Gå til innhold

Bruke staver..

Fremhevede innlegg

Gjest Queenblue
Skrevet

Jeg har hørt at det er så bra og bruke gåstaver når man har plager med skuldre/nakke/armer. Men nå ble jeg hørt at en bekjent som er plaget med skuldre/armer hadde fått beskjed av fysioterapeuten sin at hun IKKE skulle gå med staver. Noen synspunkter på dette? Noen som har prøvd, og kan gi meg et råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har hørt at det er så bra og bruke gåstaver når man har plager med skuldre/nakke/armer. Men nå ble jeg hørt at en bekjent som er plaget med skuldre/armer hadde fått beskjed av fysioterapeuten sin at hun IKKE skulle gå med staver. Noen synspunkter på dette? Noen som har prøvd' date=' og kan gi meg et råd?[/quote']

Hun har jo problemer med skuldre og armer, ikke rygg/nakke. Det kommer jo også helt an på hva slags plager hun har.

Generelt vil jeg si at å gå med staver gjør godt for rygg og nakke. Jeg bruker det ikke selv, men har prøvd, og kjenner flere som har blitt bedre i nakke/rygg etter at de begynte med staver.

Det løser opp i ryggen, og styrker ved å få brukt hele kroppen, ikke bare beina (som når du går på ski).

Skrevet

En fin artikkel her

Og det er jo som petzl skriver forskjell på plagene. Er du usikker så hør med legen din/fysioterapeut. Hvis ikke sett igang og se hvordan det går :) Mange har stor nytte av disse.

Pass bare på å brukt de riktig for maksimal effekt.

Gjest Queenblue
Skrevet

Takk for fine svar penzel og Nella, og takk for fin artikkel.

Jeg er ikke ofte hos legen min, og han er det så vanskelig å få tak i på tlf, så det er håpløst. Derfor spør jeg her i stedet, det går mye kjappere. :-) Jeg har vondt i ryggen og hele pakka, men prøver å ta meg en gåtur eller no nesten hver kveld, og da holder jeg det i sjakk stort sett. Leste artikkelen nøye, og nå skal jeg prøve ut dette.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg bruker staver og det blir en helt annen opplevelse av turene. Vil anbefale deg å prøve dette. Det styrker muskulaturen og skal være bra hvis du har problemer med skuldre og nakke.

Skrevet

SVÆRT få leger har peil på trening og rehabilitering/opptrening

Gjest Queenblue
Skrevet

Det er veldig lang ventetid hos legen min. Nesten 2 mndr hvis det ikke er øyeblikkelig hjelp. Så da har jeg enten daua eller blitt bra. Hittil er jeg blitt bra. Så da synes jeg ikke jeg kan bry han med sånne bagatellmessige spørsmål. Mye bedre å spørre her, får raskt svar og like bra som fra han. Op jeg slipper å vente så lenge.. :-)

Jeg har vært og kjøpt meg staver nå, så får vi se hvordan dette går. Tror det går bra jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...