Gå til innhold

Sikring større barn i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en stor 7-åring, 136 cm og 39 kilo ble han veid til rett etter skolestart. Han er ikke størst i klassen, men blant de høyeste.

En dag hadde jeg med noen andre halvstore barn i bilen, og kom til å tenke på at det kanskje var en vektbegrensning på beltestolen og det er det jo. Det står 18-36 kilo på den, og det gjør det også på begge belteputene vi har for vennekjøring. Litt googling (tryggtrafikk) gir meg svaret at barn over 135 cm/36 kilo ikke skal bruke pute/stol da det ikke finnes godkjent utstyr for dette. 

Det var mildt sagt overraskende. Hva gjør dere andre med barn på denne størrelsen? 

Jeg ønsker å fortsette å bruke belstestolen da den kjennes tryggere på langkjøring, men gjør jeg det egentlig farligere ved å la han bruke den? Stolen kan justeres høyt i ryggen, så han er fortsatt beskyttet av den, det er vektbegrensningen som er utfordringen. 

Og hva med vennekjøring? Jeg føler alle barn på denne alderen bør sitte på pute selv på korte turer, mens trygg trafikk altså mener de ikke skal det hvis de er over 36 kilo. 

Endret av Macaroni
-
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke greit å følge trygg trafikk sine råd? Trodde de hadde peiling jeg. 

Anonymkode: cb8ae...220

• Liker 4
Skrevet

En beltestol har godkjenning til 36 kg fordi testdukkene ikke er tyngre. Men en beltestol har som hovedoppgave å sikre at barnet får riktig belteføring. Så det jeg har hørt er at det ikke er noe problem å overskride vektgrensen. så lenge stolen passer i høyden. Det sier seg selv at det er tryggere med stol enn uten, særlig når barnet ikke er mer enn 7 år.

Alternativt kan du kjøpe en UN R129-02 godkjent beltestol, den har ikke vektgrense, kun høydegrense på fra 100-135/150 cm. Feks Besafe izi Flex i-Size

Anonymkode: 364ef...dde

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, Macaroni skrev:

Jeg har en stor 7-åring, 136 cm og 39 kilo ble han veid til rett etter skolestart. Han er ikke størst i klassen, men blant de høyeste.

En dag hadde jeg med noen andre halvstore barn i bilen, og kom til å tenke på at det kanskje var en vektbegrensning på beltestolen og det er det jo. Det står 18-36 kilo på den, og det gjør det også på begge belteputene vi har for vennekjøring. Litt googling (tryggtrafikk) gir meg svaret at barn over 135 cm/36 kilo ikke skal bruke pute/stol da det ikke finnes godkjent utstyr for dette. 

Det var mildt sagt overraskende. Hva gjør dere andre med barn på denne størrelsen? 

Jeg ønsker å fortsette å bruke belstestolen da den kjennes tryggere på langkjøring, men gjør jeg det egentlig farligere ved å la han bruke den? Stolen kan justeres høyt i ryggen, så han er fortsatt beskyttet av den, det er vektbegrensningen som er utfordringen. 

Og hva med vennekjøring? Jeg føler alle barn på denne alderen bør sitte på pute selv på korte turer, mens trygg trafikk altså mener de ikke skal det hvis de er over 36 kilo. 

La de sitte som deg......med sele på. De er for store til å sitte i noe annet nå.

Anonymkode: 0e387...6af

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

La de sitte som deg......med sele på. De er for store til å sitte i noe annet nå.

Anonymkode: 0e387...6af

En 7åring er IKKE for store for beltestol, og er aldeles ikke klar for å sitte rett på setet med beltet!

Anonymkode: 2b27e...5c9

Skrevet

Meld seg inn i Bilstoler Norge (ikke bare "Bilstoler", de er litt voldsomme) og spør om tips der. Da vet du hvem du får råd fra, i motsetning til et forum med anonyme brukere. 

Anonymkode: 2b27e...5c9

• Liker 1
Skrevet

Fra trygg trafikk:

«Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Beltet skal ligge stramt over hoften og stramt over skulderen. Pass på at barnet ikke legger beltet under armen eller over magen. Det kan føre til alvorlige indre skader ved en eventuell kollisjon. Beltet skal være så stramt at du kun får to fingre mellom beltet og kroppen»

Anonymkode: 166d7...cbe

Skrevet
12 timer siden, Macaroni skrev:

Du bør snakke med naf.no og ikke minst finne reportasjene både fra aviser og tv2 om jenta som var i en kollisjon i jeg tror det var Eikefettunnelen. Hun satt sikret på en måte som gav henne store skader i kollisjonen. Hadde hun sittet i beltestol ville hun, som de andre passasjerene i bilen kommet betydelig bedre ut av kollisjonen rent fysisk. (Psykisk skade snakker man lite om etter kollisjoner). 

Moralen i saken var å bruke beltestol riktig så lenge som mulig selv om barnet ikke liker beltestolen. 

Anonymkode: a7b66...d32

Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Ninab82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...