Gå til innhold

Håravfall og B-vitaminer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet masse hår de siste 3-4 årene, over halvparten av håret er borte, og jeg hadde tynt hår fra før. Har også begynt å få nakne flekker oppå hodet... og jeg er en kvinne i 20-årene, så dette plager meg litt. Har vært for deprimert til å gidde å gjøre noe med det før nå, men var hos legen og tok blodprøver for et par år siden (da mistet jeg like mye hår som nå) og jeg manglet kun litt vitamin D, ingen hormonforstyrrelser eller noe heller. Har tatt D-vitamin en stund og nivået har gått litt opp, men mister fremdeles hår!

Lurer på om det er noen som har slitt med håravfall og som har sett forbedring i hårvekst etter å ha tatt B-vitaminer? Hvor mye tok du og hvor lang tid gikk det før du merket effekt?

Kan det være stress som forårsaker dette? Er det noe annet jeg kan ta av vitaminer som hjelper, har hørt at sink fungerer for noen?? Har prøvd biotintilskudd, men det bare kastet jeg opp av..

Anonymkode: 184a9...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser forresten at det er masse korte hår som stikker ut på toppen av hodet, så tror en del av det vokser ut igjen!! Men det går jo så sakte, og en del av de små hårene faller også ut!! 

Ts

Anonymkode: 184a9...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet også ekstremt mye hår i våres, hadde da tynt hår genetisk fra før.  Blodprøver viste lave jerneverdier så jeg begynte å ta 100 mg daglig, begynte også å ta ølgjær samtidig. Etter noen uker begynte jeg å miste mye mindre hår. Håravfall er jo et symptom på jernmangel så jeg vet ikke om det var ølgjær eller jern som gjorde at jeg sluttet å røyte så mye. Nå tar jeg bare jern annenhver dag, er ikke sunt å stå på store doser i lengre tid men skal fortsette med ølgjær bestandig. Syns håret mitt er ørlite grann tykkere nå og det er lengre enn på lenge.  Det er billig og en boks varer lenge.

https://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/kosttilskudd-vitaminer-mineraler/kosttilskudd-vitaminer-mineraler-vitamin-b/b-pluss-olgjaer/?gclid=CjwKCAjw5fzrBRASEiwAD2OSV4psBHe10stpKPYd9iuxM3_j1c_HlEKWkFMs2q21RIQlGLJpklgqvRoC9fwQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg mistet også ekstremt mye hår i våres, hadde da tynt hår genetisk fra før.  Blodprøver viste lave jerneverdier så jeg begynte å ta 100 mg daglig, begynte også å ta ølgjær samtidig. Etter noen uker begynte jeg å miste mye mindre hår. Håravfall er jo et symptom på jernmangel så jeg vet ikke om det var ølgjær eller jern som gjorde at jeg sluttet å røyte så mye. Nå tar jeg bare jern annenhver dag, er ikke sunt å stå på store doser i lengre tid men skal fortsette med ølgjær bestandig. Syns håret mitt er ørlite grann tykkere nå og det er lengre enn på lenge.  Det er billig og en boks varer lenge.

https://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/kosttilskudd-vitaminer-mineraler/kosttilskudd-vitaminer-mineraler-vitamin-b/b-pluss-olgjaer/?gclid=CjwKCAjw5fzrBRASEiwAD2OSV4psBHe10stpKPYd9iuxM3_j1c_HlEKWkFMs2q21RIQlGLJpklgqvRoC9fwQAvD_BwE

Hvorfor er det ikke sunt med jern over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Hvorfor er det ikke sunt med jern over tid?

Et lite tilskudd er sikkert bra over tid men 100 mg er mye daglig over lengre tid.  9-27 mg daglig kan brukes for å forebygge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, SupaWoman skrev:

Et lite tilskudd er sikkert bra over tid men 100 mg er mye daglig over lengre tid.  9-27 mg daglig kan brukes for å forebygge. 

Men hva er galt med det? Har tatt 130mg i tre måneder etter legens ordre, men tenkte å bare fortsette. Hva kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en henvisning til hudlege, da får du fort konstatert en konkret diagnose - slik at du får startet opp en skikkelig behandling. Du har åpenbart alopecia, men det er viktig å vite hvilken variant for å oppnå noen forbedring.

Jeg fikk diagnosen alopecia areata incognita for 4 år siden, etter at jeg fikk oppdaget omfattende hårtap i bakhodet hos frisør. Fastlege oppdaget alvorlig d-vitamin mangel, og litt lav jern og b-vitamin, og dette fikk jeg behandling for. Men, den typen alopecia som jeg har er autoimmun; med andre ord så er det immunforsvaret mitt som er litt på trynet og fører til at jeg mister hår i perioder. Både flekkvis og diffust. Behandlingen jeg fikk for *det* var hos hudlege (i form av steroideinjeksjoner og steroidekremmer).
Det var fint lite fastlegen kunne gjøre med det, og helt ærlig så er nok neppe vitaminmangel hovedårsaken til hårtaper ditt - selv om det selvsagt kan forverre ting... Derfor er det viktig at du får kontakt med en spesialist, rett og slett.

Så anbefaler deg absolutt å få en henvisning asap, da det kan være ganske lang ventetid hos hudleger. Ønsker deg lykke til, for veit veldig godt hvor mye det her suger. Men det blir bedre! Stresset kommer nok til å avta litt når du har en diagnose å forholde deg til.

Anonymkode: 8b483...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...