AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #21 Skrevet 17. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss si at en person sliter enormt i sosiale settinger. Med å omgås folk, sosiale koder osv. Denne personen er såpass plaget at h’n/foresatte, søker hjelp og blir utredet innen autismespekteret fordi tegnene peker dit. Vedkommende får diagnosen Asperger. Hva tror du skjer da? -vedkommende får hjelp med problemene sine. Dersom det senere viser seg at det ikke var Asperger, så har personen uansett fått hjelp!!! For et reelt problem som kunne skapt ennå mer trøbbel i senere år... Autisme kan ikke medisineres bort. Det er hardt arbeid som skal til for å nå målene! Har selv en sønn med diagnosen barneautisme (ingen tvil) som fikk diagnose veldig ung. Legen sa da «dette er ikke skrevet i sten... skulle det senere vise seg å ikke være autisme så har ikke behandlingen gjort skade» Jeg er så sinnsykt enig. Ved å avvente utredning og behandling, så sløser man verdifull tid som har betydning for barnets utvikling dersom det skulle være autisme (noe det var). Min sønn hadde aldri hatt en så god utvikling om han ikke hadde fått hjelp tidlig. Ville selv heller hatt Asperger som en tidligere diagnose, fjernet på grunn av feildiagnostisering, og fått hjelp som barn/ungdom, enn å desperat prøve å søke hjelp i psykiatrien som voksen. For tro meg, det er lite hjelp å få i psykiatrien når man har bikket 20år. Anonymkode: f1f5f...e49 Joda, har man diagnosen så er det godt å få den tidlig. Men jeg ble feildiagnostisert og meg og familien ble overlatt til oss selv store deler av tiden. Det viste seg at jeg hadde alvorlige traumer som gikk omtrent ubehandlet til voksen alder. Så det skadet å få feil diagnose. Jeg ble suicidal tilslutt og skadet meg, følte meg helt fanget i meg selv. Hadde de fanget opp tidligere at jeg hadde traumer, så hadde jeg kanskje sluppet litt billigere unna og fått bedre hjelp tidligere. Anonymkode: 513cf...c27 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #22 Skrevet 17. september 2019 Har ikke hatt inntekt på 4 år. Så jeg må vel kanskje gi opp, veldig dumt da jeg elsker det. Men det bærer bare tilbake til det kjedelige. Skulle ønske jeg klarte å stifte nettverk ute i verden, reise til utlandet og besøke venner. For jeg hører ikke til der jeg kommer fra, og jeg hører liksom ikke til noe annet sted heller. Og selv om jeg selv føler jeg har vært grei og blid, så kan tilbakemeldingen være at jeg virker sur, trett, kald osv hvordan i helvete komme ut av dette? Anonymkode: df342...8bc
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #23 Skrevet 17. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke hatt inntekt på 4 år. Så jeg må vel kanskje gi opp, veldig dumt da jeg elsker det. Men det bærer bare tilbake til det kjedelige. Skulle ønske jeg klarte å stifte nettverk ute i verden, reise til utlandet og besøke venner. For jeg hører ikke til der jeg kommer fra, og jeg hører liksom ikke til noe annet sted heller. Og selv om jeg selv føler jeg har vært grei og blid, så kan tilbakemeldingen være at jeg virker sur, trett, kald osv hvordan i helvete komme ut av dette? Anonymkode: df342...8bc Har du aspergers er det for livet. Ikke mye å gjøre med det dessverre. Anonymkode: 26f60...8d4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #24 Skrevet 17. september 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129 I 10. klasse fikk Silje Tveit aspergerdiagnosen. Fire år senere ble den fjernet. De fleste pasientene psykologspesialist Børge Holden revurderer har ikke Asperger. – Skal jeg anslå, snakker vi nok om at det i tre av fire tilfeller ikke er Asperger. Det kan bety at diagnosen har sittet litt løst eller at mistanken om Asperger gjerne lanseres litt ofte og litt lett, sier Holden. Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet. – Det er et veldig alvorlig stempel. Asperger er en type autisme. Det er en temmelig gjennomgripende tilstand som gir et inntrykk av at personen har en større forstyrrelse enn personen har, så det er jo en sykeliggjøring, sier han. Anonymkode: 26f60...8d4 Og dette er gjennomgående i det norske samfunnet. Det gjelder instanser som Barnevernet, hvor de gjør vedtak på spinkelt grunnlag. Det er så utrolig dårlig at vi i Norge bryter menneskerettighetene. Anonymkode: 72efe...d6e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #25 Skrevet 17. september 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129 I 10. klasse fikk Silje Tveit aspergerdiagnosen. Fire år senere ble den fjernet. De fleste pasientene psykologspesialist Børge Holden revurderer har ikke Asperger. – Skal jeg anslå, snakker vi nok om at det i tre av fire tilfeller ikke er Asperger. Det kan bety at diagnosen har sittet litt løst eller at mistanken om Asperger gjerne lanseres litt ofte og litt lett, sier Holden. Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet. – Det er et veldig alvorlig stempel. Asperger er en type autisme. Det er en temmelig gjennomgripende tilstand som gir et inntrykk av at personen har en større forstyrrelse enn personen har, så det er jo en sykeliggjøring, sier han. Anonymkode: 26f60...8d4 Akkurat som med lett psykisk utviklingshemning på 90-tallet, og ADHD på 2000-tallet. Anonymkode: f6238...8a0
Perelandra Skrevet 17. september 2019 #26 Skrevet 17. september 2019 Tråden er ryddet for selvmordstanker, og svar til dette. Husk at selv om man kanskje ikke beskriver tanker som gjelder akkurat nå, kan dette virke triggende på andre som også sliter. Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 år kan du også kontakte Kors På Halsen. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #27 Skrevet 17. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, har man diagnosen så er det godt å få den tidlig. Men jeg ble feildiagnostisert og meg og familien ble overlatt til oss selv store deler av tiden. Det viste seg at jeg hadde alvorlige traumer som gikk omtrent ubehandlet til voksen alder. Så det skadet å få feil diagnose. Jeg ble suicidal tilslutt og skadet meg, følte meg helt fanget i meg selv. Hadde de fanget opp tidligere at jeg hadde traumer, så hadde jeg kanskje sluppet litt billigere unna og fått bedre hjelp tidligere. Anonymkode: 513cf...c27 Forstår deg godt og sier ikke det er greit... men husk også at diagnose utløser rettigheter. Å gå uten noe diagnose hjelper heller ikke stort. Anonymkode: f1f5f...e49
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #28 Skrevet 17. september 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår deg godt og sier ikke det er greit... men husk også at diagnose utløser rettigheter. Å gå uten noe diagnose hjelper heller ikke stort. Anonymkode: f1f5f...e49 Enig i det, men det er viktig å sette riktig diagnose 😊 Anonymkode: 513cf...c27
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #29 Skrevet 18. september 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Eh, 10% av befolkningen er da virkelig ikke autister! Nå får du gi deg. Og til deg som spurte hvor normal en måtte være før man har asperger så handler det ikke om det. Asperger er i seg selv en veldig mild versjon av autisme så noen mild asperger finnes ikke, enten så har man asperger eller så har man det ikke og diagnosekriteriene kan du google deg til selv. Men alle autister har uttalte problemer med mellommenneskelig samspill med andre. Anonymkode: 58b09...433 Jeg tror den måten å tenke på er relativt vanlig, og det er mange som klarer leve normale liv. Litt som at normale mennesker kan ofte klare leve normalt, men så hender det at noen av de utvikler depresjon osv. Asperger er bare en annerledes struktur i hjernen. Akkurat som menn har annerledes struktur i hjernen enn kvinner. Samme med de med asperger. Noen klarer seg ganske bra, andre ikke. Det er sannsynligvis vanskeligere for en med asperger mtp at samfunnet fungerer på en måte som strider litt mot aspergerens naturlige tendenser. Derfor er det kanskje flere med asperger som sliter, enn normale. Når det er sagt, så vil jo aldri de med asperger som fungerer bra få diagnosen, så vi vil nok ikke finne ut hvor vanlig det er før nevrologi tar over for diagnostisering vha teknologi istedetfor den gjettingen psykologer driver med. Anonymkode: 01bb6...6f7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #30 Skrevet 18. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror den måten å tenke på er relativt vanlig, og det er mange som klarer leve normale liv. Litt som at normale mennesker kan ofte klare leve normalt, men så hender det at noen av de utvikler depresjon osv. Asperger er bare en annerledes struktur i hjernen. Akkurat som menn har annerledes struktur i hjernen enn kvinner. Samme med de med asperger. Noen klarer seg ganske bra, andre ikke. Det er sannsynligvis vanskeligere for en med asperger mtp at samfunnet fungerer på en måte som strider litt mot aspergerens naturlige tendenser. Derfor er det kanskje flere med asperger som sliter, enn normale. Når det er sagt, så vil jo aldri de med asperger som fungerer bra få diagnosen, så vi vil nok ikke finne ut hvor vanlig det er før nevrologi tar over for diagnostisering vha teknologi istedetfor den gjettingen psykologer driver med. Anonymkode: 01bb6...6f7 Har du asperger så har du vesentlige problemer med bla mellommenneskelige relasjoner, det sier seg selv. Ingen med asperger fungerer helt som alle andre, men du kan klare å jobbe selvom du har asperger, men de sosiale vanskene vil du uansett ha bare i litt varierende grad. Anonymkode: 58b09...433
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #31 Skrevet 18. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du asperger så har du vesentlige problemer med bla mellommenneskelige relasjoner, det sier seg selv. Ingen med asperger fungerer helt som alle andre, men du kan klare å jobbe selvom du har asperger, men de sosiale vanskene vil du uansett ha bare i litt varierende grad. Anonymkode: 58b09...433 Du forstår ikke hva jeg skriver....Forsøk å lese innleggene igjen og se om du forstår det. Om ikke, så har det ingen hensikt å svare noen som kommenterer på ting som er helt irrelevant til det jeg skriver Anonymkode: 01bb6...6f7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #32 Skrevet 18. september 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, 10% av befolkningen er da virkelig ikke autister! Nå får du gi deg. Og til deg som spurte hvor normal en måtte være før man har asperger så handler det ikke om det. Asperger er i seg selv en veldig mild versjon av autisme så noen mild asperger finnes ikke, enten så har man asperger eller så har man det ikke og diagnosekriteriene kan du google deg til selv. Men alle autister har uttalte problemer med mellommenneskelig samspill med andre. Anonymkode: 58b09...433 Det er ikke helt riktig. Altså ja, enten har du AS eller ikke, men i utredningen brukes scooringsverktøy. Det vil det komme fram ut fra poengsum om du har null trekk fra AS, trekk som tilsvarer det gjennomsnittet i befolkningen har, trekk som tilsvarer over gjennomsnittet (men fortsatt ikke nok til en diagnose) og klare trekk på Asperger og dermed diagnose. Referanseområdet for å ha oppfylt kriteriene ved dette diagnoseskjemaet er med poeng fra 30-50. Det vil jo naturligvis være forskjell på hvor tydelig diagnosen er hos en som har 35 poeng og 50 poeng. I tillegg til dette benyttes intervju og observasjon av den som utredes og intervju av foreldre. Så ja, selv om man enten har den eller ikke, så har noen langt mere trekk og utfordringer enn andre. Anonymkode: fee72...e3f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #33 Skrevet 18. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke helt riktig. Altså ja, enten har du AS eller ikke, men i utredningen brukes scooringsverktøy. Det vil det komme fram ut fra poengsum om du har null trekk fra AS, trekk som tilsvarer det gjennomsnittet i befolkningen har, trekk som tilsvarer over gjennomsnittet (men fortsatt ikke nok til en diagnose) og klare trekk på Asperger og dermed diagnose. Referanseområdet for å ha oppfylt kriteriene ved dette diagnoseskjemaet er med poeng fra 30-50. Det vil jo naturligvis være forskjell på hvor tydelig diagnosen er hos en som har 35 poeng og 50 poeng. I tillegg til dette benyttes intervju og observasjon av den som utredes og intervju av foreldre. Så ja, selv om man enten har den eller ikke, så har noen langt mere trekk og utfordringer enn andre. Anonymkode: fee72...e3f Må legge til; Derfor blir det korrekt å kunne si at man har en mild variant eller en tyngre variant. Anonymkode: fee72...e3f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #34 Skrevet 18. september 2019 At de får fjernet diagnosen betyr på ingen måte at de ikke har asperger, det er bare fjernet "på papiret". Ønsker man å få det fjernet, som er forståelig, så er jo det en veldig enkel sak. Anonymkode: a93b0...82a
Zentrert Skrevet 18. september 2019 #35 Skrevet 18. september 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de får fjernet diagnosen betyr på ingen måte at de ikke har asperger, det er bare fjernet "på papiret". Ønsker man å få det fjernet, som er forståelig, så er jo det en veldig enkel sak. Anonymkode: a93b0...82a I likhet med at om man ønsker å FÅ en asperger diagnose så er også det en ganske enkel sak. Jeg vet om flere som var så fast bestemt på at de hadde asperger at når de fikk til svar at de ikke hadde asperger hos den ene psykologen så gikk de bare videre til en annen helt til de fant en som satte diagnosen. Personlig syns jeg en sånn diagnose satt på den måten er heller tvilsom for har man asperger så er det ikke så vanskelig for en psykolog å utrede om en har det eller ikke. Og begynner man å lese om diagnosen på nettet på forhånd i tillegg så er det også ganske vanlig å plutselig begynne å få disse symptomene som man egentlig ikke hadde i utgangspunktet. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #36 Skrevet 18. september 2019 57 minutter siden, Zentrert said: I likhet med at om man ønsker å FÅ en asperger diagnose så er også det en ganske enkel sak. Jeg vet om flere som var så fast bestemt på at de hadde asperger at når de fikk til svar at de ikke hadde asperger hos den ene psykologen så gikk de bare videre til en annen helt til de fant en som satte diagnosen. Personlig syns jeg en sånn diagnose satt på den måten er heller tvilsom for har man asperger så er det ikke så vanskelig for en psykolog å utrede om en har det eller ikke. Og begynner man å lese om diagnosen på nettet på forhånd i tillegg så er det også ganske vanlig å plutselig begynne å få disse symptomene som man egentlig ikke hadde i utgangspunktet. Du vet om flere som gikk fra psykolog til psykolog for å få aspergerdiagnose? Den må du lenger ut på landet med. Skal sies at man åpenbart ikke er helt i vater om dette er en hobby man driver med. At man blir så opphengt i at man har asperger at man ikke klarer legge det fra seg og gå videre i livet er jo, ironisk nok, et av symptomene til de med asperger.... Anonymkode: 01bb6...6f7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #37 Skrevet 18. september 2019 8 timer siden, Zentrert skrev: I likhet med at om man ønsker å FÅ en asperger diagnose så er også det en ganske enkel sak. Jeg vet om flere som var så fast bestemt på at de hadde asperger at når de fikk til svar at de ikke hadde asperger hos den ene psykologen så gikk de bare videre til en annen helt til de fant en som satte diagnosen. Personlig syns jeg en sånn diagnose satt på den måten er heller tvilsom for har man asperger så er det ikke så vanskelig for en psykolog å utrede om en har det eller ikke. Og begynner man å lese om diagnosen på nettet på forhånd i tillegg så er det også ganske vanlig å plutselig begynne å få disse symptomene som man egentlig ikke hadde i utgangspunktet. Utredning av Asperger foregår vel på sykehuset av nevropsykolog? Det var der jeg ble utredet i hvert fall. Altså psykologspesialisten jeg gikk til henviste meg til en nevropsykologisk utredning som gikk på mer enn bare utredning for Asperger. Da ville det ikke bare vært å dra til en annen, vanlig psykolog for å utredes på nytt hvis jeg ikke hadde fått diagnose. Anonymkode: fee72...e3f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #38 Skrevet 18. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Utredning av Asperger foregår vel på sykehuset av nevropsykolog? Anonymkode: fee72...e3f Jeg ble utredet av en psykologspesialist (på Asperger). Anonymkode: 26f60...8d4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #39 Skrevet 18. september 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble utredet av en psykologspesialist (på Asperger). Anonymkode: 26f60...8d4 Ja, men da er jo psykologen spesialisert innenfor det. De fleste psykologer har jo andre spesialiseringer og da kan de komme til å gi feil diagnose. Vil da tro at de vil henvise videre ved mistanke om Asperger slik jeg ble. Dersom de ikke selv er spesialisert innenfor det. Anonymkode: fee72...e3f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #40 Skrevet 21. september 2019 Her kan man lese hva psykologspesialist Holden skriver om utredning av asperger. Et kritisk blikk på diagnostisering av Asperger syndrom Utgangspunkt: Jeg får henvist mange personer med diagnosen Asperger syndrom, eller for vurdering med tanke på Asperger. Ca. 80 % av dem oppfyller ikke kriteriene. Flere diagnoser passer ofte bedre enn Asperger: - Schizoid personlighetsforstyrrelse - Generelle lærevansker/lett utviklingshemning - Selektiv mutisme - Unnvikende personlighetsforstyrrelse - Depressiv atferdsforstyrrelse DSM-IV-TR nevner i tillegg bl.a. schizofreni og tvangslidelse. Anonymkode: 7d07d...a2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå