Gå til innhold

Du som har studert en stund eller lenge! Hvor mye har lesing fra boka hjulpet deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du skal gi et tal på en skala fra 1-10!

Anonymkode: 8c264...191

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8

Man pugger ikke alt som står i pensum, men man skal forstå det som står der. Å lese og forstå pensum er den viktigste enkeltfaktoren for min del, da det er grunnlaget for alt annet. Dernest kommer forelesningsnotater og oppgaver/øvinger/arbeidskrav (kjært barn har mange navn, avhengig av studiet). På de fleste studier er det færre og færre lærebøker, og mer og mer vitenskapelige artikler jo høyere man kommer i studiet. Da pugger man i alle fall ikke hvert ord.

Anonymkode: ce03e...eed

• Liker 1
Skrevet

Har studert mye forskjellig så det er vanskelig å skalere det. Det som hjelper er å gjøre tidligere eksamensoppgaver og høre på eventuelle temaer som kan være relevante til eksamen. Jeg studerte sosialantropologi en gang og da var pensum på rundt 1500 sider, det jeg gjorde var å bare lese på enkelte temaer der sannsynligheten var større for at det kom på eksamen enn at jeg leste alle sidene... 

Anonymkode: b8b5f...2e8

• Liker 1
Skrevet

Veldig lite. De fleste bøkene mine er nærmest ubrukt. Jeg gjør oppgaver, menger av oppgaver. B i snitt.

Anonymkode: ea1ce...2bc

Skrevet

Går ikke på forelesninger så jeg leser bare boka. Så kan vel si at det hjelper masse. Gjør også oppgaver og gamle eksamensoppgaver.

Anonymkode: 8e9ce...78a

Skrevet

Bøker, og andre kilder betyr 95% av karakteren min på min batchelor grad. Nå gikk jeg på ett hva folk kaller ett ""lesetungt studie", historie. Har måtte lesing til, til stor grad. Hver essay fra første året burde ha henvisninger/referanser fra minst åtte kilder. Ble med fokus på førstehånds kilder enn sekundær kilder i løpet av studiet. Gikk på alle forelesningene og seminarene vi hadde. Fikk oversikt av det, men hadde aldri kunne ha bestått med kun den informasjonen.

Anonymkode: 8befe...3d0

Skrevet

Det har vært avhengig fra emne til emne. Noen emner har jeg så vidt åpnet boken, men har tatt utgangspunkt i forelesningene.  Får som oftest B og C. 

For meg er det som oftest viktigst å kunne begreper og teorier, og dette får vi jo forklart i forelesningene. Refleksjoner kommer av seg selv.

Anonymkode: 9a887...21a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal gi et tal på en skala fra 1-10!

Anonymkode: 8c264...191

8

De resterende 2 = løse eksamensoppgaver, kollokvier, forelesninger.

Skrevet

Har kommet an på studie og eksamensform. Kommer også an på hvordan læreren legger opp undervisninga. Da jeg studerte kunst og håndverk, leste jeg lite. Det eneste var til oppgaver når vi måtte levere rapport. Vi måtte ha med noe kilder. Da bladde jeg bare gjennom bøkene når jeg skulle skrive oppgaven. Ellers var det praktisk arbeid med utg.punkt i forelesning og oppgavetekst.

Jeg har også studert norsk og engelsk, og selv om det var mye likt (bare på to forskjellige språk), så jobbet jeg ulikt med stoffet pga hvordan lærerne la opp forelesningene. Da jeg hadde grammatikk i det ene fager, hadde læreren mye fokus på praktiske oppgaver. Vi fikk med masse øvingsoppgaver hjem, så jeg gjorde heller de enn å nærlese pensumboka. Brukte bare boka som et oppslagsverk om det var noe jeg ikke forsto. Gjorde det samme før eksamen. Gjorde gamle eksamensoppgaver.

I det andre faget, var ikke læreren så praktisk anlagt i undervisningen. Vi lærte om grammatikken på teoretisk vis (eller hva jeg skal kalle det). Vi måtte lese mye mer på egenhånd, og fikk få praktiske oppgaver. Jeg leste mye i pensumboka og gjorde oppgavene der. 

Da jeg hadde litteraturhistorie og språkhistorie måtte jeg lese mye! Samme med ped og kunsthistorie. 

Anonymkode: e4c0f...340

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...