Gå til innhold

Kaffegjester - hvorfor så negative?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde nå blitt glad for å bli invitert til kaffe også jeg :) Skjønner godt at man ikke har råd til å be alle slektninger og venner til middag. Det koster jo faktisk litt, og ikke alle har en mor eller far til å spe på budsjettet. Man skal jo faktisk ha et liv etter at bryllupsfesten er overstått også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er invitert som kaffegjest senere i sommer og synes det er kjempestas jeg! Første bryllupet jeg er invitert i siden jeg var liten og brudepike.

Jeg jobbet sammen med bruden tidligere og hadde virkelig ikke forventet å bli bedt i det hele tatt - de har da masse familie og nærmere venner enn meg å be. Så å få komme til kaffen er bare stas. Fin begynnelse for meg også det, ta det litt trinn for trinn :)

Fikk også melding av brudens forlover i forrige uke om at utdrikningslag er på trappene, jeg ble jo så glad atte! Har aldri vært i det heller før jeg! Så jeg gleder meg som en liten unge.

forøvrig bor jeg rett i nærheten av både kirke og sånn "etterpåsted", så tror jeg og en annen kaffegjest jeg kjenner kan spise et annet sted imens og kose oss med vin og øl der, så kan vi dra sammen til kaffen.

Men når jeg skal gifte meg (eh, HVIs heter det, HVIS. Det er det som gjelder når man ikke har hatt noe annet enn kompiser på ni måneder) så har jeg nok lyst til å be alle på middag.

Skrevet
Personlig mener jeg at bare den forskjellen det gjør å skrive bryllupsfest i steden for kaffe i innbydelsen, gjør noe med inntrykket gjesten får av festligheten.

Men noe dere må huske på er at det kanskje ikke er så hyggelig for gjester å bruke mange penger og mye tid på å reise til bryllupet, betale for overnatting både natten før og etter bryllupet, og det bare for noen få timer. Gjester som inviteres til hele dagen får en hel festdag. Kaffien begynner jo vanligvis ikke før dagen nesten er slutt...

Kaffegjestene er invitert til "bryllupsfest" og samtlige bor i gangavstand til festlokalet så jeg tviler på at de kommer til å bruke så mye tid og penger :)

Gjest Marianna Panna
Skrevet
*sukk*

Jeg er glad jeg slipper "problemet" med kaffegjester. Vi har invitert 90 gjester til middag og bryllupsfest, og ingen kaffegjester i tillegg.

Jeg tror det ligger en del i holdningen til brudeparet for hvor godt mottatt kaffegjestene føler seg. Personlig mener jeg at bare den forskjellen det gjør å skrive bryllupsfest i steden for kaffe i innbydelsen, gjør noe med inntrykket gjesten får av festligheten.

Men noe dere må huske på er at det kanskje ikke er så hyggelig for gjester å bruke mange penger og mye tid på å reise til bryllupet, betale for overnatting både natten før og etter bryllupet, og det bare for noen få timer. Gjester som inviteres til hele dagen får en hel festdag. Kaffien begynner jo vanligvis ikke før dagen nesten er slutt...

Man inviterer ikke folk som må dra langveisfra til kaffe, de må få komme på middag...Syns jeg..

Gjest gjest1
Skrevet

For det er vel ingen som inviterer folk langveis fra som må overnatte, kun til kaffen?

For det syns jeg er frekt. Hadde ikke jeg gidda ihvertfall. Men ellers har jeg ingen ting imot å bli invitert som kaffegjest bare det blir gjort skikkelig som flere andre har nevnt her før meg :)

Skrevet

Har aldri hørt om kaffegjester som ikke bor så i nærheten at det er unødvendig med overnatting borte.

tror ikke det er særlig vanlig eller?

det hadde jeg pent takket nei til jeg også, ikke fordi jeg følte meg annenrangs, men fordi jeg ikke hadde betalt hotellopphold for å dra på kaffebesøk i ett bryllupp.

Gjest gjest1
Skrevet
Har aldri hørt om kaffegjester som ikke bor så i nærheten at det er unødvendig med overnatting borte.

tror ikke det er særlig vanlig eller?

det hadde jeg pent takket nei til jeg også, ikke fordi jeg følte meg annenrangs, men fordi jeg ikke hadde betalt hotellopphold for å dra på kaffebesøk i ett bryllupp.

Det var det jeg også mente, Aline :)

Skrevet

Jeg synes at det er stor forskjell på å bli invitert til (kirke og) kaffe her hvor vi bor og på det å skal reise langt (en hel dag i bil eller dyr reise med fly + hotell) for å bli med i kirken og så måtte vente til langt ut på kvelden for å gå på bryllupsfest.

Vi var i bryllup hos noen naboer en nyttårsaften. De var vel 20 til middagen og etterpå kom vi kanskje 50 venner, naboer og kolleger til kaffe og dans.

Dette var "hjemme" på bygda og et kjempeflott opplegg. Vi hadde sikkert takket nei hvis vi skulle reise langt og bruke en formue på reise, hotell og barnevakt. De er jo ikke våre nærmeste venner, så vi hadde kanskje også følt det litt merkelig hvis vi var invitert i middagen.

Hilsen Trille

Skrevet

Jeg synes kaffegjester er en helt naturlig del av bryllupet, jeg. I alle de bryllupene jeg har vært i har det vært kaffegjester. Jeg har selv vært kaffegjest i flere bryllup, og har alltid synes dette har vært stas. Som noen andre sa her, så har dette gjerne vært bryllup der jeg ikke hadde forventet å bli bedt i det hele tatt.

I mitt eget bryllup har vi invitert 60 middagsgjester og 20 stk til "kaffe, kaker og bryllupsfest". De som er inviterte til dette er bla. arbeidskollegaer og medlemmer av korpset jeg spiller i. Vet at flere av disse allerede har planlagt å stille i kirken sammen for så å gå ut og spise middag på en resturant før de kommer opp til oss på kaffe.

Jeg personlig har kun fått positive tilbakemeldinger fra ALLE som er invitert til kaffe.

De som anser seg selv som b-gjester dersom de "kun" blir invitert til kaffe tar muligens seg selv litt vel høytidelig...... :-?

Skrevet
I mitt eget bryllup har vi invitert 60 middagsgjester og 20 stk til "kaffe' date=' kaker og bryllupsfest". De som er inviterte til dette er bla. arbeidskollegaer og medlemmer av korpset jeg spiller i. Vet at flere av disse allerede har planlagt å stille i kirken sammen for så å gå ut og spise middag på en resturant før de kommer opp til oss på kaffe. [/quote']

Det blir jo noe helt annet når festen er der man bor og man ikke skal bruke en liten formue på transport og overnatting - da er det bare kjekt å bli bedt :-)

Skrevet

Det kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet selv om jeg "bare" ble bedt til kaffe i et bryllup. Snakk om å være smålig!

Jeg har heller aldri hørt om noen som er blitt sure eller takket nei fordi de ikke fikk middag i bryllupet.

Vi har ikke råd til å ha 90 stykker til middag og dette er fullt ut respektert og fortstått fra alle gjestene.

Vi skal kun ha foreldre,søsken,besteforeldre og forlovere til middag og alle de andre til kaffen. Vi har valgt å spare vår tale til kaffen slik at alle føler seg inkludert og vi kommer til å takke alle for at de kunne avse dagen og tilbringe den sammen med oss..Vi har heldigvis så god tid mellom middag og fest at det ikke kommer til å være noen som må stå ute å vente...så fremst ikke middagen varer i 5 timer og det gjør den ikke.

Vi inviterer kun familie og gode venner og ingen av dem kommer til å sette seg ned å furte for at de ikke fikk komme på middag,ærlig talt. Bryllup er kjempe dyrt og for at vi skulle kunne dele dagen vår med så mange som mulig måtte vi gjøre det sånn.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

jeg skrev ikke kaffe i innbydelsen, jeg synes de ikke blir kaffegjester men Bryllupsfestgjester, så jeg skrev "bryllupsfest" i innbydelsen...

de skal jo få en fest! etter å ha lest dette skulle en tru de kom til en kjedelig kopp kaffe bare!

de andre invitasjonene står det "Middag og bryllupsfest"

kunne aldri falt meg inn å skrive "til kaffe" , for det er da MYE mer en det, ivertfall i vårt bryllup, kommer tili også, ca kl.20.

jeg gidder ikke sitte timesvis ved bordet, så fra halv6 til 8 holder... det MÅ holde.

Skrevet
jeg gidder ikke sitte timesvis ved bordet' date=' så fra halv6 til 8 holder... det MÅ holde.[/quote']

Hehe...

Vi hadde satt av tre timer til middag, fra 16 til 19.

Da hadde vi ingen sanger, og 6 korte taler (maks 5 min, de fleste holdt seg godt under), og endte allikevel opp med å gå over tiden...

Ting som tar tid:

Vi hadde ikke planlagt pauser, men kokken anbefalte en røyke-/toalettpause mellom hovedrett (2 serveringer) og dessert - dessverre bestemte gjestene seg for å ta røykepause allerede etter forretten, hvis jeg ikke husker feil. Uansett var det mye folk som fløy inn og ut hele tiden, og det gikk litt tid til samling av folk før taler og slikt.

Servering av mat - det var ikke riktig plass til å legge opp all mat på forhånd på kjøkkenet, så den ble dandert og servert etter 'rullebånd'-prinsippet. En del gjester måtte vente litt på mat - ikke uvanlig i så store forsamlinger, men stjeler allikevel tid.

Dersom du skal ha sanger, lengre taler eller flere taler, tar alt dette overraskende lang tid!

Bord skal ryddes og mat serveres, og 3 timer er nok minimum dersom du har rundt 40-50 gjester.

Bare så det er sagt.

Vi syntes nemlig vi tok i så det holdt, da vi sa tre timer. Men neeeeeeida... :wink:

Gjest Catzy i.i.
Skrevet

Vi har 75 middagsgjester og 7 kaffegjester (noen av de som ikke kunne komme.) Alle bor i Oslo, hadde ikke invitert noen utenbysfra til kaffe. De var veldig glade for å bli bedt, og hadde ikke ventet det i det hele tatt.

Men vi brukte mye tid på å finne ut når vi skulle invitere dem. De er invitert til kl. 22.00, og da har vi lagt opp til 4,5 time med middag. Jeg HÅPER at det holder, jeg har nemlig også sittet og ventet i 1,5 time på at middagen skal bli ferdig. Vil heller vente på kaffegjestene, enn at de sitter i salongen og føler seg ukomfortable.

Catzy

Skrevet

Vi har satt av tre timer til middagen og regner med at det skal holde. Vi har koldtbord, som tar kortere tid enn servering av tre retter. I tillegg kommer toastmaster til å legge opp faste røyke/tissepauser og informere om det når vi setter oss til bords. Dermed slipper vi forhåpentligvis et evig renn til og fra bordet. Er det noen som ikke sitter ved bordet når en tale starter får de den uansett med seg siden vi skal ha PA-anlegg og mikrofon. Nytter ikke å vente i evigheter på de som evt. virrer rundt.

Vi har også beregnet ekstra god tid etter seremonien så det kan godt hende at middagen kommer i gang litt før tiden.

Hvis det nærmer seg tid for kaffegjester bryter vi opp fra middagsbordet, så får evt. taler og sanger som gjenstår heller taes til kaffen.

Gjest Marianna Panna
Skrevet
Vi har 75 middagsgjester og 7 kaffegjester (noen av de som ikke kunne komme.) Alle bor i Oslo, hadde ikke invitert noen utenbysfra til kaffe. De var veldig glade for å bli bedt, og hadde ikke ventet det i det hele tatt.

Men vi brukte mye tid på å finne ut når vi skulle invitere dem. De er invitert til kl. 22.00, og da har vi lagt opp til 4,5 time med middag. Jeg HÅPER at det holder, jeg har nemlig også sittet og ventet i 1,5 time på at middagen skal bli ferdig. Vil heller vente på kaffegjestene, enn at de sitter i salongen og føler seg ukomfortable.

Catzy

Kaffe klokken 22 bør dere klare å holde for det er jo i utgangspunktet ganske sent og det er ganske kjipt å måtte vente til middagen er ferdig i tillegg, da får de ikke med seg mye av festen!

Skrevet

Vi hadde i utgangspunktet tenk til å invitere nær 30 kaffegjester, og ser overhodet ikke noe problem med det...det ble nå bare engang ikke sånn allikevel...

Men de vi hadde invitert hadde vært folk fra lokalområdet, så de slapp å reise langt. Vi hadde også planer om å sette middagen tidlig (har formiddagsvielse også) og sørge for at kaffegjestene ikke ble invitert til senere enn kl. 20. Skulle vi formodning ikke være ferdige med middagen, ville vi sørget for mottakelse med alt det det innebar... Vi hadde også planer om å spare evt. et par taler, og selvsagt inkludere gjestene så godt vi kunne! Før vi endte opp uten kaffegjester, hadde vi en runde med en del inviterte også, og veldig mange hadde nok bare satt pris på å i det hele tatt inviteres... :wink:

Husker vi ble invitert til kaffe for et par år siden, til en by 3 timer unna. Og det satt vi kjempestor pris på, men pga. kjøringen, stilte vi ikke i kirken. Og når kvelden var omme kjørte vi bare videre mot Oslo, og hadde helgen der med mine foreldre. Gikk kjempefint!

Med fare for å tråkke noen på tærne her, så vil jeg si at dette temaet kring kaffegjester har mye med innstillingen til folk å gjøre - velger du å faktisk glede deg over at du ble invitert? Eller velger du å bli skuffet fordi du ikke fikk komme til middag???

Vi selvsagt føye til at jeg synes det bør være mer en 3 som inviteres til kaffe, at de bør bo i nærheten og at det ikke blir for seint!!!

Gjest Catzy i.i.
Skrevet

Regner med at middagen blir så lang som 4 timer. Vi starter ikke før 17.30. Det føltes ikke bra å skrive så sent klokkeslett, men tidsmessig så blir det bedre sånn. Bedre å komme til klart kaffebord, enn å vente på at middagen blir ferdig. Festen skjer jo ikke før middagen er ferdig i alle tilfelle.

Hadde vi hatt tidligere vielse, så hadde det ikke blitt så merkelig tidspunkt.

Catzy

Skrevet
Vi hadde i utgangspunktet tenk til å invitere nær 30 kaffegjester, og ser overhodet ikke noe problem med det...det ble nå bare engang ikke sånn allikevel...

Men de vi hadde invitert hadde vært folk fra lokalområdet, så de slapp å reise langt. Vi hadde også planer om å sette middagen tidlig (har formiddagsvielse også) og sørge for at kaffegjestene ikke ble invitert til senere enn kl. 20. Skulle vi formodning ikke være ferdige med middagen, ville vi sørget for mottakelse med alt det det innebar... Vi hadde også planer om å spare evt. et par taler, og selvsagt inkludere gjestene så godt vi kunne! Før vi endte opp uten kaffegjester, hadde vi en runde med en del inviterte også, og veldig mange hadde nok bare satt pris på å i det hele tatt inviteres... :wink:

Husker vi ble invitert til kaffe for et par år siden, til en by 3 timer unna. Og det satt vi kjempestor pris på, men pga. kjøringen, stilte vi ikke i kirken. Og når kvelden var omme kjørte vi bare videre mot Oslo, og hadde helgen der med mine foreldre. Gikk kjempefint!

Med fare for å tråkke noen på tærne her, så vil jeg si at dette temaet kring kaffegjester har mye med innstillingen til folk å gjøre - velger du å faktisk glede deg over at du ble invitert? Eller velger du å bli skuffet fordi du ikke fikk komme til middag???

Vi selvsagt føye til at jeg synes det bør være mer en 3 som inviteres til kaffe, at de bør bo i nærheten og at det ikke blir for seint!!!

Å spare taler til kaffen er lurt, jeg holdt min tale til mannen etter at kaffegjestene hadde kommet så jeg fikk en anledning til å takke de for at de kom også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...