Gå til innhold

Unge sier til venniner at hun har det så ille at hun skal kutte seg selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen tips.... Har en jente på 13 år som har vært en skikkelig utfordring om dagen... Det handler stort sett om tillittsbrudd fra hennes side og at hun gir blanke i skole. Hun har lagt ut video på tik tok hvor hun skryter av hvor mange anmerkinger hun har. Jeg har tatt noen alvorsord med henne (ikke kjeftet for det gjør jeg så og si aldri) men det virker ikke som det når inn. 

I dag leste jeg på tlf hennes at hun hadde skrevet at hun fikk så mye kjeft av meg og ble tvunget med på familietur (vi gikk topptur) så hun skulle begynne å kutte seg selv. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem... Jeg blir så lei meg som mamma... Føler jeg har feilet skikkelig... Alltid trodd at jeg har så godt forhold til barna mine... :( 

Anonymkode: abedb...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lite konkrete råd, men ville tatt kontakt med proffene ASAP. Helsesøster eller hennes "psykiske tvilling" er et greit sted å starte. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg var også sånn, det var ikke noe morra mi kunne gjort annerledes bortsett fra å kanskje dele mer av seg selv når hun snakke med meg om ting. For meg virka hun så jævla perfekt og som om hun aldri hadde oppført seg noe annet enn eksemplarisk(hun har alltid fremstilt seg noe i den retninga). Det hadde vært utrolig mye enklere å snakke sammen om jeg hadde følt at jeg ble gitt tillit til å kunne være en moren min kunne si ting om seg selv til. Ellers gikk det over av seg selv etterhvert. Jeg sleit med mye rart og har fått diagnosen bipolar for noen år siden. Sleit med utrolig mye angst og følte meg veldig malplassert i verden. Gikk mye utover mamma det der. Ta henne på alvor, men ikke la henne "lure" deg. Jeg "lurte" mamman min til å tro at jeg hadde stemmer i hodet da jeg var 14 kanskje litt for å skremme henne eller noe. Ville også føle meg spesiell på en litt "mørk" måte. Egentlig hadde jeg bare utrolig mye angst og sleit med å føle meg godtatt og akseptert som den jeg er og var lite trygg på meg selv. Det går seg nok til etterhvert, men det kan bli en vanskelig tid.

Anonymkode: 02ef3...60b

• Liker 9
Skrevet

Dette er ikke grei oppførsel av et barn. Hun trenger faktisk hjelp, hun sliter jo psykisk. Anbefaler å ta henne med til BUP, datteren min har vært der for selvskading og etter hun var der sluttet hun. Eller så snakk med helsesøster.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er for seint å begynne å reparere skadene ungen er påført nå, du burde ha sett tendensen til dette tidligere og reagert da.

Anonymkode: 12dde...041

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er for seint å begynne å reparere skadene ungen er påført nå, du burde ha sett tendensen til dette tidligere og reagert da.

Det syns jeg er urettferdig å si. Ting kan skje brått, spesielt i den alderen.

Anonymkode: 02ef3...60b

• Liker 22
Skrevet
6 minutter siden, mellomtomater67 skrev:

Dette er ikke grei oppførsel av et barn. Hun trenger faktisk hjelp, hun sliter jo psykisk. Anbefaler å ta henne med til BUP, datteren min har vært der for selvskading og etter hun var der sluttet hun. Eller så snakk med helsesøster.

Takk for tips ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for et hærlig menneske du er... Det er vel adri for sent.. ungen er 13 år! Folk går jo å får hjelp i voksen alder å... 

• Liker 8
Skrevet

Hun vil ha oppmerksomhet. Mye oppmerksomhet. Og da må du nesten tenke etter hvorfor. Dette handler om at hun ikke føler seg sett nok, og tyr derfor til det dramatiske. Vær obs, og søk hjelp om det ikke går å få en ordentlig prat med henne. 

Hvorfor leste du på telefonen hennes? Har dere en avtale om at det er greit at du sjekker når du vil? Er det fordi du er bekymret nå? 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Hun vil ha oppmerksomhet. Mye oppmerksomhet. Og da må du nesten tenke etter hvorfor. Dette handler om at hun ikke føler seg sett nok, og tyr derfor til det dramatiske. Vær obs, og søk hjelp om det ikke går å få en ordentlig prat med henne. 

Hvorfor leste du på telefonen hennes? Har dere en avtale om at det er greit at du sjekker når du vil? Er det fordi du er bekymret nå? 

Jeg tenker litt i de samme baner jeg å... Skal ta en prat med henne i morgen... 

hun er 13 år, å avtalen ved at hun skal få ha mobil er at vi skal kunne sjekke den når vi mener vi må... 

• Liker 1
Skrevet

Ikke finlest tråden, men må spørre... HVA Er hun  G o d  på. ...    ...  :ball:

a..

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Ikke finlest tråden, men må spørre... HVA Er hun  G o d  på. ...    ...  :ball:

a..

Hun er flink til VELDIG mye! Å jeg er veldig nøye med å gi henne ros og skryt for de tingene som er bra! 

• Liker 4
Skrevet

Hva med å faktisk kjefte på henne? Hun trenger tydeligvis mer og tydeligere grenser enn før. 

Fjern telefon og tik tok til skolearbeidet er bedre og anmerkninger ikke kommer. 

Det med å si at hun skal skjære seg er nok for å tøffe seg. 

Jeg tenker det viktigste nå er gode rutiner, være konsekvent. Fortsette å dra henne med på toppturer og ting med familien (selv med protester.. Det er jo tross alt en tenåring, og protester hører med) . Bygge selvtillit. 

Høres ut som normal tenåringsoppførsel.  Bup og psykolog er ganske vilt for en vanlig tenåring som vil ha litt oppmerksomhet og er som tenåringer flest. 

Anonymkode: aa377...bee

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jesus. Nå må du slutte å gi råd om ting du ikke kan noe om. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å faktisk kjefte på henne? Hun trenger tydeligvis mer og tydeligere grenser enn før. 

Fjern telefon og tik tok til skolearbeidet er bedre og anmerkninger ikke kommer. 

Det med å si at hun skal skjære seg er nok for å tøffe seg. 

Jeg tenker det viktigste nå er gode rutiner, være konsekvent. Fortsette å dra henne med på toppturer og ting med familien (selv med protester.. Det er jo tross alt en tenåring, og protester hører med) . Bygge selvtillit. 

Høres ut som normal tenåringsoppførsel.  Bup og psykolog er ganske vilt for en vanlig tenåring som vil ha litt oppmerksomhet og er som tenåringer flest. 

Anonymkode: aa377...bee

Nei. Det er Ikke "normalt" å skrive sånt. Helt greit at de er opprørske i den alderen, men det er ikke sånn at selvskading, eller tanker på det inngår i det. Kjefting hjelper heller ikke, tvert i mot.

Det kan være "feil" venner og feil påvirkning, og at hun "tøffer" seg sånn, kan tyde på det. Slutt å bagatelliser slike ting. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jesus. Nå må du slutte å gi råd om ting du ikke kan noe om. 

Hva er det jeg ikke kan noe om?? 

Skrevet
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hva er det jeg ikke kan noe om?? 

Vel, dersom du tror ungdom kutter seg for "oppmerksomhet", for eksempel. Dette er jo en måte for datteren å takle ting på, å få utløp for følelser. Hun trenger psykologisk hjelp, det er nok allerede for sent bare å "ta en prat" når det har gått så langt. 

Anonymkode: 24bb9...5ca

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, dersom du tror ungdom kutter seg for "oppmerksomhet", for eksempel. Dette er jo en måte for datteren å takle ting på, å få utløp for følelser. Hun trenger psykologisk hjelp, det er nok allerede for sent bare å "ta en prat" når det har gått så langt. 

Anonymkode: 24bb9...5ca

Jeg skrev at hun vil ha oppmerksomhet for å bli sett. Hun ville ikke ha skrevet det ellers. Ikke om anmerkninger heller. Hvorfor tror du at hun skriver det? 

Skrevet

Her er det veldig mye rare svar.

Ta kontakt med helsesøster og drøft det med hun. Kanskje er det et rop om oppmerksomhet, men mest sannsynlig er det et symptom på at noe ikke er som det skal. Ikke sikkert det er deres relasjon det er noe galt med- kanskje det bare var det hun klarte å skrive. Kanskje hun ikke har det bra på skolen? Om hun er 13 har hun kanskje akkurat startet på ungdomsskolen? Det er heftig for de fleste!

Jeg tipper helsesøster på skolen har vært borti lignende mange ganger, og har erfaring med dette!

Anonymkode: 85590...7cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med de som sier du skal alliere deg med helsesøster. 

Kanskje du skal prøve å sette litt tidligere grenser. Kjefting er jo en form for omsorg det og. 

Ellers burde du prøve å finne på ting sammen med henne, bare dere to. Dra på restaurant, harrytur til Sverige, kino eller andre ting som hun også liker. 

Anonymkode: e60ec...eaa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...