Gå til innhold

Hvordan forklare min mor at hun ikke skal mase om barnebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg er greit etablerte og har ting på stell. Begge ønsker barn, og de kommer nok etter hvert, men vi vil være fri og frank noen år til. Det haster liksom ikke.

Min mor er krevende, på grensen til manipulativ og har alltid hatt god "makt" over meg. Samtidig som hun har stått meg veldig nær i vanskelige tider og det har liksom alltid vært oss to. Men hun har også påvirket meg til å ta valg som ikke har gagnet meg personlig, selv om det har virket bra der og da. De tingene jeg angrer på her i livet er kanskje de tingene som hun har støttet mest. Det irriterer meg, men det var jo mine valg... Misforstå meg rett, jeg er veldig glad i min mor og hun er en bra person, men hun har sine svakheter.

Uansett, på grunn av situasjonen til kjæresten min og meg, har min mor begynt å mase om barnebarn. Jeg tror hun nevner det omtrent hver gang vi snakker sammen, altså flere ganger i uken. Det begynner å bli slitsomt, fordi jeg har lyst å stå på mitt, samtidig som jeg iblant merker at jeg begynner å vurdere barn nå. Noe som forteller meg at hun har begynt å komme under huden på meg.

Hvordan si fra på en grei måte?

Anonymkode: 78cd7...40e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Vi skal ikke ha barn enda. Dette er en sak utelukkende mellom meg og x. Din mening kommer ikke til å å påvirke dette, og vi skal ikke diskutere det. Hvis du ikke stopper, kommer jeg til å legge på/forlate samtalen hver gang du tar dette opp». Og deretter må du gjennomføre det. Begynner hun på babysnakk går du bare din vei. 

Anonymkode: b87f0...b41

• Liker 21
Skrevet

Høres ut som min mor. Har dessverre ingen gode råd da jeg selv strever med å sette grenser selv. 

Anonymkode: 7e18e...127

Skrevet

Hun har jo direkte genetisk interesse av at du formerer deg, så ikke rart at hun maser. Hvor gammel er du? Bikker du 30-tallet har du dårlig tid og da er det naturlig at omgivelsene begynner å mase på deg. 

Anonymkode: 7f2af...e48

Skrevet

Er hun singel? Gnål hull i hue på at hun må skaffe seg en mann. Hver bidige gang hun nevner barn så nevner du mann. Påpek deretter at da kan hun porsjonere ut masingen på andre og ikke bare deg

Anonymkode: e9277...761

• Liker 9
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo direkte genetisk interesse av at du formerer deg, så ikke rart at hun maser. Hvor gammel er du? Bikker du 30-tallet har du dårlig tid og da er det naturlig at omgivelsene begynner å mase på deg. 

Det er ikke bestemor som skal oppdra og følge opp ts sine barn akkurat, så jeg synes ikke det er noen sin business når ts velger å få barn. At folk rundt maser er helt feil, ingen skal føle seg presset til å få barn før de er klare. Bestemor har fått ts, har hun så lyst på barnebarn får hun jobbe frivillig med barn på røde kors eller være avlastningshjem istedet. 

Anonymkode: 5d59b...174

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har krav på barnebarn.

Anonymkode: 87586...f2f

• Liker 6
Skrevet

SI klar og greit at dette er jeg lei av å snakke om, barnebarn kommer når jeg er klar.

Jeg og mannen har valgt bort barn. Moren min maste mye om dette lenge. Prøvde å gi meg dårlig samvittighet, hun ønsket seg jo barnebarn. Jeg sa tilslutt at jeg lever mitt liv og gjør det som er riktig for meg. Jeg gir ikke over 18 år av livet mitt til noe jeg ikke ønsker fordi mamma ønsker et barnebarn. Jeg sa ikke denne siste setningen høyt men har vært veldig klar på at dette er mitt valg og ikke noe hun skal være del i. Så fikk søsteren min barn. Moren min ser nesten aldri barnebarnet sitt.. Så mye for ønsket om barnebarn. 

Anonymkode: 5d59b...174

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo si dere prøver. Det har bare ikke fungert enda. Kan roe henne litt ned? 

Skrevet

"Mamma, vær så snill å ikke nevne mer noe med barnebarn. Det setter vi pris på. Tusen takk" smil og se på henne i øynene

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke så jævla vanskelig og si at dere tar den tiden det tar..

Slutt og lag et så stort problem ut av det, be henne roe seg ned, enklere er det bare ikke, stopper hun ikke så  ignorerer du henne.. 

• Liker 1
Skrevet

Bare si at hver gang hun maser blir det dyttet 6 mnd til frem i tid! 😉

Anonymkode: 18c93...7ec

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Vi skal ikke ha barn enda. Dette er en sak utelukkende mellom meg og x. Din mening kommer ikke til å å påvirke dette, og vi skal ikke diskutere det. Hvis du ikke stopper, kommer jeg til å legge på/forlate samtalen hver gang du tar dette opp». Og deretter må du gjennomføre det. Begynner hun på babysnakk går du bare din vei. 

Anonymkode: b87f0...b41

Godt råd! Jeg er i bestemoralder og ville nok aldri ha brakt temaet barnebarn på bane uten å bli invitert. Moren din kan synse, føle og mene så mye hun vil, men dette er jo ikke hennes bord. En så klar melding som den over her kan da ikke misforståes? Ikke la deg påvirke av din mor denne gangen.

• Liker 3
Skrevet

"Slutt å mas om barnebarn".

Så enkelt er det.

Anonymkode: 95990...b85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...