AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #1 Skrevet 17. september 2019 Ved siden av studiene jeg begynte på i høst jobber jeg i en interiørbutikk. Hver dag sier jeg til meg selv at det er kun midlertidig. Det vil på alle måter være bedre å få en bachelorgrad. Da er jeg så godt som sikret jobb, fast lønn, bedre arbeidstider, osv. Men jeg klarer likevel ikke å slippe tanken på at jeg heller vil fortsette å jobbe i butikk fremfor å studere. Nå i skrivende stund er jeg også syk, og tanken på at barnehagen er en stor bakteriebombe med sykdom hele tiden er ikke veldig fristende. Dette plager meg veldig mye. Jeg studerer til å bli barnehagelærer, førsteåret. Hater studiet, mildt sagt. Dårlig klassemiljø, alltid noe tull og rot blant lærerne. I tillegg studerer jeg samlingsbasert og føler ikke at jeg lærer det jeg skal, selv om jeg bruker mye tid på å lese og gjøre oppgavene ordentlig. Håper at det vil føles bedre i praksis. Men så snakkes det jo også om dette "praksissjokket", at hverdagen som ansatt i barnehage er en helt annen en når man er i praksis.. Hmm. Er det flere som er eller har vært i samme situasjon som meg? Er ikke meningen å virke veldig negativ, jeg har jo valgt studiet av en grunn. Men det var ikke helt hva jeg trodde det skulle være. Anonymkode: c89f6...40b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #2 Skrevet 17. september 2019 Hvis man overhodet ikke liker hverken studiet eller tanken på at man skal jobbe som det man utdanner seg til så er det viktig å tenke seg om, og eventuelt snu. Ingen skam å finne ut at noe oppleves feil, arbeidslivet er langt og man jobber stort sett hver dag, så det er viktig å trives. Anonymkode: 7797c...1a4 9
*Lila* Skrevet 17. september 2019 #3 Skrevet 17. september 2019 Jeg kan starte med å si at det er helt normalt at planer og drømmer endrer seg etter hvert som man opplever ting. Jeg gikk gjennom noe av det samme gjennom studietiden. Det første året av utdanningsløpet var det så bra som jeg trodde, så bare begynte det å endre seg. Ikke noe spesiell grunn, det er bare at jeg gjennom deltidsjobb og nyoppdagede hobbyer fikk andre drømmer. Nå har jeg en jobb jeg trives med, som jeg aldri engang hadde tenkt var en mulighet for noen år siden. Om du trives med å jobbe i butikk, så er det supert! Og om du legger til side alle tanker som sier at det er bedre med bachelor, og butikk er kun midlertidig, hva føler du om butikkjobben? Om du tenker «kanskje det er butikkjobb som er tingen for meg», hva sier magefølelsen? Føles det rett? Det er vanskelig å si hva du skal gjøre, det må nesten du kjenne på. Men om det er en ting jeg har lært de siste 5 årene, så er det at om magefølelsen sier at noe er rett for deg, så er det som regel det. Ut ifra hva du skriver så føles butikk som stedet for deg. Ihvertfall akkurat nå. Hva galt kan skje om slipper barnehagelærerstudiene, og heller jobber en stund? Det er heller ingenting i veien for å ta en liten pause fra studiene, for så å sette i gang igjen senere. Kanskje på en annen skole, da du tydeligvis ikke er fornøyd der du er. Eller kanskje et helt annet studie rettet mot jobben du trives i? Hvem vet? Det ble et langt innlegg, men mitt kortfattede råd til deg basert på egen erfaring er: Gjør det som føles rett. Følg magefølelsen, og gå for noe du trives med. Ikke overanalyser, se kun problemer eller tenkt på hva andre mener. Dette er ene og alene ditt valg, og det er utrolig hva som ordner seg bare man tør å satse! 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #4 Skrevet 17. september 2019 Høres ut som du trenger å ta et år fri fra studiet, da kan du jo føle litt på det. Jeg var selv veldig usikker under mitt studie på sykepleien, men jeg fullførte. Skulle på noen måter ønske at jeg fant ut at det tidligere, ikke når jeg bare hadde ett år igjen og tenkte "nå er jeg så nære til å fullføre". Jobber ikke som sykepleier den dag i dag. Men samtidig, så kan det være lurt å teste ut praksis. Der får du virkelig sett om det er noe for deg Anonymkode: 5d5a5...f36
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #5 Skrevet 17. september 2019 Det er veldig vanlig å bytte retning. Jeg kjenner veldig mange som har byttet studium eller som har gjort deltidsjobben til heltidsjobb. Noen har gjort det undervegs i studiene, mens andre har gjort det etter å ha fullført graden. Om du ikke liker studiet og ikke tror du vil like jobben, tenker jeg du godt kan slutte. Jeg råder deg til å velge noe annet enn samlingsbasert om du skal studere noe annet, for da vil du mest sannsynlig få mer tilhørighet og bedre klassemiljø. Anonymkode: ea130...cde 1
Lill3My Skrevet 17. september 2019 #6 Skrevet 17. september 2019 Forhør deg med butikken om hvilke muligheter du har der mtp fremtidig utvikling osv. Kan du på sikt bli leder eller sjef? Hvilke studier, økonomi ?), kan du evt ta for å få en god stilling osv 🙂 det viktigste er jo å trives, og noen må jo jobbe i butikk. Om du liker det, sp hvorfor ikke? Du kan jo uansett alltids ombestemme deg senere
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #7 Skrevet 17. september 2019 Jeg er utdannet barnehagelærer, men jobber deltid som resepsjonist. Går egentlig bare og venter på at det blir en ledig stilling i favorittmøbelbutikken min, men trives uansett veldig godt der jeg jobber nå. Likevel, jeg er utdannet barnehagelærer, så folk lurer på hvorfor jeg ikke jobber i barnehage. Vel, som du sier: bakteriebombe. Etter endt studie hadde jeg vært syk flere ganger enn jeg kan telle, og jeg fortsatte å bli syk da jeg begynte å jobbe i barnehage. I tillegg utviklet jeg en hodepine pga alt støyet, samt en mild øresus. Ellers var jeg innom to arbeidsplasser hvor miljøene var ganske dårlige blant de voksne, og psyken min orket ikke sånn barnslig sladring som de eldre barnehagedamene drev med. Et knapt år etter studieslutt angret jeg som en hund på valget mitt. Er det noe jeg angrer på i livet, er det at jeg studerte nettopp det. Drømte SÅ om å bli barnehagelærer da jeg gikk på vgs, men hverdager som "barnehagetante" var slitsom, bråkete og kaotisk. Alltid noen som er syke, alltid mangel på voksne. Hadde jeg vært klok hadde jeg hoppet av studiet. Men neida, jeg skulle absolutt fullføre. Har fortsatt studielån et godt tiår etter🙄 Anonymkode: 7b4b5...b1b
Ullvott Skrevet 17. september 2019 #8 Skrevet 17. september 2019 Det kan godt hende du har valgt feil studium, men altså: du er førsteårsstudent og det er 16. september i dag. Du har vært student i ca EN måned. Det kan like gjerne være at du har litt kalde føtter og kultursjokk, noe som slett ikke er uvanlig når man begynner med noe nytt. Gjør en ordentlig og realistisk gjennomgang av både positive og negative sider ved både utdanningen (+ framtidig førskolelærerjobb) og deltidsjobben. Det var sikkert en grunn til at du valgte utdanningen i første omgang, også?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #9 Skrevet 17. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved siden av studiene jeg begynte på i høst jobber jeg i en interiørbutikk. Hver dag sier jeg til meg selv at det er kun midlertidig. Det vil på alle måter være bedre å få en bachelorgrad. Da er jeg så godt som sikret jobb, fast lønn, bedre arbeidstider, osv. Men jeg klarer likevel ikke å slippe tanken på at jeg heller vil fortsette å jobbe i butikk fremfor å studere. Nå i skrivende stund er jeg også syk, og tanken på at barnehagen er en stor bakteriebombe med sykdom hele tiden er ikke veldig fristende. Dette plager meg veldig mye. Jeg studerer til å bli barnehagelærer, førsteåret. Hater studiet, mildt sagt. Dårlig klassemiljø, alltid noe tull og rot blant lærerne. I tillegg studerer jeg samlingsbasert og føler ikke at jeg lærer det jeg skal, selv om jeg bruker mye tid på å lese og gjøre oppgavene ordentlig. Håper at det vil føles bedre i praksis. Men så snakkes det jo også om dette "praksissjokket", at hverdagen som ansatt i barnehage er en helt annen en når man er i praksis.. Hmm. Er det flere som er eller har vært i samme situasjon som meg? Er ikke meningen å virke veldig negativ, jeg har jo valgt studiet av en grunn. Men det var ikke helt hva jeg trodde det skulle være. Anonymkode: c89f6...40b Hva betyr samlingsbasert? Anonymkode: c362a...646
Ullvott Skrevet 17. september 2019 #10 Skrevet 17. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr samlingsbasert? Anonymkode: c362a...646 Det betyr at man ikke er på studiet hver dag, ikke hver uke engang, men at man er på samlinger. En samling kan f.eks vare en uke og være en gang per måned, men det er forskjellig fra studium til studium. Mange som går samlingsbasert bor et annet sted enn studiestedet, og har jobb eller familie der de bor. De kommer bare til studiestedet når det er samlinger. Derfor er det mange som synes studiemiljøet på samlingsbasert er litt utfordrende.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #11 Skrevet 17. september 2019 Mulig et annet studie kan være noe for deg en barnehagelærer? Jeg har selv jobbet mange år i butikk, men det er vanskelig å få høyere stilling og lønnen er Max litt over 200 kr i timen når du har full ansinitet. Du kan uansett jobbe litt i butikk mens du prøver å finne ut hva du vil? Anonymkode: bb5ab...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå