AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #1 Skrevet 17. september 2019 Jeg lurer bare; ved skilsmisse skal barna kunne bestemme bosted selv etter fyllte 12 år. Betyr dette at barnets ønske overskrider de voksnes ønsker? En gutt er 13 år. Han har bodd 50/50 i 7 år. Vil nå bo mer hos mamma. Kun annenhver helg hos pappa. Foreldrene syns i utgangspunktet at 50/50 er supert. Pappa vil ikke ha mindre samvær, og mammaen vil egentlig ikke ha mer samvær. (Grunnet jobbsituasjon som er tilrettelagt for 50/50). Når grunnen for guttens ønske ikke stikker dypere enn at «det er bare litt mer chill hos mamma», skal da hans ønske overgå alt? Han har også småsøsken begge steder, så hans valg påvirker hverdagen til både små og store. Vi vet at han har det bra begge steder, pg mammaen og pappaen samarbeider godt. Nå er det litt fortvilelse og spørsmål om de ikke har noe de skulle sagt lenger, da han er over 12 år? Anonymkode: 9376b...976
SoWhat? Skrevet 17. september 2019 #2 Skrevet 17. september 2019 Han har småsøsken begge steder? Og hva med morens arbeid som er tilrettelagt for 50-50 da? Hvor er de andre barna når det ikke passer at 13-åringen bor der?? 7
Gjest tranedatter Skrevet 17. september 2019 #3 Skrevet 17. september 2019 Barnet er 12 år ikke 18 år. https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/barns-beste-og-medbestemmelsesrett/id2076312/ Barnets mening skal vektlegges etter alder og modenhet, og fra barnet er 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #4 Skrevet 17. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer bare; ved skilsmisse skal barna kunne bestemme bosted selv etter fyllte 12 år. Betyr dette at barnets ønske overskrider de voksnes ønsker? En gutt er 13 år. Han har bodd 50/50 i 7 år. Vil nå bo mer hos mamma. Kun annenhver helg hos pappa. Foreldrene syns i utgangspunktet at 50/50 er supert. Pappa vil ikke ha mindre samvær, og mammaen vil egentlig ikke ha mer samvær. (Grunnet jobbsituasjon som er tilrettelagt for 50/50). Når grunnen for guttens ønske ikke stikker dypere enn at «det er bare litt mer chill hos mamma», skal da hans ønske overgå alt? Han har også småsøsken begge steder, så hans valg påvirker hverdagen til både små og store. Vi vet at han har det bra begge steder, pg mammaen og pappaen samarbeider godt. Nå er det litt fortvilelse og spørsmål om de ikke har noe de skulle sagt lenger, da han er over 12 år? Anonymkode: 9376b...976 Jeg mener han ikke burde få lov. På et tidspunkt ville jeg bo annenhver uke motsatt av søsteren min. Det ser jeg jo nå var helt latterlig og uaktuelt. På videregående valgte jeg selv. Anonymkode: 1e870...064
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #5 Skrevet 17. september 2019 Foreldrene synes 50/50 er supert. Ja det skjønner jeg godt. Ingen må ta det hele og fulle ansvaret. Min 14 åring har aldri hatt et ønske å delt bosted og det formidlet hun på et tidlig stadie. Det ble tatt hensyn til og hun er fortsatt fornøyd med å bo ett sted og ha samvær hos den andre. Anonymkode: 9cf36...f5c 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #6 Skrevet 17. september 2019 Det skal legges vekt på Hannes ønsker men chill nok er overhodet ingen god grunn for å endre en avtale som fungerer. Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer. Anonymkode: dcbfe...ab2
SoWhat? Skrevet 17. september 2019 #7 Skrevet 17. september 2019 Det skal legges stor vekt på hva barnet ønsker. Her er svarene unntatt ett, at det skal det IKKE! Det er faktisk ikke sånn at barnet bør ha bedre argumenter enn at det har lyst til å ha ETT fast bosted, som i dette tilfellet er "mer chill" Glem hele greia med at de skal ha noe å si når de er over 12. Hvis det ikke er noe "feil" på foreldre, eller noe spesielt de gjør, eller lar vær å gjøre, så har ikke de over 12 noe å si. Og spesielt at mors arbeidstider passer fint med to yngre, og ikke med eldste. Bare heller å si det som det er. At 13-åringen ikke er ønsket der hver dag. Punktum 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. september 2019 #8 Skrevet 18. september 2019 Jeg forstår at barnet ønsker et permanent hjem. Ofte for å slippe å føle at de bor i en koffert, går ut ifra at barnet har levd 50/50 mange år, og jeg skjønner at han kan være lei av det. Barnet kan ikke bestemme det uten at foreldrene er enig. At ungen sier at det er «mer chill» hos mor er ikke nødvendigvis hele sannheten. Barn ønsker ofte å beskytte følelsene til foreldrene og vil være lojale og ikke såre noen. Jeg ville satt meg ned og tatt en skikkelig prat om hvorfor han føler at han vil bo mindre hos far. Det trenger ikke å ha noe med at far ikke er en super pappa. Det kan være noe så enkelt som jeg nevnte, at barnet ønsker mer stabilitet i ett hjem, et rom og en seng. Bor mor mer tilgjengelig mht venner, skole, fritidsaktiviteter etc?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #9 Skrevet 18. september 2019 Skjønner det veldig godt jeg, mye bedre å ha ett hjem. Husk at det er en lov som sier at ønsket til barn over 12 år skal det legges stor vekt på! Spiller ingen rolle hvorfor han ønsker som han gjør. Anonymkode: 356e3...e6e 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #10 Skrevet 18. september 2019 Kanskje dere kan prøve to uker hos mamma og to uker hos pappa? Eller en og en halv uke hos hver? Så er det fremdeles 50-50 men kanskje det oppleves mer stabilt? Har selv lagt opp vaktene på jobb til å passe 50-50 og jeg samarbeider veldig bra med barnefar. Er spent på hva 10 og 6 åringen har av fremtidige ønsker. Jeg bor i skolesonen, far bor 1t lengre unna. Så ser for meg at nærhet til venner vil bety mer om noen år til.. Anonymkode: a93a7...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #11 Skrevet 18. september 2019 Her har dere jo som de fleste svarer misforstått. Barn over 12 skal høres, men de har ikke rett til å bestemme alene. Anonymkode: b1ab5...944 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #12 Skrevet 18. september 2019 Det kan fort ligge andre ting bak enn at det er mer "chill". Kan hende han er drittlei av å flytte rundt annenhver uke, og ønsker seg et bosted. For å ikke såre far sier han det på den måten. Ikke rart en tolvåring ikke orker slik frem og tilbake. Anonymkode: bd37a...293 5
RoH Skrevet 18. september 2019 #13 Skrevet 18. september 2019 13 år gammel er en vel i stand til å avgjøre hvor en skal bo. Foreldrene har jo i utgangspunktet fucket opp muligheten for en familie. Nomadelivet unger flest nå lever under er høl i hode. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå