AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #1 Skrevet 16. september 2019 Hei! Jeg klarte ikke å fullføre vgs på normert tid, og har brukt de siste 2 årene på å gjøre de ferdige. Dette året må jeg forbedre fag gjennom Sonans og neste år må jeg prøve å få 2 tilleggspoeng via f.eks et årsstudium på universitetet. Og så får jeg 8 alderspoeng... Da kan jeg komme inn på studiet jeg vil her i Norge (ikke medisin). Så da studerer jeg fra jeg er 23 til 28 år... Jeg er bare så lei av å ha så dårlig råd og henge så langt etter alle andre på min alder😥 De fleste jeg gikk i klasse med er snart ferdig med utdanningene sine... Hver eneste måned så har jeg brukt opp absolutt alle pengene.. Jeg kommer til å ha 0 i sparepenger når jeg blir ferdig med utdanningen som 28-åring... Jeg har nesten ikke familie og ikke godt forhold til foreldrene mine, så om somrene når jeg har sommerferie må jeg leie leilighet og bruke mesteparten av penger fra sommerjobb på det... Jeg er bare så misunnelig på andre som har jobbet i mange år allerede og eier egen bolig som 28 åring og har hatt det fantastisk i 20-årene, mens jeg har bare slit😞 Selvfølgelig flere enn meg som har det sånn da.. Jeg er bare litt lei meg for det dårlige utgangspunktet jeg har fått i livet (som gjorde at jeg slet så mye på vgs osv) Anonymkode: 47efa...5f0
absinthia Skrevet 16. september 2019 #2 Skrevet 16. september 2019 (endret) Det er da null problem: da jeg var ferdigstudert var jeg 35 med en bedriftskonkurs bak meg, alenemor til tre,( men fikk meg kjæreste det siste året som student). Hadde absolutt null sparepenger og litt gjeld som jeg ikke hadde noen verdier av og jobbet en del i tillegg til heltidsstudiet. Jeg sitter rimelig greit i det i dag. Gikk også de to siste årene på videregående med to små barn, så jeg hadde ikke akkurat ferie da heller. Jeg tok mine « glade tyveår» da jeg var student i tredveårene, de helgene barna var hos sin far. Endret 16. september 2019 av absinthia 1
bettsa Skrevet 16. september 2019 #3 Skrevet 16. september 2019 Dette ordner seg. Skjønner følelsen din. Jeg hadde ikke sparepenger da jeg var ferdig utdannet. Arbeidet mye i noen år og klarte å kjøpe bolig og har det bra nå.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #4 Skrevet 16. september 2019 Det lureste er å ikke sammenligne så mye med andre. Det har så lite verdi. Dette er ditt liv, du gjør ting i din rekjefølge og tempo. Anonymkode: e7d1d...a86 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #5 Skrevet 16. september 2019 Brukte 4 år mellom VGS og profesjonsstudiet mitt. Koste meg som student, og gjorde meg lite å være ferdig så sent. Man får mye moro ut av lite penger som student Anonymkode: 88714...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #6 Skrevet 16. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Brukte 4 år mellom VGS og profesjonsstudiet mitt. Koste meg som student, og gjorde meg lite å være ferdig så sent. Man får mye moro ut av lite penger som student Anonymkode: 88714...bd3 Tusen takk for svar😃 Hadde du oppsparte penger når du ble ferdig med studiene? Hvor mange år tok det med sparing før du fikk kjøpe bolig? Anonymkode: 47efa...5f0
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #7 Skrevet 16. september 2019 1 time siden, bettsa skrev: Dette ordner seg. Skjønner følelsen din. Jeg hadde ikke sparepenger da jeg var ferdig utdannet. Arbeidet mye i noen år og klarte å kjøpe bolig og har det bra nå. Tusen takk for svar😃 Hvor gammel var du da du ble ferdig med studiene? Anonymkode: 47efa...5f0
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #8 Skrevet 16. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg klarte ikke å fullføre vgs på normert tid, og har brukt de siste 2 årene på å gjøre de ferdige. Dette året må jeg forbedre fag gjennom Sonans og neste år må jeg prøve å få 2 tilleggspoeng via f.eks et årsstudium på universitetet. Og så får jeg 8 alderspoeng... Da kan jeg komme inn på studiet jeg vil her i Norge (ikke medisin). Så da studerer jeg fra jeg er 23 til 28 år... Jeg er bare så lei av å ha så dårlig råd og henge så langt etter alle andre på min alder😥 De fleste jeg gikk i klasse med er snart ferdig med utdanningene sine... Hver eneste måned så har jeg brukt opp absolutt alle pengene.. Jeg kommer til å ha 0 i sparepenger når jeg blir ferdig med utdanningen som 28-åring... Jeg har nesten ikke familie og ikke godt forhold til foreldrene mine, så om somrene når jeg har sommerferie må jeg leie leilighet og bruke mesteparten av penger fra sommerjobb på det... Jeg er bare så misunnelig på andre som har jobbet i mange år allerede og eier egen bolig som 28 åring og har hatt det fantastisk i 20-årene, mens jeg har bare slit😞 Selvfølgelig flere enn meg som har det sånn da.. Jeg er bare litt lei meg for det dårlige utgangspunktet jeg har fått i livet (som gjorde at jeg slet så mye på vgs osv) Anonymkode: 47efa...5f0 Jeg hadde 10 år+ mellom vgs og studie. I mellomtiden har jeg vekslet mellom blakk og lovende. Nå har jeg universitetsutdannelse, mann og enebolig. Hvis jeg kan, så kan du også. Anonymkode: 570ff...698
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #9 Skrevet 16. september 2019 Jeg er nå 40, har nettopp blitt ferdig med min Batchelorgrad. OK, det er min andre Batchelor grad, men da jeg startet på denne hadde jeg ikke studert på 12 år! Anonymkode: 22a71...29d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #10 Skrevet 16. september 2019 Jeg er 37år og får ikke jobb engang. Vær glad du får sommerjobb med lønn du. Jeg må jobbe gratis om jeg skal ha en sjanse. Ungdom har det enkelt iforhold. Ja jeg eier leilighet takket være smart investering og hjelp fra kommunen. Bil har jeg også grunnet salg av leilighet. Men du har ihvertfall betalt jobb.. det har ikke jeg. Anonymkode: c7f35...3cd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #11 Skrevet 16. september 2019 Jeg hadde 3 år mellom VGs og studie (4år hvis du teller med et årsstudium som ikke ble brukt til noen grad). Tok så bachelor og master. Master brukte jeg lengre tid på. Ferdig når jeg var 28/29. Dro ikke hjem for å jobbe/bo gratis under studietiden. Leide og dekket utgifter med sommerjobb så lite sparing. Ellers lite økonomisk hjel hjemmefra. Tøffe år økonomisk med dårlig råd. Men det var ikke det viktigste. Studerte det jeg ville, flott studietid med mye spennende mennesker og traff mannen min. Ikke sammenlign deg med andre, men vær glad for det du har og stolt av hva du oppnår:) Anonymkode: e62ef...080
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #12 Skrevet 16. september 2019 Jeg lover deg at det kommer til å være mennesker i alle aldre og med ulik bakgrunn på studiet ditt! Folk som har brukt mer tid videregående, folk som har tatt opp karakterer, folk som har studert noe annet et semester eller to, folk som har hatt et eller flere friår/jobbet, folk som grunnet fysisk/psykisk sykdom ikke har startet før nå osv. Det kommer til å gå så fint! Ikke stress med hva du ser andre har. Ikke sammenlign deg med dem, gjør det som vil gjøre DEG lykkelig. Anonymkode: 53a1a...24c
Knirke Skrevet 17. september 2019 #13 Skrevet 17. september 2019 Jeg begynte på nytt studie da jeg var 32. Og da hadde jeg allerede studert og jobbet strøjobber i 6 år. Det kommer til å gå bra, TS, så lenge du har en plan (det hadde ikke jeg da jeg kom ut av VGS, for å si det sånn). Men gjør deg selv en tjeneste og ikke hiv deg på boligkjøper-kjøret uten å ha en solid inntekt først. Ikke hør på alle som sier at du MÅ kjøpe leilighet så tidlig som mulig. Har man ikke råd, så har man ikke råd, ferdig snakka! Det er ikke noe å skamme seg over.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #14 Skrevet 17. september 2019 Hva gir det deg slags fordeler eller gleder i hverdagen å være lei deg? Kan du gjøre noe med det? Kan du endre fortiden? Anonymkode: 79a57...5ae 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #15 Skrevet 17. september 2019 Blir så frustrert når folk klager over å bli "så sent" ferdig med studier. Er snart 22 år og har brukt alle 5 årene jeg kunne få på å bestå vg1 uten å klare det, men det hjelper ikke å sutre. Da kommer man ingen vei. Se heller på det som en fordel at du får 8 alderspoeng og at du er mer moden når du starter enn det mange som begynner å studere som 18-19-åringer er. Overraskende mange av dem takler ikke ansvaret og driter seg ut, rett og slett fordi de ikke er klare. Anonymkode: a5d47...347 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #16 Skrevet 17. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar😃 Hadde du oppsparte penger når du ble ferdig med studiene? Hvor mange år tok det med sparing før du fikk kjøpe bolig? Anonymkode: 47efa...5f0 Jeg fokuserte lite på sparing i løpet av studiene, rett og slett fordi en 1000-lapp som student er utrolig mye penger der og da. De små summene jeg kunne spare som student var ikke verdt det sammenlignet med hva jeg da måtte gi avkall på. Som ferdig utdannet kunne jeg spare like mye på et par måneder som jeg kunne på et år som student! Så jeg prioriterte turer med venner (ikke alkohol-byturer, men fjellturer og ferier) over penger på en sparekonto. Har ikke angret på det. Samtidig jobbet jeg mye, særlig de årene jeg tok opp fag, og de første årene av studiet. Sparte vel mellom 10-20 000 årlig, litt på BSU og litt på sparekonto. Måtte flytte en del på meg de første årene etter studiet for å få jobb uansett, så hvis det ikke var for at mannen min og jeg kjøpte sammen hadde jeg ventet en stund (vi hadde ganske lange perioder med avstandsforhold). Anonymkode: 88714...bd3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #17 Skrevet 17. september 2019 Joda, noen har bolig, mann, barn og jobb i en alder av 23. Ikke alle har det. Jeg er 30 år og jobber i et deltidsvikariat. Leier leilighet med kjæresten. Har for det meste alltid hatt dårlig råd, men har heldigvis klart å spare opp en egenkapital. Den er like stor som gjelda mi, da. Man må bare ikke sammenligne seg med alle andre. Finn det positive i livet ditt. Anonymkode: 6b902...b5d
bettsa Skrevet 17. september 2019 #18 Skrevet 17. september 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar😃 Hvor gammel var du da du ble ferdig med studiene? Anonymkode: 47efa...5f0 25.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #19 Skrevet 17. september 2019 Jeg begynte på en bachelorgrad i år, og jeg er 28. Det er mange forskjellige folk som studerer. Det er også HELT OK å være eldre, fordi du blir mer moden og lærer deg selv bedre å kjenne. Jeg bor på campus og har ikke mamma og pappa som hjelper meg Anonymkode: bc487...0ec
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #20 Skrevet 17. september 2019 Jeg er 37. akkurat ferdig studert. har slitt med å få meg fast jobb hele 30 årene mine og hoppet på bachelor studie. eier ikke bolig, men har 500 000 i sparepenger øremerket bolig. Har nå endelig fått meg jobb med bra lønn. har et barn på 7 og må leie i et dyrt marked.. ikke gøy. men har håpet på at det blir bra en gang, har jo mye å være glad for. Det har du og! Anonymkode: ec340...6dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå