Gå til innhold

Uføretrygdsvindel er et lite problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mengder med diskusjoner om uføretrygd og svindel her inne. Men jeg fant tall. Fra rapport: 

Anslaget på svindel med uførepensjon er 4,5 prosent. Dette anslaget er preget av stor usikkerhet, i hovedsak på grunn av uenighet blant ekspertene. 4,5 prosent av utbetalingene tilsvarer 2,5 milliarder kroner i 2011.

På side 65 i rapporten vises det til fem mulige måter å svindle på: 

Sykdom og arbeidsevne, eller grad av arbeidsevne. Søker kan gi uriktig informasjon i søknaden eller unnlate å gi informasjon om bedring i arbeidsevnen etter at uførepensjon er innvilget.

Inntekt etter at uførepensjon er innvilget. Det kan være arbeidsinntekt, næringsinntekt eller annen inntekt.

Sivilstand.

Flytting til utlandet for de som har særlige fordeler i pensjonsberegningen (unge uføre eller flyktninger) eller kort botid. 

Det kan være mulig å svindle med inntektsgrunnlaget for eksempel ved at inntekten settes opp siste år før uføretidspunkt, det er spesielt relevant ved gradert uførepensjon.

Slik jeg leser rapporten er det strengt tatt ikke mulig å svindle til seg uføretrygd uten en lege på lag. Det er også sjeldent. Ved intervju av NAV-ansatte vises det til spesifikke bransjer når det gjelder slik svindel, som er taxi, uteliv og håndverkere. En del nevner innvandrere. 

Rapporten tar for seg svindel rundt dagpenger, AAP, uførepensjon, foreldrepenger og overgangsstønad. Det er mest svindel med sistenevnte. Her kan dere finne rapporten: Trygdesvindel i Norge En kartlegging av fem stønadsordninger

Rapporten er lang, men har et godt språk. Så for alle dere som synes rundt tema, her er har dere litt fakta rundt tema. 

Anonymkode: 9bc42...0cd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er det eneste punktet av betydning:

Sykdom og arbeidsevne, eller grad av arbeidsevne. Søker kan gi uriktig informasjon i søknaden eller unnlate å gi informasjon om bedring i arbeidsevnen etter at uførepensjon er innvilget.

Her trenger man ingen lege på lag, det holder med at en er en ok skuespiller og velger seg en lidelse som man kan simulere over tid og som ikke kan avsløres ved prøvetaking e.l. En kan også overdrive påvisbare lidelser, om en faktisk har dette. Om rapporten vinkler det til det at man må ha en lege på lag, er trolig tallene mye høyere. Det er i dag 20 leger som ikke får lov å skrive sykemelding lengre. Fastleger har i snitt 1200 pasienter. Bare pasientmassen til disse 20 legene utgjør 24000 mennesker.

Om 1% av pasientmassen til landets fastleger (4814 stk) lurer legen sin, vil dette utgjøre 57768 personer. Her snakker jeg om å lure, ikke å spille med, som sannsynligvis disse 20 stk har gjort.

Men om anslaget på 4,5% er reelt, har vi altså i dag 15768 personer som har snyltet til seg trygd. Dette er da 331 mill i mnd. På et år blir det 3972 mill. Altså 3.9 milliarder.

Jeg tror tallet er høyere. Spesielt mtp det siste i det uthevede. Statistikken på de som kommer i jobb igjen etter å ha fått uføretrygd er skremmende lav.

Anonymkode: 1b2ab...c7b

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det eneste punktet av betydning:

Her trenger man ingen lege på lag, det holder med at en er en ok skuespiller og velger seg en lidelse som man kan simulere over tid og som ikke kan avsløres ved prøvetaking e.l. En kan også overdrive påvisbare lidelser, om en faktisk har dette. Om rapporten vinkler det til det at man må ha en lege på lag, er trolig tallene mye høyere. Det er i dag 20 leger som ikke får lov å skrive sykemelding lengre. Fastleger har i snitt 1200 pasienter. Bare pasientmassen til disse 20 legene utgjør 24000 mennesker.

Om 1% av pasientmassen til landets fastleger (4814 stk) lurer legen sin, vil dette utgjøre 57768 personer. Her snakker jeg om å lure, ikke å spille med, som sannsynligvis disse 20 stk har gjort.

Men om anslaget på 4,5% er reelt, har vi altså i dag 15768 personer som har snyltet til seg trygd. Dette er da 331 mill i mnd. På et år blir det 3972 mill. Altså 3.9 milliarder.

Jeg tror tallet er høyere. Spesielt mtp det siste i det uthevede. Statistikken på de som kommer i jobb igjen etter å ha fått uføretrygd er skremmende lav.

Hva med å lese rapporten før du tror noe som helst? 

Tallet er mest sannsynlig lavere, da én respondent gir en veldig høy prosent til intervjuer om hvor mange han tror svindler. Og tallene du legger frem dikter du opp. Les rapporten du. 

Poenget mitt er at det finnes ingen god grunn for å beskylde uføre for å ha svindlet seg til uføretrygd. Det store flertallet er FAKTISK syke og ikke arbeidsføre. Det står også i rapporten at mennesker med litt restarbeidsevne får innvilget trygd, for det finnes ikke jobber for de som kan arbeide 2-3 timer i uka, eller en gang i blant. Les! Alt KG synser om står i denne rapporten. 

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lese rapporten før du tror noe som helst? 

Tallet er mest sannsynlig lavere, da én respondent gir en veldig høy prosent til intervjuer om hvor mange han tror svindler. Og tallene du legger frem dikter du opp. Les rapporten du. 

Poenget mitt er at det finnes ingen god grunn for å beskylde uføre for å ha svindlet seg til uføretrygd. Det store flertallet er FAKTISK syke og ikke arbeidsføre. Det står også i rapporten at mennesker med litt restarbeidsevne får innvilget trygd, for det finnes ikke jobber for de som kan arbeide 2-3 timer i uka, eller en gang i blant. Les! Alt KG synser om står i denne rapporten. 

Jeg har lest den, det var jeg som først linket til den.

Rapporten er gammel, og det kommer ikke til å komme en ny. Pga at den kommer til å vise fryktelig ubehagelige sannheter som setter himmel og jord i bevegelse.

• Liker 3
Skrevet

Når arbeidsgivere forventer at man skal være altmuligmann og jobbe minst 100% og helst 120% og stille opp til enhver tid, så får vi det jo sånn. Vi liker å kalle oss verdens beste land, men vi hater syke og gamle mennesker. Kriminelle tar vi godt vare på.

Anonymkode: 73c18...18b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest den, det var jeg som først linket til den.

Rapporten er gammel, og det kommer ikke til å komme en ny. Pga at den kommer til å vise fryktelig ubehagelige sannheter som setter himmel og jord i bevegelse.

Du synser enda. 

Men om en fremtidig rapport vil vise noe uheldig under svindel, så er det EØS-avtalen det settes søkelys på (se hvilke bransjer og type mennesker som blir nevnt). Slik får vi arbeidsinnvandring på områder som gir sosial dumping og en løs tilknytning til velferdsstaten. Å gå ut av EØS er skummelt, så slik jeg ser det er den eneste grunnen til å ikke lage en slik rapport. Men det blir vel konspiratorisk. Det står jo egentlig i denne også. ts

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Fastleger har i snitt 1200 pasienter. Bare pasientmassen til disse 20 legene utgjør 24000 mennesker.

Eh, de fleste på en pasientlege går ikke til lege, fordi de er friske. Har selv ikke vært til fastlege på 15 år, med unntak av celleprøve. 

Så det utgjør ikke 24 000 mennesker som får sykmelding i hytt og pine. Jeg er sjeldent syk, har faktisk ikke vært skikkelig syk på, kanskje det er ca 9 år siden nå. Flyttet ca da, og har ikke vært syk siden. 

Anonymkode: 86fd5...8a2

Skrevet

Eh, de fleste på en pasientlege går ikke til lege, fordi de er friske. Har selv ikke vært til fastlege på 15 år, med unntak av celleprøve. 

Så det utgjør ikke 24 000 mennesker som får sykmelding i hytt og pine. Jeg er sjeldent syk, har faktisk ikke vært skikkelig syk på, kanskje det er ca 9 år siden nå. Flyttet ca da, og har ikke vært syk siden. 

Anonymkode: 86fd5...8a2

Det har jeg heller ikke sagt. Se tallene over, om 1% av pasientene lurer fastlegen sin. Det er heller ikke uten grunn at 20 leger mister retten til å skrive ut sykemelding. Det skal gå rimelig langt før en kommer dit.

Skrevet

Du synser enda. 

Men om en fremtidig rapport vil vise noe uheldig under svindel, så er det EØS-avtalen det settes søkelys på (se hvilke bransjer og type mennesker som blir nevnt). Slik får vi arbeidsinnvandring på områder som gir sosial dumping og en løs tilknytning til velferdsstaten. Å gå ut av EØS er skummelt, så slik jeg ser det er den eneste grunnen til å ikke lage en slik rapport. Men det blir vel konspiratorisk. Det står jo egentlig i denne også. ts

Jeg synser isf veldig lavt. 1% er et veldig lite anslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...