AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #1 Skrevet 16. september 2019 Synes det står så dobbelt på nav. Dere er så gode på forklare her. Så prøver! Jeg er bare 6 uker på vei men bare jobbet 1 mnd etter foreldreperm. Jeg skal jobbe frem til november. Så skal jeg ha ubetalt perm frem til dattern vår fyller 19 mnd. Men jeg har jo hatt inntektsgivende av foreldrepenger jeg fikk før jeg gikk tilbake til jobb og pappaen tok perm? Eller ødelegger den ubetalte permen jeg skal ha fra november til august for opptjening av foreldrepenger? Anonymkode: e03c6...cdd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #2 Skrevet 16. september 2019 "Jeg har hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd. Som inntekt regnes også enkelte utbetalinger fra NAV, arbeidsgiver eller førstegangstjenesten i forsvaret." Det er kravet. Du må og ha tjent ca 50.000kr og bu i norge. Anonymkode: a1b37...d22
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #3 Skrevet 16. september 2019 Eg tolke det som at du ikkje har rett basert på det du seie, men er ingen ekspert. Ville spurt NAV. Anonymkode: a1b37...d22
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #4 Skrevet 16. september 2019 Ulønnet permisjon gir ikke rett til foreldrepenger, så det får du ikke Anonymkode: fa22b...014
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #5 Skrevet 16. september 2019 Den ulønnede permisjonen ødelegger dessverre. Du går ut i ulønnet permisjon om 6.5 uke og har da 27 uker igjen av svangerskapet (hvis jeg kan regne). Hvis du går ut i permisjon 3 uker før termin, har du da ca 24 uker ulønnet som er 5-6 mnd. Det blir for mye, da du må ha vært i lønnet permisjon/lønner arbeid 6 av de siste 10 mnd. Du lander på 4-5 mnd i Anonymkode: d7a18...63d 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #6 Skrevet 17. september 2019 Det er de siste ti månedene før fødsel som teller for opptjeningen. Hvis du får minst 6 mnd inntekt de siste 10 mnd før fødsel har du rett. Det vil du nok ikke klare med så mye ulønnet permisjon. Anonymkode: 6ca2b...aba
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #7 Skrevet 17. september 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Synes det står så dobbelt på nav. Dere er så gode på forklare her. Så prøver! Jeg er bare 6 uker på vei men bare jobbet 1 mnd etter foreldreperm. Jeg skal jobbe frem til november. Så skal jeg ha ubetalt perm frem til dattern vår fyller 19 mnd. Men jeg har jo hatt inntektsgivende av foreldrepenger jeg fikk før jeg gikk tilbake til jobb og pappaen tok perm? Eller ødelegger den ubetalte permen jeg skal ha fra november til august for opptjening av foreldrepenger? Anonymkode: e03c6...cdd Løsningen er at den andre forelderen tar noe av den ulønnede permisjonen, så du får jobbet nok. Anonymkode: e3d9e...5ee 4
LilleMy1989 Skrevet 17. september 2019 #8 Skrevet 17. september 2019 Hvorfor ikke gjøre omvendt? Ta ulønnet nå og pappaperm etterpå. Da beholder du også trygderettigheter, noe du VIRKELIG burde ha som gravid Du beholder trygderettighetene sålenge du går rett fra foreldrepermisjon til ulønnet og har avtalt dato for oppstart på jobb etter ulønnet. 1
Meley Skrevet 17. september 2019 #9 Skrevet 17. september 2019 4 minutter siden, LilleMy1989 skrev: Du beholder trygderettighetene sålenge du går rett fra foreldrepermisjon til ulønnet og har avtalt dato for oppstart på jobb etter ulønnet. Gjør man? Trodde man mista alle rettigheter når man gikk ulønna 😶 Jeg gikk rett fra lønna perm til ulønna perm å har avtalt oppstartsdato.
Gjest Albbas Skrevet 17. september 2019 #10 Skrevet 17. september 2019 16 minutter siden, LilleMy1989 said: Hvorfor ikke gjøre omvendt? Ta ulønnet nå og pappaperm etterpå. Da beholder du også trygderettigheter, noe du VIRKELIG burde ha som gravid Du beholder trygderettighetene sålenge du går rett fra foreldrepermisjon til ulønnet og har avtalt dato for oppstart på jobb etter ulønnet. Hvis det er sykepenger du tenker på mister man ikke retten hvis det er pappaperm mellom, men det må ikke være annen type opphold mellom (at begge foreldre jobber for eksempel). 11 minutter siden, Meley said: Gjør man? Trodde man mista alle rettigheter når man gikk ulønna 😶 Jeg gikk rett fra lønna perm til ulønna perm å har avtalt oppstartsdato. Man har da krav på 60% (eller var det 65? Husker aldri tallet ) sykepenger fra dag 15 hvis man blir syk. Kalles ulønnet foreldrepermisjon, gir bedre rettigheter enn vanlig ulønnet permisjon. Obs, gjelder kun hvis man har 100% ulønnet, altså ikke jobber gradert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå