Gå til innhold

Rett til å klage på sykehuset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Fastlegen min sendte henvisning til sykehuset for 1 måned siden ca, jeg har time på gynekologisk avdeling. Fikk brev idag om at jeg tydeligvis får time i januar 2020. Dette synes jeg er alt for lenge til. Har lest at man kan klage hvis man synes det er for lang ventetid, stemmer det å er det noen her som har klaget på sykehuset sine tjenester? står at man kan sende brev til sykehuset og at hvis de er uenig tar de det med videre til fylkesmannen.

Anonymkode: be218...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan klage, men du får ikke time fortere. Sånne klager tar tid å få igjennom. Hvis du har det travelt så er det fritt sykehusvalg, kanskje et av de andre sykehusene i området ditt har kortere venteliste. 

Anonymkode: 7a678...70b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normal ventetid. Du kan fint bytte sykehus og høre om de har en time ledig.  

Jeg gikk et helt år og ventert på å operere mandlene mine. Helt normal ventetid selv om det er lang tid. 

Anonymkode: 7792e...c07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Fastlegen min sendte henvisning til sykehuset for 1 måned siden ca, jeg har time på gynekologisk avdeling. Fikk brev idag om at jeg tydeligvis får time i januar 2020. Dette synes jeg er alt for lenge til. Har lest at man kan klage hvis man synes det er for lang ventetid, stemmer det å er det noen her som har klaget på sykehuset sine tjenester? står at man kan sende brev til sykehuset og at hvis de er uenig tar de det med videre til fylkesmannen.

Når du må vente til jan. 2020 så har du ikke rett til raskere undersøkelse. Du har havnet i den uprioriterte gruppen derfor har du fått lang ventetid. 

Du står helt fritt til å bestille deg en time hos en privat gynekolog og å dermed betale deg til raksere behandling i det private helsevesenet. Hva dette koster deg må du undersøke hos de ulike private aktørene. 

En klage vil neppe være behandlet før lenge etter jan 2020.

Anonymkode: f7eec...f57

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer helt an på hvorfor du er henvist til sykehuset. Hvorfor har du ikke blitt henvist til gynekolog først? Grunnen til at jeg spør er fordi at diagnoser kan være uklare for en fastlege å fastslå, og en gynekolog kan få fortgang i slike prosesser ved behov..

Anonymkode: 2fa06...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det kommer helt an på hvorfor du er henvist til sykehuset. Hvorfor har du ikke blitt henvist til gynekolog først? Grunnen til at jeg spør er fordi at diagnoser kan være uklare for en fastlege å fastslå, og en gynekolog kan få fortgang i slike prosesser ved behov..

Anonymkode: 2fa06...a0e

skal operere ut en p-stav. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å klage seg til en time hurtigere. Det du derimot kan gjøre er å ringe å si at de gjerne kan ta kontakt hvis noen avbestiller timen sin. Du kan også sjekke på helsenorge om det er kortere ventetid på noen nærliggende sykehus, da bruker du bare retten din til fritt sykehus valg. 

Anonymkode: 8af18...f3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal godt gjøres å klage seg til en time hurtigere. Det du derimot kan gjøre er å ringe å si at de gjerne kan ta kontakt hvis noen avbestiller timen sin. Du kan også sjekke på helsenorge om det er kortere ventetid på noen nærliggende sykehus, da bruker du bare retten din til fritt sykehus valg. 

Anonymkode: 8af18...f3f

takk for tips :) ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skal operere ut en p-stav. ts

Det trenger ikke gynekolog gjøre, den sitter vel i armen som er vanlig sted for stav, og skal være tilgjengelig for fastlegen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Biloba skrev:

Det trenger ikke gynekolog gjøre, den sitter vel i armen som er vanlig sted for stav, og skal være tilgjengelig for fastlegen. 

nei. var til fastlegen for å ta den ut, han fikk det ikke til så han sa at en kirurg måtte gjøre det. trodde først jeg skulle på kirurgisk klinikk, men så sto det at jeg skulle på gynekologisk avdeling isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig prøve å klage, men slike timer blir gjerne satt opp etter alvorlighetsgrad - så der har du  nok svaret ditt på at ventetiden er som den er...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei. var til fastlegen for å ta den ut, han fikk det ikke til så han sa at en kirurg måtte gjøre det. trodde først jeg skulle på kirurgisk klinikk, men så sto det at jeg skulle på gynekologisk avdeling isteden.

Ok, synes det høres rart ut. Kjenner du ikke staven på plass like under huden? Ihvertfall er det ikke rart at du fikk den ventetiden, da syke pasienter prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har selvfølgelig lov til å klage på akkurat hva du vil, men dersom du klager tar ikke de det videre til fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Biloba skrev:

Ok, synes det høres rart ut. Kjenner du ikke staven på plass like under huden? Ihvertfall er det ikke rart at du fikk den ventetiden, da syke pasienter prioriteres.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så rart. Jeg tok ut min hos fastlegen.

Anonymkode: 66464...fd3

Om den er satt inn feil og har flyttet på seg, må det gjerne både ultralyd og kirurgi til for å få den ut.

Ts, dette er ikke en hastesak og du kan fint vente noen måneder. 

Anonymkode: e3f8e...478

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett til å klage, men det betyr ikke at du vil få medhold, og det kommer du heller ikke til å få. Pasienter som trenger gynekolog fordi de f.eks har unormale underlivssmerter og blødninger blant annet kommer naturlig nok før deg i køen. Det skulle bare mangle egentlig. 

Anonymkode: b59f1...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hubbie skrev:

Hvor gammel er du? Om du er under 25 år kan du dra til helsestasjonen for ungdom.

De gjør vel ikke inngrep?

Anonymkode: e4fcb...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De gjør vel ikke inngrep?

Anonymkode: e4fcb...680

De kan ta inn og ut p-stav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...