Gå til innhold

Om overvekt og gjennomsnittsvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes stadig om at folk blir mer og mer overvektige og alle helseutfordringene i den forbindelse. Flertallet av befolkningen er visdtnok overvektige. 

Men nå leser jeg at gjennomsnittsvekten i Norge er 83,8 kilo for menn, og 67,5 kilo for kvinner. Synes ikke det er så veldig høyt. Når man vet at enkelte veier veldig mye og drar snittet opp, overrasker det meg egentlig at ikke gjennomsnittsvekten er høyere. 

Gjennomsnittshøyden er vel ca 180 for menn og 167 for kvinner. Dvs at en mann med gjennomsnittlig høyde og vekt har en BMI på 25,9 og en gjennomsnittlig høy og tung kvinne har en BMI på 24,2. Ikke akkurat farlig overvekt. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/--kan-vaere-utrygt-for-tunge-passasjerer/3392878.html

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men overvekt er det jo. 

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis de med en BMI rett over normalen som er problemet, det er at prosentandel med fedme eller sykelig overvekt øker. Det at det har blitt normalt å være overvektig er jo et symptom på dette. Når overvekt er normaliseres så blir en veldig høy vekt mindre alarmerende: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/

Anonymkode: f2e90...505

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Thyra skrev:

Det snakkes stadig om at folk blir mer og mer overvektige og alle helseutfordringene i den forbindelse. Flertallet av befolkningen er visdtnok overvektige. 

Men nå leser jeg at gjennomsnittsvekten i Norge er 83,8 kilo for menn, og 67,5 kilo for kvinner. Synes ikke det er så veldig høyt. Når man vet at enkelte veier veldig mye og drar snittet opp, overrasker det meg egentlig at ikke gjennomsnittsvekten er høyere. 

Gjennomsnittshøyden er vel ca 180 for menn og 167 for kvinner. Dvs at en mann med gjennomsnittlig høyde og vekt har en BMI på 25,9 og en gjennomsnittlig høy og tung kvinne har en BMI på 24,2. Ikke akkurat farlig overvekt. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/--kan-vaere-utrygt-for-tunge-passasjerer/3392878.html

67 kilo er jo for mye for en kvinne på 160. Og det er mange laver kvinner her i landet.

Anonymkode: ccc11...711

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Nei, men overvekt er det jo. 

For menn er det lett overvekt, for kvinner øvre normalvekt. I gjennomsnitt. Når man vet at en viss andel er veldig overvektige og drar snittet opp, veier jo resten av befolkningen i snitt mindre enn dette. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis de med en BMI rett over normalen som er problemet, det er at prosentandel med fedme eller sykelig overvekt øker. Det at det har blitt normalt å være overvektig er jo et symptom på dette. Når overvekt er normaliseres så blir en veldig høy vekt mindre alarmerende: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/

Jeg bare stusser over at gjennomsnittsvekten ikke er høyere siden såpass mange har fedme. For at dette skal gå opp må det også være en god del som er undervektige. 

• Liker 1
Skrevet

67 kilo er jo for mye for en kvinne på 160. Og det er mange laver kvinner her i landet.

Anonymkode: ccc11...711

Gjennomsnittsvekten er 167,5 og gjennomsnittshøyden er 67 kilo. Når man sammenligner de tallene, ser det ikke ille ut. 

Ja, 67 kilo er litt mye for en på 160 (ikke nødvendigvis veldig farlig om hun ellers lever sunt) og det er en del kvinner som er lavere også. Men det er også en del kvinner som er høyere. Og for en kvinne på over 180 er 67 kilo overhodet ikke mye. Heller tvert i mot. 

Litt komisk at du trakk fram her at 67 kilo er mye for en kvinne på 160, når det faktisk er menn som er mest overvektige. Kanskje det handler mer om dine personlige preferanser enn oppriktig bekymring for overvektiges helse...? 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg bare stusser over at gjennomsnittsvekten ikke er høyere siden såpass mange har fedme. For at dette skal gå opp må det også være en god del som er undervektige. 

Det er vanskelig, om ikke umulig, å anslå en reell gjennomsnittsvekt på befolkningen. Så de tallene du kommer med her blir bare synsing. Tendensene er likevel klare - vi blir feitere og det er et stort samfunnsmessig problem. 

• Liker 3
Skrevet

Er gjennomsnittvekta så høy?   Jeg veier 67 nå og er 1,76 cm høy.  Føler meg småblubbete selv om jeg går for å være slank.  Veier man 67 kg og er 10 cm lavere enn meg nærmer man seg jo overvekt. 

Anonymkode: eb710...088

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig, om ikke umulig, å anslå en reell gjennomsnittsvekt på befolkningen. Så de tallene du kommer med her blir bare synsing. Tendensene er likevel klare - vi blir feitere og det er et stort samfunnsmessig problem. 

Tallene var fra statistisk sentralbyrå. 

At vekten er økende, er jeg klar over. Men tenker at man kanskje heller burde fokusere på å snu utviklingen. Hvis disse tallene stemmer er ikke gjennomsnittsvekten alarmerende. 

Vi blir også stadig høyere og har større føtter enn før. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

At vekten er økende, er jeg klar over. Men tenker at man kanskje heller burde fokusere på å snu utviklingen. Hvis disse tallene stemmer er ikke gjennomsnittsvekten alarmerende. 

Ja, men ingen har noengang veid meg for offentlig statistikk. Og det vil jeg tro gjelder de fleste av oss. Sett bort fra empiriske studier så ser man jo hvor store vi har blitt. Så nettopp på ungdomsbilder av foreldrene mine fra 70- og 80-tallet og ble sjokkert av hvor tynne alle var. Man hadde skreket "anoreksi" av de skrapa menneskene fra den tiden. Men da var det normalt å være slank, og det er denne generasjonen som vil leve lenger enn oss lubne nåtidsmennesker. 

• Liker 2
Skrevet

Er gjennomsnittvekta så høy?   Jeg veier 67 nå og er 1,76 cm høy.  Føler meg småblubbete selv om jeg går for å være slank.  Veier man 67 kg og er 10 cm lavere enn meg nærmer man seg jo overvekt. 

Ja, man nærmer seg overvekt. Men dette er gjennomsnittsvekt. Når en god del er veldig overvektige og trekker snittet opp, så synes jeg ikke dette er så mye. Se deg rundt, så ser du at ganske mange helt sikkert veier mer enn 67 kilo. 

Og nei, 176 og 67 kilo høres ikke ut som "smålubben", selv om du personlig kanskje kunne tenkt deg å veie litt mindre. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ingen har noengang veid meg for offentlig statistikk. Og det vil jeg tro gjelder de fleste av oss. Sett bort fra empiriske studier så ser man jo hvor store vi har blitt. Så nettopp på ungdomsbilder av foreldrene mine fra 70- og 80-tallet og ble sjokkert av hvor tynne alle var. Man hadde skreket "anoreksi" av de skrapa menneskene fra den tiden. Men da var det normalt å være slank, og det er denne generasjonen som vil leve lenger enn oss lubne nåtidsmennesker. 

Ingen har veid meg for offentlug statistikk heller. Men bår SSB utarbeider statistikker, benytter de vel et tilstrekkelig antall av et repressentativt utvalg av befolkningen. Som med andre statistikker. 

Om man går litt tilbake i tid, veide gjennomsnittsmenneskene mindre og modellene mer enn i dag. 

Endret av Thyra
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

Hvis dette stemmer er gjennomsnitts-bmi på 24,2.  Denne verdien er jo veldig nær overvekt som er  over bmi 25!  Er det ikke alarmerende at gjennomsnittet er nær overvekt??

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er fint med selvbedrag. Jeg kjører ofte den selv når jeg ser at jeg har lagt på meg og bikker over i overvektskategorien "jaja, er vel gjennomsnittlig da, ikke så feit som alle de andre - pizza!!!"

Anonymkode: fbf0a...98f

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis dette stemmer er gjennomsnitts-bmi på 24,2.  Denne verdien er jo veldig nær overvekt som er  over bmi 25!  Er det ikke alarmerende at gjennomsnittet er nær overvekt??

Ikke når jeg tar utgangspunkt i alle undersøkelser som viser at flertallet av befolkningen er overvektig. Da overrasker det meg litt at ikke gjennomsnitts-BMI er en god del høyere. Lett overvekt utgjør heller vanligvis ingen stor helsefare. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Ikke når jeg tar utgangspunkt i alle undersøkelser som viser at flertallet av befolkningen er overvektig. Da overrasker det meg litt at ikke gjennomsnitts-BMI er en god del høyere. Lett overvekt utgjør heller vanligvis ingen stor helsefare. 

Trodde 1/3 av Norges befolkning var overvektige dvs bmi over 25.   Jeg syns det er sjokkerende at gjennomsnittet er på grensa til  overvektig!  Gjennomsnittet burde være langt under 24,2. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er fint med selvbedrag. Jeg kjører ofte den selv når jeg ser at jeg har lagt på meg og bikker over i overvektskategorien "jaja, er vel gjennomsnittlig da, ikke så feit som alle de andre - pizza!!!"

Anonymkode: fbf0a...98f

Poenget mitt var at det overrasker meg at gjennomsnittsvekten ikke er høyere når  "alle" er så feite. Vi vet at noen drar dette snittet kraftig opp, men noen må også dra det ned. 

• Liker 5
Skrevet

Lurer på hva gjennomsnittet var for 30 år siden?  Da så man nesten aldri noen som var veldig overvektige. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde 1/3 av Norges befolkning var overvektige dvs bmi over 25.   Jeg syns det er sjokkerende at gjennomsnittet er på grensa til  overvektig!  Gjennomsnittet burde være langt under 24,2. 

Det er vel mer enn 1/3 som er overvektige. 2/3 er overvektige og 1/2 har fedme, mener jeg å ha lest. Så da er det rart at ikke gjennomsnittsvekten er høyere. 

Forøvrig stusser jeg litt over at flere her henger seg opp i kvinnenes vekt og BMI, selv om mennenes vekt og BMI er høyere. 

En mann på over 80 kilo reagerer ikke folk så veldig på. Men en kvinne på mange og seksti kilo er ille.... 

Endret av Thyra
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...