AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #1 Skrevet 17. september 2019 Hei. Har en gutt på 7 år, med høyt temperament. Han tester mine grenser så det holder. Krangler ofte ved leggetid, blandt annet. Og får ofte raserianfall, når jeg sier i fra at nok er nok. Han haler ut tiden, kommer ned hundre og ørten ganger, skal ha drikke, er sulten, hente noe, osv osv. Jeg har satt ned foten hver gang og sier at det er leggetid, han lukker ørene, og sitter bare der og strekker strikken. Jeg har altid vært tydelig. Jeg har og lekt litt snill purk, dårlig purk, vært positiv, og prøvd og gjort det til noe positivt, men får samme utslag. Prøver og lese for han, har rutiner, men han fortsetter. Han er også sånn utenom leggetid, reiser avgårde på sykkelen uten og si i fra, stjeler fra oss, og lyger. Føler vi egentlig har vært flinke foreldre, med gode rutiner og rettferdige og tydelige grenser, han får normal oppmerksomhet, vi finner på mye sammen, egentlig som en helt vanlig alminnelig familie. Vi bor på et lite småbruk, så han har mye og finne på her også på egen hånd. Så vil si han har et veldig godt og sunt liv. Har kommet til det punktet at jeg begynner og lure på om jeg er dårlig mor, og ha gjort noe ekstremt galt. Jeg har bestemt meg for og ikke dra inn proff hjelp, jeg stoler ikke på de, for min sønn kommer mest sansynlig til og dra nytte av det, og begynne og juge, så redd for at det bare blir enda værre. Vi har allerede vært innblandet i barnevernet fordi sønnen min har jugd, om at jeg slår han. Men det er jo selvfølgelig ikke sant. Har tatt lang tid før jeg tok til mot og skrive et innlegg her inne, så håper ikke noen halshugget meg, for det er det siste jeg trenger. Jeg ønsker egentlig bare tips, fra noen som kanskje har/har hatt samme erfaring. Anonymkode: aa179...df0
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #2 Skrevet 17. september 2019 PMTO? Jeg har det som deg, og vi ble anbefalt PMTO. En familieterapeut i regi av kommunen, Google det for der du bor. Anonymkode: d4237...e77
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #3 Skrevet 17. september 2019 Pmto ja. Vel verdt et forsøk. Ville uansett oppsøkt hjelp. Vær i forkant og vis vilje til å løse problemene. Har du allerede hatt problemer med at sønnen din lyver så bv blir involvert, så blir det trolig ikke bedre framover. Jo, flere som vet at dere har utfordringer og ønsker å få hjelp jo bedre. Gjør det for sønnen din. Anonymkode: f926f...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #4 Skrevet 18. september 2019 Om du ikke har hørt/lest så sjekk ut boka: https://www.adlibris.com/no/bok/hvordan-snakke-sa-barn-vil-lytte-lytte-sa-barn-vil-snakke-9788271995676?gclid=CjwKCAjwq4fsBRBnEiwANTahcGdtNDwQzSgk-ostropKSVlYUxp9Nr3sanvPeNVX9M4vZ_-B7vf9phoCgzEQAvD_BwE Og: https://www.ark.no/boker/Sarah-Ockwell-Smith-The-Gentle-Discipline-Book-9780349412412?gclid=CjwKCAjwq4fsBRBnEiwANTahcFqDnPvtysqKj5fv21_LStI7AcRDBiIRaoQ-i797nC5sL1qKJt8lzhoCOp8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Om du leser disse bøkene og tenker at "men det er jo allerede akkurat slik vi gjør det/snakker/har det" - så søk hjelp. For et eller annet sted skurrer det antagelig. Men det må ikke være hjemme. Snakk med skolen. Hvordan har han det egentlig? Kan han være ensom ute på småbruket om han ikke har søsken? Skjer det noe på skolen dere ikke vet om? Eller er det bare en ond sirkel av dårlig kommunikasjon og frustrasjon for begge parter? Er dere FOR tydelige og "strenge"? Har han for liten påvirkning på sitt eget liv til å være 7 år? Hvordan har han fått påvirke leggerutiner feks? Eller er alt bare bestemt av dere og forventes fulgt opp uten dialog? Sjekk ut bøkene - kanskje de kan bidra til stor forandring Anonymkode: 40d0f...e71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå