Gå til innhold

Holde fat eller sende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting i forbindelse med servering av middag. Hva er vanlig? At de som serverer holder fatene til hver enkelt, eller at gjestene sender fatene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de bryllupene jeg har vært i så har de som har servert holdt fatene. Men er helt sikkert forskjellig hvordan folk gjør det med dette også!

Gjest Gjesta
Skrevet

Om det er serveringspersonell skal de holde fatet slik at gjestene kan forsyne seg.

Skrevet

Hva dere velger å gjøre er opp til dere, men det er lettere for gjestene om brettene blir holdt. Og litt mer stilfullt.

Skrevet

blir alt holdt da, eller blir potetene sendt?

Skrevet

Hva du skal gjøre vil nok avhenge litt av hvor mange du har til å servere.. Dersom serveringspersonellet skal gå rundt og holde fatene frem for alle gjestene, må du ha mange flere til å servere enn dersom de leverer fatet fra seg og gjestene sender det selv rundt.. Dersom det ikke er så mange som skal servere, er det siste å anbefale. ellers kan du risikere at enkelte av gjestene ikke har fått mat på fatet før de første er ferdig å spise..

Skrevet

ca 10 til å servere 80 gjester

Skrevet
Hva du skal gjøre vil nok avhenge litt av hvor mange du har til å servere.. Dersom serveringspersonellet skal gå rundt og holde fatene frem for alle gjestene' date=' må du ha mange flere til å servere enn dersom de leverer fatet fra seg og gjestene sender det selv rundt.. Dersom det ikke er så mange som skal servere, er det siste å anbefale. ellers kan du risikere at enkelte av gjestene ikke har fått mat på fatet før de første er ferdig å spise..[/quote']

:Nikke: Skal servitørene holde brettet bør de ikke ha servere mer enn 10-12 gjester hver.

Poteter og saus settes ut på bordet først. Så serveres det kjøtt (?), og gjestene forsyner seg med poteter og saus og sender rundt.

Gjest Marianna Panna
Skrevet

Det vanligste er vel å sette poteter og saus på bordet og la serveringspersonalet holde fatene med kjøtt og evt. grønnsaker...

Slik har det ihvertfall vært i de bryllupene jeg har vært i.

Skrevet

Så poteter og saus skal stå på bordene og så sender gjestene dette? Er det bare kjøttet serveringspersonell skal holde????

Skrevet
Så poteter og saus skal stå på bordene og så sender gjestene dette? Er det bare kjøttet serveringspersonell skal holde????

Det har vært vanlig i de bryllupene jeg har vært gjest i eller servert i.

Poteter og saus settes ut, og så serveres kjøttet.

Skrevet

Varierer avhengig av antall serveringsfolk, kjøkkenfasiliteter, catering/hjemmelaget mat etc.

Vi hadde catering, med litt for liten plass på kjøkkenet til å gjøre klar 56 tallerkner av gangen.

Kokk og medhjelper danderte maten på tallerken, satte frem til serveringshjelpen, som så serverte til hver enkelt gjest.

Da vi hadde 6 serveringsfolk (til 56 gjester) og 5 av dem var glade amatører som stilte opp fordi de kjente brudgommen, kom vi frem til at det var lettere for dem å bare bære ut ferdige tallerkner enn å balansere store matfat mens de prøvde å legge opp en passe porsjon til gjestene.

Alt for å unnvike matfat i fanget, sier jeg! :wink:

Fungerte veldig bra, selv om noen gjester måtte vente litt på maten. Hadde vi hatt god nok plass på kjøkkenet hadde ting gått enda raskere.

2. servering ble saus og poteter satt på bordet, mens serveringsfolk gikk rundt og serverte kjøtt.

Fungerte bra, syntes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...