AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #1 Skrevet 17. september 2019 https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129 I 10. klasse fikk Silje Tveit aspergerdiagnosen. Fire år senere ble den fjernet. De fleste pasientene psykologspesialist Børge Holden revurderer har ikke Asperger. – Skal jeg anslå, snakker vi nok om at det i tre av fire tilfeller ikke er Asperger. Det kan bety at diagnosen har sittet litt løst eller at mistanken om Asperger gjerne lanseres litt ofte og litt lett, sier Holden. Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet. – Det er et veldig alvorlig stempel. Asperger er en type autisme. Det er en temmelig gjennomgripende tilstand som gir et inntrykk av at personen har en større forstyrrelse enn personen har, så det er jo en sykeliggjøring, sier han. Anonymkode: 26f60...8d4 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #2 Skrevet 17. september 2019 ikke lest artikkelen enda, men : Synes det er uheldig å bruke slike fraser ovenfor folkemassen, når det gjør at folk får et helt annet inntrykk enn virkeligheten La meg gi et eksempel. En lege mistenker at 100 pasienter har sykdom X. og gir dem medisin Y. 95 av pasientene får god effekt og blir friske av medisinen men 5 av pasientene går tilbake til legen og sier hey medisin Y virket ikke, men legen vet at medisin Y er ekstremt effektiv for sykdom X. Disse 5 pasientene sender han videre til spesialist på sykdom X for å udnersøke siden han nå er i tvil om diagnosen er rett pga at medisien ikke virket, han finner at 4 av dem ikke hadde sykdom X mens 1 av dem hadde sykdom X Så kan denne spesialisten gå til NRK og si hey hey 4 av 5 som kommer på mitt kontor for sykdom X har ikke sykdom X !!!! Stort problem blablabla... Problemet med dette er at det gir folk et feil inntrykk, legen ga 96% av folkene riktig diagnose, 4% fikk feil diagnose, mens i avisen leser folk at 80% får feil diagnose Anonymkode: 0374a...5b8 19
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #3 Skrevet 17. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke lest artikkelen enda, men : Synes det er uheldig å bruke slike fraser ovenfor folkemassen, når det gjør at folk får et helt annet inntrykk enn virkeligheten La meg gi et eksempel. En lege mistenker at 100 pasienter har sykdom X. og gir dem medisin Y. 95 av pasientene får god effekt og blir friske av medisinen men 5 av pasientene går tilbake til legen og sier hey medisin Y virket ikke, men legen vet at medisin Y er ekstremt effektiv for sykdom X. Disse 5 pasientene sender han videre til spesialist på sykdom X for å udnersøke siden han nå er i tvil om diagnosen er rett pga at medisien ikke virket, han finner at 4 av dem ikke hadde sykdom X mens 1 av dem hadde sykdom X Så kan denne spesialisten gå til NRK og si hey hey 4 av 5 som kommer på mitt kontor for sykdom X har ikke sykdom X !!!! Stort problem blablabla... Problemet med dette er at det gir folk et feil inntrykk, legen ga 96% av folkene riktig diagnose, 4% fikk feil diagnose, mens i avisen leser folk at 80% får feil diagnose Anonymkode: 0374a...5b8 Veldig godt poeng. I artikkelen skrives det om de som kommer til revurdering av diagnosen. Det er jo en grunn til at de kommer til revurdering. Så da er det jo naturlig å se at en høy andel av de ikke har diagnosen likevel. Alle de som ikke mistenker at de har feil diagnose drar jo ikke til revurdering i utgangspunktet. Anonymkode: fee72...e3f 8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #4 Skrevet 17. september 2019 Tipper det handler om ulik standard for diagnosen. Mange har nok det avviket som er asperger, men mange av de med det avviket kan fungere relativt normalt og lider ikke. Han mannen mener nok at de som fungerer godt ikke burde få diagnosen, at diagnosen handler om hvor bra man klarer seg. Mens de som først gir diagnosen mener at dersom man har avviket så har man diagnosen, selv om man ikke lider av det eller ikke trenger hjelp for det. Det finnes nok mange som er nevrologisk asperger, men som klarer seg såpass bra at de aldri får diagnose, ei heller trenger diagnosen. Så problemet her er at man går utifra at asperger er en sykdom, når det egentlig bare er en annen måte å fungere på. Kanskje flere med asperger sliter enn "normale", men mange av de fungerer ganske bra også. Kanskje man kunne skilt mellom asperger og asperger med følgeproblemer eller lignende. Der den ene bare var en måte å fungere på, men den andre betydde at der er merkbare problemer med å få livet til å fungere, for å si det på den måten. Der man noen ganger hadde sterke sosial problemer, sterke sensoriske problemer eller annet som gjorde normal fungering vanskelig. Man kunne også sett på asperger med følgeproblemer som et trinn på å bli bare "asperger" i noen tilfeller. Noen med asperger kan få den type hjelp de trenger til å bli selvstendige og klare seg ok Anonymkode: 01bb6...6f7 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #5 Skrevet 17. september 2019 Ja det forundrer meg virkelig ikke. Skal mam tro både kg og sosiale medier så er det mange som har asperger som har både jobb, går på skole, har samboer, barn og masse venner. Det er til og med en her på kg som er psykolog som har asperger! Da må jeg si at diagnostiseringen har gått for langt. Bare fordi en ikke er helt a4 eller ekstrovert så betyr ikke det at man har asperger! Anonymkode: 58b09...433 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #6 Skrevet 17. september 2019 3av 4 som ble revurdert hadde ikke diagnosen. De fleste kommer nok ikke til henne for revurdering fordi de har diagnosen. Men det stemmer at man fant ut at DOE mange fikk diagnosen for en del år tilbake. Diagnosekriteriene ble derfor strammet inn. Anonymkode: 419ab...1a2 2
elisa1819 Skrevet 17. september 2019 #7 Skrevet 17. september 2019 Jeg synes det er veldig rart å mene at det ikke er så bra å dele innholdet i artikkelen m "folkedypet". Samfunnet er ganske ute å kjøre hvis gjennomsiktigheten skal tones ned fordi noen mener det ene og det andre ikke er "bra" for folk å vite. Hvem skal velge hva det er bra for folk å vite, da?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #8 Skrevet 17. september 2019 2 minutter siden, elisa1819 skrev: Jeg synes det er veldig rart å mene at det ikke er så bra å dele innholdet i artikkelen m "folkedypet". Samfunnet er ganske ute å kjøre hvis gjennomsiktigheten skal tones ned fordi noen mener det ene og det andre ikke er "bra" for folk å vite. Hvem skal velge hva det er bra for folk å vite, da? Du forstod ikke poenget. Poenget var at formuleringen i artikkelen ga feil inntrykk av fakta, ikke at saken selv ikke var bra for folk å vite. Det som ikke er bra er å tro på noe som er feil, og det var poenget. Dette ble fremstilt feil. Anonymkode: e326f...df7 2
elisa1819 Skrevet 17. september 2019 #9 Skrevet 17. september 2019 Det er jo en del ting det er bra for folk å vite, som f.eks. at d er 20% flere med ADHD som er født i årets siste måneder. Er den månedene, eller kan det være betydelig feilmargin? Ikke grunn til å tro det forholder seg annerledes med autismespekterets lette ende. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #10 Skrevet 17. september 2019 Forøvrig inneholder trådtittelen nettopp denne faktafeilen. Artikkelen som siteres sier IKKE at 3 av 4 som får aspergerdiagnosen får den fjernet etter revurdering. Dette forutsetter at alle som får aspergerdiagnosen har blitt revurdert, noe som ikke er tilfelle. Her er det 3 av 4 av de som oppsøkte denne personen til revurdering som får diagnosen fjernet. Det er en svært stor forskjell på de to tingene. Hvor stor % av de med aspergerdiagnosen oppsøker revurdering? Og hvilken gruppe av de med asperger er det som oppsøker revurdering? Sannsynligvis de som nettopp mistenker feil diagnose. Dessuten er ikke dette akkurat god statistikk, en enkelt behandler anslår 3 av 4 i sin praksis. Hvis man ønsker å undersøke om diagnosekriteriene er for vide eller trekke noe som helst konklusjoner må man nesten ha bedre tallmateriale enn dette. Anonymkode: e326f...df7 9
elisa1819 Skrevet 17. september 2019 #11 Skrevet 17. september 2019 Skjønner jo det, men jeg er ikke sikker på at det er de minst aspergerske som oppsøker for revurdering, det kan like gjerne være de som oppfatter en sånn diagnose som mest stigmatiserende + har orket til å styre med prosessen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #12 Skrevet 17. september 2019 Jeg fikk diagnosen, hadde den i 8 år før jeg fikk revurdering og den ble fjernet. Jeg opplevde omsorgssvikt/traumer de første leveårene som ga meg store sosiale vansker. Nå ser jeg at det jeg mest sannsynlig hadde var; reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Det er et svik fra psykiatrien at jeg ble diagnostisert med Asperger selv med masse symptomer på traumer. Slet meg gjennom hele ungdomstiden med en diagnose jeg egentlig ikke hadde, og fikk ikke riktig hjelp. Symptomene var på grunn av alvorlige traumer, de var ikke medfødte. Har fått k-ptsd og angst i voksen alder. Vært hos spesialister på modum bad. Reaksjoner på omsorgssvikt kan forveksles med Asperger da det er overlappende symptomer og tilstander som er vanskelige å skille. Anonymkode: 513cf...c27 5 1
Silva Pluvialis Skrevet 17. september 2019 #13 Skrevet 17. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det forundrer meg virkelig ikke. Skal mam tro både kg og sosiale medier så er det mange som har asperger som har både jobb, går på skole, har samboer, barn og masse venner. Det er til og med en her på kg som er psykolog som har asperger! Da må jeg si at diagnostiseringen har gått for langt. Bare fordi en ikke er helt a4 eller ekstrovert så betyr ikke det at man har asperger! Anonymkode: 58b09...433 Mange som blir diagnostisert tidlig og har fått riktig hjelp underveis kan utvikle seg godt ut i voksenlivet og leve tilnærmet normalt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #14 Skrevet 17. september 2019 Mange kvinner får asperger selv om de klarer seg godt sosialt, og har både mann og barn og full pakke. Da er det nok noe annet enn asperger. Anonymkode: 26f60...8d4 1
Pipaluk Skrevet 17. september 2019 #15 Skrevet 17. september 2019 Hvor normal kan man være og likevel ha Asperger syndrom lurer jeg på? Kan det bli så lett å få diagnosen at den blir vannet ut, og at man trenger nye strenge kriterier for å finne de som virkelig har den? 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #16 Skrevet 17. september 2019 Just now, Pipaluk said: Hvor normal kan man være og likevel ha Asperger syndrom lurer jeg på? Kan det bli så lett å få diagnosen at den blir vannet ut, og at man trenger nye strenge kriterier for å finne de som virkelig har den? Tror nok det. Anonymkode: 26f60...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #17 Skrevet 17. september 2019 40 minutter siden, Pipaluk said: Hvor normal kan man være og likevel ha Asperger syndrom lurer jeg på? Kan det bli så lett å få diagnosen at den blir vannet ut, og at man trenger nye strenge kriterier for å finne de som virkelig har den? Det handler jo ikke om man er normal eller ei, det handler om at aspergerhjernen fungerer litt annerledes enn andre hjerner. Akkurat som det er forskjell på deg og din nabo, så er det forskjell på 2 med asperger. Å ha asperger-avviket i hjernen er sannsynligvis veldig normalt, tipper minst 10% av befolkningen har det. Men at man sliter når man har asperger er ikke alltid tilfelle. Men slik det fungerer nå, så får man kun diagnose om man sliter eller av andre grunner ønsker finne ut hvorfor man er så annerledes. Anonymkode: 01bb6...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #18 Skrevet 17. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det handler jo ikke om man er normal eller ei, det handler om at aspergerhjernen fungerer litt annerledes enn andre hjerner. Akkurat som det er forskjell på deg og din nabo, så er det forskjell på 2 med asperger. Å ha asperger-avviket i hjernen er sannsynligvis veldig normalt, tipper minst 10% av befolkningen har det. Men at man sliter når man har asperger er ikke alltid tilfelle. Men slik det fungerer nå, så får man kun diagnose om man sliter eller av andre grunner ønsker finne ut hvorfor man er så annerledes. Anonymkode: 01bb6...6f7 Eh, 10% av befolkningen er da virkelig ikke autister! Nå får du gi deg. Og til deg som spurte hvor normal en måtte være før man har asperger så handler det ikke om det. Asperger er i seg selv en veldig mild versjon av autisme så noen mild asperger finnes ikke, enten så har man asperger eller så har man det ikke og diagnosekriteriene kan du google deg til selv. Men alle autister har uttalte problemer med mellommenneskelig samspill med andre. Anonymkode: 58b09...433 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #19 Skrevet 17. september 2019 Artikkelen er rørende. Kjenner meg svært igjen i lettelsen da jeg fikk vite at jeg ikke hadde diagnosen likevel. Gråt høyt av glede. Anonymkode: 513cf...c27 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #20 Skrevet 17. september 2019 La oss si at en person sliter enormt i sosiale settinger. Med å omgås folk, sosiale koder osv. Denne personen er såpass plaget at h’n/foresatte, søker hjelp og blir utredet innen autismespekteret fordi tegnene peker dit. Vedkommende får diagnosen Asperger. Hva tror du skjer da? -vedkommende får hjelp med problemene sine. Dersom det senere viser seg at det ikke var Asperger, så har personen uansett fått hjelp!!! For et reelt problem som kunne skapt ennå mer trøbbel i senere år... Autisme kan ikke medisineres bort. Det er hardt arbeid som skal til for å nå målene! Har selv en sønn med diagnosen barneautisme (ingen tvil) som fikk diagnose veldig ung. Legen sa da «dette er ikke skrevet i sten... skulle det senere vise seg å ikke være autisme så har ikke behandlingen gjort skade» Jeg er så sinnsykt enig. Ved å avvente utredning og behandling, så sløser man verdifull tid som har betydning for barnets utvikling dersom det skulle være autisme (noe det var). Min sønn hadde aldri hatt en så god utvikling om han ikke hadde fått hjelp tidlig. Ville selv heller hatt Asperger som en tidligere diagnose, fjernet på grunn av feildiagnostisering, og fått hjelp som barn/ungdom, enn å desperat prøve å søke hjelp i psykiatrien som voksen. For tro meg, det er lite hjelp å få i psykiatrien når man har bikket 20år. Anonymkode: f1f5f...e49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå