Gå til innhold

49 år - kan jeg bli gravid?

Anbefalte innlegg

Jeg har helt regelmessig mens, kommer då og si på dagen, med menssmerter til og fra en uke før. Jeg kjenner tydelig ubehag/smerter rundt tidspunkt for eggløsning og har merkbart mer utflod. Jeg har ingen symptomer på overgangsalder utover kortere menstruasjon. Jeg har forholdsvis sterk blødning de to første dagene, og så gir det seg mye. Før kunne jeg blø en god uke.

Jeg er ellers slank og frisk. 

Spørsmålet er: hva er sjansen for å kunne bli gravid? 

Anonymkode: e04eb...c36

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1310051-49-%C3%A5r-kan-jeg-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

liten. Man er som regel steril 10 år før mensen opphøre. Men det skjer jo at 50åringer blir gravide.

Anonymkode: a0b19...d85

???   Mange i 40 åra får da barn og jeg vil heller si det er sjelden man er steril så tidlig. Hvor i all verden får du dette fra??

• Liker 5
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt regelmessig mens, kommer då og si på dagen, med menssmerter til og fra en uke før. Jeg kjenner tydelig ubehag/smerter rundt tidspunkt for eggløsning og har merkbart mer utflod. Jeg har ingen symptomer på overgangsalder utover kortere menstruasjon. Jeg har forholdsvis sterk blødning de to første dagene, og så gir det seg mye. Før kunne jeg blø en god uke.

Du har blitt 49 år uten å ha forstått hvordan man blir gravid? :sjokkert:

Mener du vi på forumet skal kunne vite om du fortsatt har eggløsning? Og enda verre om du har sex som kan gjøre deg gravid? Du bør virkelig oppdatere deg på bier og blomster. Eller ta en prat med legen og få forklart tingene. 

Anonymkode: 1c1f9...967

• Liker 3
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker du å bli gravid? Det betyr jo i så fall at du har en 17-åring i huset når du er 67.  Om du har tenkt grundig gjennom dette, er det vel bare å prøve. Hvis ikke bør du gå i tenkeboksen.

• Liker 1

Annonse

4 minutter siden, SupaWoman skrev:

???   Mange i 40 åra får da barn og jeg vil heller si det er sjelden man er steril så tidlig. Hvor i all verden får du dette fra??

Da ville jeg googlet litt mer. Det er ikke mange over førti, uten profesjonell hjelp som blir gravide. Det er forsket på, og ti år før mensen opphører er man så og si steril. Er man 45, er det svimmlende 2% sjanse for å bli gravid.

• Liker 6
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har blitt 49 år uten å ha forstått hvordan man blir gravid? :sjokkert:

Mener du vi på forumet skal kunne vite om du fortsatt har eggløsning? Og enda verre om du har sex som kan gjøre deg gravid? Du bør virkelig oppdatere deg på bier og blomster. Eller ta en prat med legen og få forklart tingene. 

Anonymkode: 1c1f9...967

Nei, jeg slang bare ut et spørsmål om det i det hele tatt var en viss mulighet for å bli gravid i min alder. Jeg har tatt blodprøver hos lege for et par år siden, ingenting å bemerke visstnok. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg googlet litt mer. Det er ikke mange over førti, uten profesjonell hjelp som blir gravide. Det er forsket på, og ti år før mensen opphører er man så og si steril. Er man 45, er det svimmlende 2% sjanse for å bli gravid.

2%? Det er jo lite. 

Jeg har tre venninner som ble gravide da de var 44-46, uten hjelp. 

• Liker 2
5 minutter siden, Resignert skrev:

Ønsker du å bli gravid? Det betyr jo i så fall at du har en 17-åring i huset når du er 67.  Om du har tenkt grundig gjennom dette, er det vel bare å prøve. Hvis ikke bør du gå i tenkeboksen.

Nei, jeg ønsker ikke å bli gravid. Jeg har kobberspiral som skal ut snart. Alternativene mine er ny kobberspiral, hormonspiral eller rett og slett satse på at jeg ikke kan bli gravid. Jeg har virkelig ingen lyst til å måtte ta abort, derfor lurer jeg. Jeg har spurt legen, men han gir ikke ordentlige svar (på noe). Det greieste for meg hadde jo bare vært å droppe prevensjon. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2%? Det er jo lite. 

Jeg har tre venninner som ble gravide da de var 44-46, uten hjelp. 

Det hører faktisk til sjeldenhetene. Er midt i overgangsalderen selv og har lest utrolig mye om det emne siste året. Mye ny viten.

• Liker 3
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har mens til jeg er 59 vil jeg ikke være steril nå, med andre ord. 

15 minutter siden, SupaWoman skrev:

Ja, mange i 40-årene får barn, men de fleste får det ikke. Jeg har også lest flere steder at de fleste er sterile ca 10 år før mensen stopper opp. Men jeg er selv i 40-årene og (naturlig) gravid. 

• Liker 2

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har mens til jeg er 59 vil jeg ikke være steril nå, med andre ord. 

Tja, eggene dine er nok ikke i tipp topp stand de heller nå. Egg foringes og vil ikke gi "gevinst". Eldre vi er, jo mer ødelagte egg, selv om mensen kommer.

• Liker 2
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ønsker ikke å bli gravid. Jeg har kobberspiral som skal ut snart. Alternativene mine er ny kobberspiral, hormonspiral eller rett og slett satse på at jeg ikke kan bli gravid. Jeg har virkelig ingen lyst til å måtte ta abort, derfor lurer jeg. Jeg har spurt legen, men han gir ikke ordentlige svar (på noe). Det greieste for meg hadde jo bare vært å droppe prevensjon. 

Hvis du absolutt ikke ønsker å bli gravid, bør du bruke prevensjon så lenge du har mensen. Sjansen er liten når du er 49, men sjansen er til stede. 

• Liker 1
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke tatt sjansen.  Selv om sjansene er små så kan det skje.  Og man KAN faktisk bli gravid inn i 50 årene også. 

Annonse
1 time siden, SupaWoman skrev:

Ville ikke tatt sjansen.  Selv om sjansene er små så kan det skje.  Og man KAN faktisk bli gravid inn i 50 årene også. 

Ja, jeg vet jo det, egentlig. Jeg vil absolutt ikke ha flere barn, det er jeg ferdig med for lengst. Jeg har tenkt at sjansen er minimal og at jeg derfor kan droppe spiral. 

Legen min er ikke til hjelp. 

Da blir det vel nye fem år da, men det føles bortkastet med bivirkningene når sjansen er så lav... 

Det finnes faktisk en blodprøve som måler eventuelle eggreserver. Husker ikke hva prøven het. I tillegg til de prøvene som viser fruktbarhet. Ta en tur til privat gynekolog. De tar disse prøvene. 

Anonymkode: 760d2...54f

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjansen er der, varierer bare fra individ til individ. Finnes uttalige folk i 20 årene som ikke klarer bli gravid. Jo, du kan bli gravid. Er bare å ha sex et par ganger uten kondom så finner du raskt ut om du blir gravid eller ikke om du enda ønsker barn.

Endret av WonderWomaan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...