Gå til innhold

49 år - kan jeg bli gravid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke brukt prevensjon etter fylte 40, da jeg som deg har hatt veldig regelmessig mens. Har unngått samleie akkurat de dagene jeg har kjent at jeg har hatt eggløsning, eller hoppet av i svingen. For meg har dette fungert utmerket. 

Vet forøvrig at hormonspiral i denne alderen kan anbefales, og den kan beholdes i 7-8 år uten å måtte skifte. Vet ikke om det samme gjelder for kobberspiralen. 

Anonymkode: 27460...89b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ønsker ikke å bli gravid. Jeg har kobberspiral som skal ut snart. Alternativene mine er ny kobberspiral, hormonspiral eller rett og slett satse på at jeg ikke kan bli gravid. Jeg har virkelig ingen lyst til å måtte ta abort, derfor lurer jeg. Jeg har spurt legen, men han gir ikke ordentlige svar (på noe). Det greieste for meg hadde jo bare vært å droppe prevensjon. 

Anonymkode: e04eb...c36

Det er veldig sjelden, men så lenge man har menstruasjon regelmessig kan man være helt sikker uten prevensjon.

Anonymkode: b4157...574

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er veldig sjelden, men så lenge man har menstruasjon regelmessig kan man være helt sikker uten prevensjon.

Herregud, ikke helt sikker skulle det selvfølgelig stå. 

Skrevet
7 timer siden, SupaWoman skrev:

???   Mange i 40 åra får da barn og jeg vil heller si det er sjelden man er steril så tidlig. Hvor i all verden får du dette fra??

Det er velkjent og jeg har lest mange artikler om det fra fødselsleger og sykehusleger, og eksperter på dette. Det er blitt linket til slike artikler flere ganger her på KG.

"Mange" i 40 årene blir gravide. Det er faktisk ikke så mange. Og det er da stor forskjell på de du tenker på som er 41 eller 42 kanskje, og ts på 49!

Fra Tidsskriftet til den norske legeforeningen:

"

Reproduktiv periode

Kvinners reproduktive periode antas å vare fra menarke til menopause, og gjennomsnittlig menopausealder er 51 år. Men studier indikerer at en kvinne i de siste ti år før menopause faktisk er steril. Det vil si at få kvinner vil kunne bli gravide etter 41 år."

Artikkel fra VG:https://www.vg.no/forbruker/helse/i/5P9kX/i-en-alder-av-35-aar-1-av-10-er-sterile

"Både Tanbo og Sunde oppfordrer norske kvinner til å tenke på barn mye tidligere. De forklarer at kvinner blir sterile hele ti år før de kommer i overgangsalderen og mister menstruasjonen."

Anonymkode: db49f...64e

• Liker 1
Skrevet

Min gynekolog sa at det ville vært et mirakel om jeg ble gravid. Hun anbefalte meg å ikke ha hormonprevensjon, fordi det har sine bivirkninger i min alder. Hun sa det flere ganger: Du trenger ikke bruke prevensjon nå.

Jeg har litt menstruasjon, men ikke regelmessig og veldig lite. Antagelig har jeg ikke regelmessige eggløsninger, eller gode egg lenger. Og som hun også sa: Det er stor risiko for spontanabort for kvinner over 45, så skulle det bli befruktet et egg, er sjansen liten for et barn til slutt. Jeg har bestemt meg for at jeg følger med på kroppen og kjøper noen tester slik at jeg kan teste meg hvis jeg skulle bli gravid (mot alle odds). Men jeg tror det er så liten sannsynlighet for det at jeg nok ikke trenger å bekymre meg.

Anonymkode: 5b988...8e0

Skrevet

Evt hvis du er i fast forhold så la mannen sterilisere seg... Et lite inngrep som flere menn burde ta for å la partner slippe å stappe i seg hormoner med diverse bivirkninger!

Anonymkode: 8ea39...dd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...