Gå til innhold

Barn, alene på morgenen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn på 7, står opp alene, og må ha ansvaret selv på morgenen. Lage/spise frokost, passe klokka, komme seg til skolen(sykler/går 1,5 km).  Foreldre begynner på jobb grytidlig, og drar før barnet står opp. Ingen søsken.

Vet jeg ikke skal stikke nesa i andre sin situasjon, men er dette "ok"? 

Anonymkode: 3b55e...062

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn på 7, står opp alene, og må ha ansvaret selv på morgenen. Lage/spise frokost, passe klokka, komme seg til skolen(sykler/går 1,5 km).  Foreldre begynner på jobb grytidlig, og drar før barnet står opp. Ingen søsken.

Min 10 åring greier fint stå opp, til og med smøre matpakke om ikke jeg har smurt den dagen før (hun står gjerne opp før meg og søsteren). Ofte klar i døra til å gå 0730 pga buss, hvilket er litt for tidlig egentlig, men hun liker være tidlig ute. Jeg starter ofte på jobb 0730, og ringer ofte å sjekker at hun kommer seg avgårde. Sekk, gymtøy er pakket dagen før og klær er lagt frem. Jeg hadde muligens ikke gitt lov til det for en på 7 da.. 

Anonymkode: 48174...616

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er ok, slutt å bland deg inn i andres hverdagsliv! Dette er overhodet ikke omsorgsvikt hvis det var det du tenkte på. Isåfall må du lære deg hva det betyr!

Anonymkode: 0f77f...d3a

• Liker 27
Skrevet

Kan bare svare for meg selv, og min 7-åring skal ikke ha det slik.

Anonymkode: 94aab...4de

• Liker 10
Skrevet

Hadde ikke mine klart da de var 7 i alle fall 🤪

Anonymkode: 6156d...46d

• Liker 6
Skrevet (endret)

Synest 7 år er tidlig om det skjer hver skoledag, men noen dager i uken kan fungere fint med det rette barnet. Deretter øke på med alderen.

Endret av annebanane
  • Liker 5
Skrevet

Hmmm.. Er dette hver dag? Tenker at det er mye ansvar for en 7åring. I tillegg til at hun må stå opp alene. Kan de ikke ha sfo? 

Har en 7åring selv, og jeg tror neppe han hadde klart å gjøre alt om morgenen. Og hvertfall ikke stå opp selv. Hadde ikke klart å slappe av på jobb.. Han får sykle til skolen alene og komme hjem selv. Men føler det er på grensa. 

Anonymkode: 49470...54b

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på barnet. Jeg kjenner et par 7-åringer som dette hadde vært helt uproblematisk for, og som hadde vært stolte av å klare seg selv. Min 8-åring hadde ikke kledd på seg en gang om ikke jeg hadde vært der og mast på ham.

Anonymkode: c07eb...aa6

• Liker 15
Skrevet

Det kommer helt an på barnet. Sønnen min ville ikke kunne hatt det ansvaret som 7åring da han er veldig distre. Men kjenner fler som hadde klart det helt fint og ikke noe i veien med det. 

Anonymkode: 91f39...431

• Liker 8
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har 3 av 4 barn klart helt fint. 4. mann er 11. nå, og det ser ut som han klarer seg uten store skader også..... 

Anonymkode: 5d42d...03c

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er ok, slutt å bland deg inn i andres hverdagsliv! Dette er overhodet ikke omsorgsvikt hvis det var det du tenkte på. Isåfall må du lære deg hva det betyr!

Anonymkode: 0f77f...d3a

Helt enig! Dette var noe å henge seg opp i! Vi bor langt "ute på landet", og kunne ikke jobbet, hvis ikke barna skulle klart seg litt selv. Våre barn gir til og med mat til hundene, og tar de med rett ut på luftetur (små hunder) før de går på skolen. De har faste rutiner, men vi ringes flere ganger om morgenen mens jeg sitter i kø til jobb. Jeg ringer for å minne de på det og det, men de svarer med at "mamma, vi vet hva vi skal gjøre" :) 

Anonymkode: 5d42d...03c

• Liker 22
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, tror du ikke foreldrene snakker med ham på telefon i løpet av morgenen? Vet du at de ikke ringer for å sjekke om han har kommet seg opp? Vet du at de reiser på jobb, for så å "drite" i sønnen som ligger igjen og sover? Vet du at de ikke har noen form for opplegg? Eneste bekymringen min, er at barn ligger igjen og sover når vi reiser på jobb. Ikke at jeg er redd for at de skal forsove seg, men jeg er redd for brann når barnet sover, og vi ikke er hjemme. Derfor gjør vi det slik at de står opp FØR vi går. Skulle de begynne senere, eller en av de store ikke skal på skolen, plasserer jeg alltid fulladet hustelefon ved siden av senga. Da vet jeg at de alltid har telefon med batteri, samt at jeg alltid kan nå dem. Vi er en av de "trege" med fasttelefon, men vi har 3 trådløse telefoner, og jeg kommer ikke til å si opp dette abonnementet på noen år. Ungene glemmer å lade mobiler, men ved å ha en fasttelefon, vet jeg at jeg får kontakt, og at de kan kontakte oss eller andre hvis det skulle være noe. 

(kanskje en datter, men gikk ut fra en sønn)

Endret av Tiara07
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet det er litt mye ansvar for en 7-åring, men barn og familier er forskjellige og jeg synes dette er innafor. For alt du vet har kanskje foreldrene og barnet hyppig kontakt på tlf i løpet av morgenen slik at barnet mentalt sett ikke er helt alene om alt. 

• Liker 4
Skrevet

Mye ansvar slik det bekrives, men hvis det fungerer så er dette innenfor. Min sønn hadde nok klart dette om vi la en skikkelig plan og holdt kontakt på telefon.

Anonymkode: 2e6c1...149

• Liker 6
Skrevet

Det kommer vel an på barnet, tenker jeg.
Jeg hadde aldri klart det i en alder av 7, for da hadde jeg nok bare blitt hjemme i pysjen. En venninne derimot, sto opp alene, vekte småsøsken, kledde på de, laget frokost og skolemat til alle sammen, og fulgte de i barnehagen/skole. Dette gjorde hun fra 1. klasse, til hun flyttet hjemmefra. 

Det virker jo som at barnet kommer seg på skolen, og dersom barnet ikke har skolemat med seg, så vil dette ha blitt fanget opp av skolen. Så da tenker jeg at han/hun takler ansvaret.

Anonymkode: b6ab1...1d8

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ønsket at syvåringen var våken før jeg dro. Resten hadde kommet an på barnet. 

Skrevet

Snus det er helt greit jeg. Flott med selvstendige unger! 

Anonymkode: 9ce23...78c

• Liker 7
Skrevet

Helt ok.

Anonymkode: 4c03a...0b7

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Alt folk skal stikke nesen sin inn i🙄

Ja, det er selvsagt helt ok at et barn som klarer å være selvstendig nok og selv sørger for å gjøre seg selv klar på morgenen og komme seg til skolen kan gjøre det. Det gjorde de fleste av oss fra vi gikk i 1.klasse(før reform 97). 

Men som med alt annet her i livet så må man se an barnet og barnets modenhet. Det sier seg selv om at om barnet ikke kom seg opp, ikke fikk i seg frokost og kom med manglende skolesaker hver dag at det ikke hadde vært klar for det.

Jeg ville sørget for at sekk og gymtøy sto klart ved ytterdøren og hatt ferdig smurt matpakke og frokost slik at barnet hovedsakelig bare trengte å kle stå opp, kle seg og komme seg ut døren.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke at det å komme seg til skolen alene er noe å reagere på, så sant man er sikre på at barnet kan trafikkregler, og at det er godt med fortau på strekningen. 

Men jeg synes virkelig ikke noe om at barnet må stå opp alene, og at begge foreldrene må dra avgårde før barnet står opp. Det synes jeg er ansvarsfraskrivelse for barnet ens.

Anonymkode: 4297b...06f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...