Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år og under utdanning. Bor fortsatt hjemme og pendler et godt stykke til utdanningsstedet. Kjenner nå på at jeg er lei av å pendle, samt å ikke ha noe egen plass.  Sparer en del på å bo hjemme, men er nå ute etter erfaringer av dere som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: 34cd9...5fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du noen slags form for stipend eller økonomisk støtte sånn at du kan leie en hybel f.eks?

Skrevet

Ja når man flytter ut vil man få lån og stipend. 

Skrevet

Det er veldig sunt å bo for seg selv eller i kollektiv, så jeg anbefaler det veldig.

• Liker 3
Skrevet

du er voksen, flytt ut. jeg er 19, flytta ut når var 18 år. hadde null økonomisk støtte, måtte slite meg hver dag med jobbing og jobbing for å få penger.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville blitt boende så lenge som mulig for å spare egenkapital, så lenge foreldrene dine synes det er greit.

Anonymkode: f157f...7c0

• Liker 4
Skrevet

Ville flyttet ut og levd studentlivet :)

Anonymkode: 1d967...3fe

• Liker 4
Skrevet

Kommer litt an på studiet, om du har kapasitet til å jobbe ved siden av så er det jo fint å flytte ut. Men noen studier er veldig krevende (f. eks. med mye praksis eller svært mye obligatorisk arbeid), og da kan man sette pris på muligheten til å bo hjemme en stund. Selv om jeg ser poenget ved å flytte ut for seg selv, så er det ikke noe veien i å bo hjemme noen år hvis man ellers er selvstendig og ikke er avhengig av foreldre for alt. Kostnader i livet kommer tidsnok uansett ;) 

Men kommer selvsagt helt an på forholdet til foreldrene og hva de eventuelt forventer av deg mot at du bor der. Hvis de forventer veldig mye, eller fortsetter å behandle deg som et barn (at du skal være inne da og da) så ville jeg nok flyttet ut. 

Anonymkode: d6257...b9b

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 22 år og under utdanning. Bor fortsatt hjemme og pendler et godt stykke til utdanningsstedet. Kjenner nå på at jeg er lei av å pendle, samt å ikke ha noe egen plass.  Sparer en del på å bo hjemme, men er nå ute etter erfaringer av dere som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: 34cd9...5fa

Hvor mye penger får du i stipend / støtte? 

Og hvor mye koster det å leie noe?    

Anonymkode: 2b19e...105

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer litt an på studiet, om du har kapasitet til å jobbe ved siden av så er det jo fint å flytte ut. Men noen studier er veldig krevende (f. eks. med mye praksis eller svært mye obligatorisk arbeid), og da kan man sette pris på muligheten til å bo hjemme en stund. Selv om jeg ser poenget ved å flytte ut for seg selv, så er det ikke noe veien i å bo hjemme noen år hvis man ellers er selvstendig og ikke er avhengig av foreldre for alt. Kostnader i livet kommer tidsnok uansett ;) 

Men kommer selvsagt helt an på forholdet til foreldrene og hva de eventuelt forventer av deg mot at du bor der. Hvis de forventer veldig mye, eller fortsetter å behandle deg som et barn (at du skal være inne da og da) så ville jeg nok flyttet ut. 

Tja, vil vel si at krevende studier ikke nødvendigvis er de med mest praksis eller "obligatorisk" arbeid, typ indøk og andre siv.ing grader, medisin, jus og noen finansmatematiske fag...

Hvilke studier tenkte du på?

Skrevet
3 timer siden, SM30 skrev:

Tja, vil vel si at krevende studier ikke nødvendigvis er de med mest praksis eller "obligatorisk" arbeid, typ indøk og andre siv.ing grader, medisin, jus og noen finansmatematiske fag...

Hvilke studier tenkte du på?

Noen av disse studiene har jo fått ganske mange obligatoriske innleveringer, midtveiseksamener, obligatoriske presentasjoner osv. med årene (Altså aktiviteter som krever tilstedeværelse etc. og kan begrense tid man får brukt på jobb). Så kommer det jo an på anlegg for faget også, noen tar det ganske lett, mens andre må bruke mer tid. Man må velge deltidsjobb ut fra det. 

Skrevet

Jeg bodde hjemme til jeg var 25år, da var jeg ferdig med sykepleieskolen og jobbet et år deretter. På den måten slapp jeg studielån og fikk lagt opp penger til da jeg skulle kjøpe leilighet. Så har bare boliglån nå.

Vet jeg gikk glipp av mye av studentlivet som mange ønsker ved å pendle og ikke bo i hybel, men jeg har aldri vært noen sosial av meg og jeg trenger trygge rammer, så for meg var det riktig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...