl. 20.00. Dersom vi skulle gå ut over dette, skal vi ordne med at festgjestene blir tatt vare på og får noe å frikke og et hyggelig sted å sitte. Gjestene skal så absolutt føle seg velkommen!! Når det gjelder taler til kaffen, er min erfaring at folk er veldig klar for litt mer uhøytidelig og avslappet atmosfære når det er kaffe og kaker, og at det derfor kan bli litt vanskelig å spare "viktige" taler, som f.ek. brudens tale til kaffen. Det at brudeparet ønsker alle velkommen og sier noen ord sammen, synes jeg er en bedre plan.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå