Gå til innhold

Blodpropp av p-pillebruk

Fremhevede innlegg

Gjest bekymret
Skrevet

Noen som har hatt blodpropp i beina av p-pille og/eller minipillebruk? Gjør det ufattelig vondt, eller kan det være litt mere duse smerter og?

Videoannonse
Annonse
Gjest Virvel
Skrevet

Har ingen erfaringer å dele med deg, men hvis du er bekymret for noe sånt synes jeg du skal ringe legen din. Nå!

Skrevet
Noen som har hatt blodpropp i beina av p-pille og/eller minipillebruk? Gjør det ufattelig vondt' date=' eller kan det være litt mere duse smerter og?[/quote']

Jeg fikk blodpropp i lysken/låret i julen (fra kneet til lysken - vet ikke hvor langt opp den stoppet) da jeg var gravid (økt risiko) - i tillegg fant man ut at jeg hadde Leidenmutasjon (8% av befolkningen har dette - gir økt risiko).

Det begynte som stølhet i låret - det var vondt å bruke beinet til å gå - spesielt i oppoverbakker og i trapper. Etter et par dager var det vondt å sitte og ligge også. Låret ble rødlig og hovent etter bruk.

Gjest Formosiss
Skrevet

De trodde jeg hadde blodpropp i leggen en gang, og det var akkurat slik V. beskriver det. De har fortsatt ikke, etter snart 3 år og x-antall sykehusturer, funnet ut hva det er, annet enn at jeg har musklesvinn og bare ørlite tregere nerver.

Gjest MinnieE
Skrevet
Noen som har hatt blodpropp i beina av p-pille og/eller minipillebruk? Gjør det ufattelig vondt' date=' eller kan det være litt mere duse smerter og?[/quote']

Lille vennen... du er ikke døende selv om det verker litt i stortåa vet du.

Gjest gjest1
Skrevet

Lille vennen... du er ikke døende selv om det verker litt i stortåa vet du.

Utrolig tåpelig og unødvendig svar. Man skal selvfølgelig vite hvordan blodpropp kjennes når man bruker p-piller. Selv om det er veldig uvanlig, så skjer det jo at kvinner får blodpropp av p-piller.

Gjest trådstartertilbake
Skrevet

Om du ikke har noe fornuftig å komme med, så kan du for søren la være og svare. Kravl tilbake under den steinen du kom fra LILLE VENN!! :frustrert:

Til dere andre: takk for svar.

Gjest Cerise
Skrevet

hehe... velkommen tilbake MinniE,alltid en unødvendig,krass kommentar på lur du!

Til trådstarter: Du kan få tatt en blodprøve for å se om du er genetisk disponert for blodpropp, om du har disponert for leiden-mutasjon som det heter. Det vil ihvertfall vise om du er i risikogruppen. Ellers anbefaler jeg deg å søke litt på nett, det står endel om hvordan det eventuelt føles. I tillegg får vi p-pillebrukere trøste oss med at sjangsen er svært liten, er større sjangse for blodpropp om man går gravid, feks. :)

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg har Leiden, måtte slutte med pillene på dagen :hår:

Gjest Cerise
Skrevet
Jeg har Leiden' date=' måtte slutte med pillene på dagen :hår:[/quote']

Oi, ja, det er jo veldig alvorlig. Bra du fant ut at du har Leiden da. Har akkurat vært å tatt blodprøve nå, for sikkerhetsskyld.

Gjest snusfornuftig
Skrevet

Bare for å ha nevnt det: man kan få blodpropp selv om man ikke går på pillen/annen hormonprevensjon også. Hormonprevensjon øker risikoen, det samme gjør APC-resistens faktor 5 (også kallt Leidens mutasjon) og røyking. Det betyr ikke at man IKKE kan få det dersom man ikke gjør/har noen av disse tingene. Derfor er det litt feil å si at man får blodpropp PÅ GRUNN AV p-pillene, siden man like gjerne kunne ha fått det uansett.

Gjest snusfornuftig
Skrevet

Bare for å ha nevnt det: man kan få blodpropp selv om man ikke går på pillen/annen hormonprevensjon også. Hormonprevensjon øker risikoen, det samme gjør APC-resistens faktor 5 (også kallt Leidens mutasjon) og røyking. Det betyr ikke at man IKKE kan få det dersom man ikke gjør/har noen av disse tingene. Derfor er det litt feil å si at man får blodpropp PÅ GRUNN AV p-pillene, siden man like gjerne kunne ha fått det uansett.

Gjest Ninakanin
Skrevet

ja det er jo klart!

Men p-piller er jo klart med på å øke faren/sansynlighete, liksom ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...