Gå til innhold

Intens kløe på bena etter dusj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dette problem for en god del år siden, og nå har det begynt igjen. Klør veldig i huden på lår, legger og føtter noen minutter etter dusjing. Klarer ikke å stoppe å klø. Noen som har vært borti samme problem og som vet om hva jeg kan gjøre for å unngå dette? 

Har prøvd å smøre oftere med fuktighetskrem. Det kan ikke være allergi mot såpe o.l da jeg bruker akkurat det samme som tidligere i år. 

Anonymkode: 774c2...859

Skrevet

Barberer du deg kun med vann, så kan det komme av det. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Matas skrev:

Barberer du deg kun med vann, så kan det komme av det. 

Barberer ikke kun med vann. Dette kommer ikke etter barbering. Jeg barberer heller ikke lårene.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barberer ikke kun med vann. Dette kommer ikke etter barbering. Jeg barberer heller ikke lårene.

Det kan komme oftere enn kun etter barbering, var derfor jeg spurte. Men du kan ha utviklet allergi over tid på såpene du bruker, prøv og bytt til parfymefrie produkter. 

Skrevet
Akkurat nå, Matas skrev:

Det kan komme oftere enn kun etter barbering, var derfor jeg spurte. Men du kan ha utviklet allergi over tid på såpene du bruker, prøv og bytt til parfymefrie produkter. 

Takk for råd. Har tenkt å bytte produkter, men jeg klør ikke fra hoftene og opp. Så hvis det var allergi ville jeg trodd at jeg ville klødd mer over hele kroppen.. men vet jo aldri. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Har tenkt å bytte produkter, men jeg klør ikke fra hoftene og opp. Så hvis det var allergi ville jeg trodd at jeg ville klødd mer over hele kroppen.. men vet jo aldri. 

Allergi trenger ikke og utarte seg over hele kroppen, jeg har f.eks. nikkelallergi på ørene, men ikke rundt hals eller håndledd, jeg hadde testa ut og sjekket om det var tilfellet i første omgang. 

Skrevet

Jeg sliter også med dette. Legen sa at det er mulig at jeg reagerer på vann og ba med smøre beina med fuktighetskrem før jeg dusjer. Dette funket litt, men ikke mye. Jeg sliter mest med dette på høsten. Så kanskje det blir påvirket av temperaturendringene? 

Har dessverre ingen gode løsninger, men det hjelper å få fokuset over på noe annet enn selve kløen. Å trene eller gå på tur funker for meg. 

Anonymkode: 9cf5a...7d6

Skrevet

Kjøp dusjsåpe som inneholder olje, fås på apoteket.

Anonymkode: 5469e...508

Skrevet

Tørr hud?

Anonymkode: 9c894...1d3

Skrevet

Kan og være døde hudceller som må av. Skrubbe vekk det kan og hjelpe

Anonymkode: e46d9...752

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter også med dette. Legen sa at det er mulig at jeg reagerer på vann og ba med smøre beina med fuktighetskrem før jeg dusjer. Dette funket litt, men ikke mye. Jeg sliter mest med dette på høsten. Så kanskje det blir påvirket av temperaturendringene? 

Har dessverre ingen gode løsninger, men det hjelper å få fokuset over på noe annet enn selve kløen. Å trene eller gå på tur funker for meg. 

Anonymkode: 9cf5a...7d6

Det kan jo hende at det har med årstid å gjøre. Det er ihvertfall svært ubehagelig når det står på. Går over i løpet av en times tid. Skal på jobb om morgenen, så da har jeg ikke tid til å gå tur o.l. Men det hjelper sikkert. Får høre med apotek. 

Skrevet

Varmt vann kan få noen til å klø

Anonymkode: 3351c...a4c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problemet. Det er kun bena som klør intenst etter dusj og da spesielt leggene. Jeg har fått tips om at varmt vann gir mer kløe og at det derfor lønner seg å bruke litt kjøligere vann mot slutten av dusjen. Selv rett etter at jeg har smurt meg med parfymefri fuktighetskrem så har det klødd, men det hjelper faktisk litt å avslutte dusjen med litt kaldere vann. Høst og vinter er verst. Merker ingenting sommerhalvåret.

Skrevet
1 minutt siden, Ms. Steele skrev:

Jeg har samme problemet. Det er kun bena som klør intenst etter dusj og da spesielt leggene. Jeg har fått tips om at varmt vann gir mer kløe og at det derfor lønner seg å bruke litt kjøligere vann mot slutten av dusjen. Selv rett etter at jeg har smurt meg med parfymefri fuktighetskrem så har det klødd, men det hjelper faktisk litt å avslutte dusjen med litt kaldere vann. Høst og vinter er verst. Merker ingenting sommerhalvåret.

Ok, jeg får prøve kaldere vann på slutten. Bruker ikke så veldig varmt vann, men sikkert varmt nok. Takk for tips 😊👍

Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Ms. Steele skrev:

Glad for at det kun er bena, men synes også det er rart at det er kun er bena. Kanskje det kan ha noe med blodsirkulasjon å gjøre og... 🤔 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glad for at det kun er bena, men synes også det er rart at det er kun er bena. Kanskje det kan ha noe med blodsirkulasjon å gjøre og... 🤔 

Om vinteren så klør jeg faktisk over hele kroppen, men da er det ikke spesielt etter dusj. Da klør det døgnet rundt pga tørr hud. Tror bare rett og slett at leggene er det første "signalet" om du skjønner.

Skrevet

Jeg har kløe spesielt på legger på vinter /tildels høst. Det hjalp å ta betakaroten i en periode, samtidig som jeg må være flink å smøre meg med fet, parfymefri krem, fex Decubal. 

Anonymkode: 83f4a...69e

Skrevet

Jeg klør ofte på beina etter dusjing hvis jeg har vært kald før jeg gikk i (den varme) dusjen. Kan det være noe sånt?

Anonymkode: 1eccf...711

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klør ofte på beina etter dusjing hvis jeg har vært kald før jeg gikk i (den varme) dusjen. Kan det være noe sånt?

Anonymkode: 1eccf...711

Det tror jeg ikke. Har ikke følt at jeg har vært kald, men jeg skjønner hva du mener. Hvis jeg har vært veldig kald i huden etter en tur ute i kulde og så dusjer i varmt vann, da kan det klø. 

Nå har jeg kjøpt dusjsåpe med olje på apotek. Så håper det kan hjelpe. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...