Gå til innhold

Kaffegjester - hvorfor så negative?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere innlegg der det har kommet utsagn av typen 'blir vi bare invitert til kaffen så takker vi heller nei'. Hva er det som er så galt med det?

I de bryllupene jeg har vært i har ofte middagen vært den minst interessante delen av dagen - det er jo etter kaffen at festen begynner å bli morsom for gjestene :)

Vi har valgt å invitere en hel gjeng med kaffegjester, så fortell meg, hva er så galt med det at det nærmest oppfattes som en fornærmelse av enkelte her inne?

Videoannonse
Annonse
Gjest Soon Mrs S
Skrevet

For å være ærlig så er det med kaffe- middagsgjester diskusjon bare helt teit.

Samt som vi faktisk oppmuntrer folk her inne til å gjøre AKKURAT som DE VIL i vansklige situasjoner blir det tempererte diskusjoner om akkurat den her tema.

For min del så har vi 12 stk som blir invitert til kaffe og de ble faktisk veldig glad. De hadde ikke regnet med å bli invitert i det hele tatt.

Ikke noe negativ med kaffegjester synes jeg :-)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Ser ikke noe problem med å invitere 10-50 til kaffe, emn når man inviterer 40-50 til middag og to til kaffe blir det for dumt for meg.

Skrevet

Folk kan invitere til kaffe så mye de vil for meg, men ejg ville ikke gjort det selv.

Vi har fått en kaffeinvitasjon...og den takket vi nei til. Mener å huske at kaffen skulle begynne kl. 21.30, mens vielsen skulle finne sted kl. 15.00.

Jegt vil tro de fleste forventer at kaffegjestene også stiller opp i kirken...så da har man "døtid" på mange timer mellom vielse og kaffekoppen for kaffegjestene.

At jeg ikke har noe til overs for kaffeinvitasjoner betyr ikke at jeg mener andre skal være enig med meg. Jeg mener det er en uting...så får andre mene det de vil.

(Da tenker jeg på kaffegjester som blir invitert mange timer etter vielsen.)

Hvis det av økonomiske hensyn blir sånn at brudepar og nærmeste familie og forlovere reiser og spiser bryllupsmiddag...for så å invitere alle andre til kaffe tidlig kveld...så ser jeg annerledes på det.

Skrevet

det vil vel gjerne bli slik at de man inviterer til kaffe er de man gjerne har lyst at skal komme å feire dagen, men at man ikke har råd til alle til middag. det koster jo faktisk "litt" da!!

og da er det jo snakk om å bli invitert til kaffe eller ikke bli invitert i det hele tatt.

synes det hadde vært koselig å bli bedt til kaffe til noen som giftet seg som jeg kanskje ikke var "nær nok" til å bli bedt i hele suppedasen til jeg.

men det er klart, 100 til middag og to til kaffe er kanskje litt rart.

folk som blir sure og ikke vil komme til "bare kaffe", er vel ikke så interessant å ha der uansett? :wink:

er man venner så har man forståelse for at ikke alt går, og man tenker over at dagen faktisk blir dyr i utgangspunktet.

og jeg tviler på at brudeparet "forventer" at kaffegjester kommer i kirken dersom de f.eks bor langt borte og det blir timesvis med tid mellom vielsen og kaffen hvor vedkommende ikke kan reise hjem eller gjøre andre ting i mellomtiden.

Gjest b-lista
Skrevet

Kaffegjester er B-gjester!

Det finnes da virkelig ingen andre fester i verden der man inviterer til middag, og så inviterer man noen til å komme etterpå... 'nå kan du få lov til å komme, vi måtte bare ha en middag for de viktige først'

Skrevet

de som ønsker og invitere kaffegjester må gjerne gjøre det for meg, men det er HELT UAKTUELT for min del.

Jeg har servert i mange bryllup, og der hvor det har vært invitert kaffegjester har de måtte sitte og vente til middagen er ferdig, for en bryllupsmiddag tar ganske så lang til og gjerne lenger enn den er planlagt og vare.

Det blir jo alltid et tema sanger og taler også etter middagen, og da vil kaffegjestene føle seg utafor.

Jeg er av den oppfatning at kaffegjester er annenrangs, men det er min mening, sikkert mange som er ueninge

Vi skal ha 80 gjester i bryllupet vårt og alle skal bli invitert til middag. hadde vi blitt flere også så klart alle skulle vært til middagen.

Det er jo ikke de 10 kaffegjestene som koster noe, men de øvrige :-)

Gjest lmari
Skrevet

Jeg er en av de som har vært negativ til kaffegjester, rett og slett fordi jeg har hatt noen negative erfaringer med det.

Jeg har opplevd å sitte i fire timer på gangen og vente på å få komme inn til selskapet. (vi var invitert til klokka sju, men middagen var ikke ferdig før klokka elleve.) Hele følget på 120 personer kom ut for å ta røykepause i ni-tiden, men ingen sa noe til oss fem som satt der og blomstret og ventet. Det var ikke spesielt morsomt.

Jeg har også opplevd i et annet bryllup at vi verken ble hilst på eller ønsket velkommen da vi kom som kaffegjester - tvert i mot var det eneste bruden selv sa i forbifarten "og der er dere ja, vi har gavebord inne i salongen" før hun løp videre.

... til det ene bryllupet fikk vi faktisk ikke annet enn en muntlig invitasjon heller, litt sånn "dere kan jo stikke innom til kaffe".

Om ikke det har vært ment at vi var annenrangs, så følte vi oss i hvert fall som det...

Men det er klart: hvis det er flere som er invitert til kaffe, og ikke bare noen få, og man blir tatt godt i mot og sånn, så har jeg i prinsippet ingenting i mot kaffegjester, jeg!

Skrevet

i de bryllupene jeg har vært i der det har vært bedt kaffegjester, har ikke disse kommet før kaffen, og har dermed kunnet gjort hva de ville med resten av dagen.

dersom det f.eks. er bedt kun familie og forlovere til middagen, så har venner blitt bedt til kaffe etc.

det koster gjerne per hode i slike selskaper, så ti-femten ekstra blir litt!

er man annenrangs om man ikke blir invitert i ett bryllup også?

og tenker man seriøst over slikt?

om man er a-venn eller b-venn??? :o

Skrevet
folk som blir sure og ikke vil komme til "bare kaffe"' date=' er vel ikke så interessant å ha der uansett? :wink: [/quote']Akkurat...det er jo det de signaliserer ved å kun invitere dem til kaffe. :wink:
Skrevet
I de bryllupene jeg har vært i har ofte middagen vært den minst interessante delen av dagen - det er jo etter kaffen at festen begynner å bli morsom for gjestene :)
Men akkurat det er kanskje ikke alle enig i?

Jeg synes mat og taler og vin er artig, kaker liker jeg ikke, og halvfulle folk og drinker man må kjøpe selv til stiiive priser og å vente og vente og vente til brudeparet endelig får tatt den valsen så man kan begynne å danse, det er den kjedeligste delen av bryllup synes jeg.

Jeg ville jo gått uansett, men hadde ingen kaffegjester i mitt bryllup.

Skrevet

Eh jeg mener nå at de som faktisk bryr seg og som blir sure er de som ikke er så interessant å ha der. Men de som faktisk blir glad for at brudeparet ønskr å dele deler av dagen med dem fortjener jo fortsatt å komme synes nå jeg da...

Men nå har vi gjort det på en ganske annen måte da... Så vi har heller ikke noen på kaffe til oss, men heller to fester...

Skrevet
Kaffegjester er B-gjester!

Det finnes da virkelig ingen andre fester i verden der man inviterer til middag, og så inviterer man noen til å komme etterpå... 'nå kan du få lov til å komme, vi måtte bare ha en middag for de viktige først'

Nå tar du vel litt i? Hva om man har en middag for de helt nærmeste i familien, la oss si ca. 20 stykker også inviterer 40 venner og bekjente..Er man fortsatt b-gjester da?

Jeg har forsåvidt hørt om denne praksisen i konfirmasjoner også.

Jeg syns de som reagerer på dette og føler seg som en b-gjest tar seg selv litt for selvhøytidelig.

Skrevet
[Eh jeg mener nå at de som faktisk bryr seg og som blir sure er de som ikke er så interessant å ha der.

Ehh...og jeg gjentar ...det er jo det de signaliserer ved å kun be til kaffe. :wink:

Jeg for min del ble overhodet ikke sur den gangen vi ble bedt til kaffe...vi takket nei...ferdig med det.

Skrevet
Jeg har forsåvidt hørt om denne praksisen i konfirmasjoner også.
:o

Jøss.

Skrevet

For å oppsummere litt her ser det ut for at de som har blitt invitert til kaffe og blitt behandla som annenrangs gjester er de som syns det er en uting -og med rette.

Det jeg tar med meg fra innleggene her er at det er viktig å være klar for kaffegjestene når de kommer, og sørge for at de blir tatt i mot og inkludert i festen på en ordentlig måte.

Vi har ikke kirkevielse så ventetia slipper de, invitasjonen er like fin som den middagsgjestene fikk, det er fri bar og ca 25 kaffegjester - så da regner jeg med at sjansen er liten for at noen føler seg støtt... Så får jeg bare håpe at de som ikke kommer uansett ikke står på lista vår :)

Skrevet
sørge for at de blir tatt i mot og inkludert i festen på en ordentlig måte.

Dette burde være en selvfølge overfor alle gjester, men glemmes dessverre til tider...fordi det er brudeparets dag.

Ta vare på gjestene dine du...så går nok dette bra. At det ikke blir "ventetid" for kaffegjestene mellom vielse og kaffe, gjør jo sitt til at det ikke blir så "kinkig".

Lykke til med bryllupet. :)

Skrevet

nei, jeg hadde menlig ikke følt meg som en uinteressant gjest bare fordi jeg kun ble bedt til kaffe, jeg ville takket og syntes det var kjempekoselig at jeg ble bedt!

hadde ikke brudeparet ønsket meg der, regner jeg nemlig ikke med at de hadde bedt meg til kaffe heller. så siden de faktisk gjør det, så går jeg utifra at de gjerne vil ha meg der, men at økonomien setter begrensninger på antall middagsgjester.

de som ikke klarer å se det, og som derfor er grinete fordi de blir bedt, men ikke "godt nok bedt" i deres øyne, DE vil vel ikke være noe tap at takker nei likevel. i mine øyne. :tunge1:

Skrevet
nei, jeg hadde menlig ikke følt meg som en uinteressant gjest bare fordi jeg kun ble bedt til kaffe, jeg ville takket og syntes det var kjempekoselig at jeg ble bedt!  

hadde ikke brudeparet ønsket meg der, regner jeg nemlig ikke med at de hadde bedt meg til kaffe heller. så siden de faktisk gjør det, så går jeg utifra at de gjerne vil ha meg der, men at økonomien setter begrensninger på antall middagsgjester.  

de som ikke klarer å se det, og som derfor er grinete fordi de blir bedt, men ikke "godt nok bedt" i deres øyne, DE vil vel ikke være noe tap at takker nei likevel. i mine øyne.

Helt enig med deg aline! Vi takker alltid ja til kaffe og synes det er like hyggelig at vi blir bedt til kaffe og å få være med å dele en stor dag som dette er.

Vi hadde forresten 35 til middag og 35 ekstra til kaffe. Toastmasteren gjorde noe ekstra for de når de kom for at de ikke skulle føle at de hadde gått glipp av noe som helst. Vi stod også ute på trappen og tok imot gjestene når de kom.

Da vi selv skulle i bryllup 14 dager etter vårt eget (som kaffegjester) må jeg faktisk si at vi 15 som ventet, ble ganske så fornærmet av å måtte vente i 1,5 time på at middagen skulle bli ferdig.

Iviterer man til kaffe, så synes jeg det er respektløst hvis man lar gjestene sitte og vente. De er gjester på lik linje med alle andre selv om de inviteres til kaffe !

Skrevet

*sukk*

Jeg er glad jeg slipper "problemet" med kaffegjester. Vi har invitert 90 gjester til middag og bryllupsfest, og ingen kaffegjester i tillegg.

Jeg tror det ligger en del i holdningen til brudeparet for hvor godt mottatt kaffegjestene føler seg. Personlig mener jeg at bare den forskjellen det gjør å skrive bryllupsfest i steden for kaffe i innbydelsen, gjør noe med inntrykket gjesten får av festligheten.

Men noe dere må huske på er at det kanskje ikke er så hyggelig for gjester å bruke mange penger og mye tid på å reise til bryllupet, betale for overnatting både natten før og etter bryllupet, og det bare for noen få timer. Gjester som inviteres til hele dagen får en hel festdag. Kaffien begynner jo vanligvis ikke før dagen nesten er slutt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...