Gå til innhold

Stram lukt nedentil hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har en datter på snart tre år. Hun bruker ikke bleie lenger, men jeg synes at hun har en litt stram småklam lukt der nede. Og det merker jeg hvis hun sitter i fanget mitt og skal skifte klær. Hun er ikke rød der nede, trusene er helt rene (ingen utflod), og vi Skyller med lunkent vann der nede som en del av morgenstell hver dag om hun ikke dusjer. 

Jeg har selv hatt bakteriell vaginose, men det er ikke det hun har. 

Er det vanlig? 

Anonymkode: a63ea...f73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket for uvi? 

Anonymkode: c95c5...3d2

• Liker 2
Skrevet

Hun er 3: hun er ikke en renslig person. Prøv å vask ungen din med en mild sepe. 

Anonymkode: 7985c...fcd

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 3: hun er ikke en renslig person. Prøv å vask ungen din med en mild sepe. 

Anonymkode: 7985c...fcd

Altså, hun trenger hjelp til å vaske seg. Jeg bruker mild barnesåpe der nede, men må kanskje bruke hver dag? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket for uvi? 

Anonymkode: c95c5...3d2

Nei, men det kan jeg sjekke opp. Takk :)

Skrevet

Det er ikke fordi hun ikke er ordentlig tørket etter å ha tisset, eller kanskje lekker litt tiss gjennom dagen? 

Anonymkode: 8e1cb...706

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke fordi hun ikke er ordentlig tørket etter å ha tisset, eller kanskje lekker litt tiss gjennom dagen? 

Anonymkode: 8e1cb...706

Har aldri tenkt på. Trusene er tørre, men kan sjekke litt :)

Skrevet

Jeg vil fraråde deg å bruke mer såpe. Egentlig skal det ikke trenges, og hvertfall ikke små barn. Men hva med å ta en klut med bare vann og tørke over hver morgen? Jeg kan forestille meg at det "tar mer" enn å bare la vannet renne forbi. Bruk mild såpe feks mellom på lårene noen ganger i uka. Og husk og IKKE spyl oppi vagina. 

Anonymkode: b96a4...0bf

• Liker 8
Skrevet

Jeg vil tro hun kanskje lekker noen smådråper i løpet av dagen, men skader ikke å ta en uvi sjekk.

Anonymkode: 715ce...9af

• Liker 2
Skrevet

Hun lekker nok litt 😊

Anonymkode: 9973c...684

• Liker 2
Skrevet

Min på tre år er også sånn. Det kommer nok urindråper i løpet av dagen. Vi bytter truse hver dag og det er høyst nødvendig. Vasker henne når jeg lukter at det trenges. :) Så lenge hun er ikke rød, og ikke klager på ubehag, så tror jeg ikke det er noe problem. 

min må dusjes ofte da, fordi hun har også nattesvette og sure føtter. Håper det er forbigående. 

Anonymkode: e7789...9d8

• Liker 1
Skrevet

Er ikke det normalt for barn, til og med i skolealder, til de blir store nok til å tenke på hygiene? Jeg har ei på 8 år, og hun tørker seg selvfølgelig selv etter dobesøk, men hun hadde neppe tenkt på å vaske seg der nede/dusje, om jeg ikke ba henne om det. Hun tørker seg trolig ikke godt nok bestandig heller, og da kommer det en vond lukt. Du har en 3-åring, og du må nok vaske henne daglig med en såpe beregnet for småbarn.

Anonymkode: 58e98...d87

Skrevet

Hei 🙂

Hjemme tørker jeg jenta mi på 3,5 etter tissing, for selv om hun "klarer selv", så får hun ikke med seg alle dråpene. Ser ofte at det renner liksom litt bakover mot rumpa, og der er det vanskelig å komme til. Nå driver jeg å øver med henne, og hun kan få det til med instruksjon, men det blir nok mange tissedråper i trusa iløpet av barnehagedagen, hvor hun tørker seg selv etter tiss. 

Så altså helt normalt. Vaske godt med lunkent vann, og skifte truse, så går det nok bort.

Men har det vært noe som har kommet plutselig, bør du sjekke for urinveisinfeksjon. 

Tørker hun seg selv etter tissing i barnehagen og hjemme? 

Anonymkode: ba2ad...977

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Jeg har en datter på snart tre år. Hun bruker ikke bleie lenger, men jeg synes at hun har en litt stram småklam lukt der nede. Og det merker jeg hvis hun sitter i fanget mitt og skal skifte klær. Hun er ikke rød der nede, trusene er helt rene (ingen utflod), og vi Skyller med lunkent vann der nede som en del av morgenstell hver dag om hun ikke dusjer. 

Er det vanlig? 

Der nede? Hvordan omtaler du barnets underliv? 

Barnet bør undersøkes for urinveisinfeksjon. Dernest er hygiene hos jentebarn noe du kan ta opp med legen eller helsestasjonen? 

Anonymkode: 65240...a73

• Liker 2
Skrevet

AVær så snill og ikke høre på de som sier at du må vaske barnet med (egnet) såpe nedentil. Det går imot faglige råd. Underliv vaskes med vann. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der nede? Hvordan omtaler du barnets underliv? 

Barnet bør undersøkes for urinveisinfeksjon. Dernest er hygiene hos jentebarn noe du kan ta opp med legen eller helsestasjonen? 

Anonymkode: 65240...a73

Solstråle 😘

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner det samme på jenta her om vi glemmer å vaske tissen om morgenen. Vasker med vann og klut (ikke såpe,  bortsett fra i dusjen) morgen og kveld, og da merker jeg ingenting.

Anonymkode: 33d39...b9f

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Er det vanlig? 

Der nede? Hvordan omtaler du barnets underl

Jeg kan også godt si "der nede", eller nedentil. Hva er galt med det? Alt man skal henge seg opp i altså😅

Anonymkode: b378f...b0b

• Liker 5
Skrevet

Er en del som maser om urinveisinfeksjon. 

Men hvis dette faktisk var tilfelle, så burde vel ungen klagd over at det var ubehagelig. I tillegg burde vel foreldrene ha lagt merke til hvor mange ganger hun er nødt til å gå på do, bare for å tisse noen få dråper.    

Anonymkode: d0724...0f5

Skrevet

Det er vel jenters anatomi som gjør at det blir fort vond lukt. Det er jo slimhinne innover. 

Anonymkode: 33380...1bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...